کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۷۲۷
تاریخ خبر:

نکات جالب از تحقیق درباره میزان ‌واکسن‌پذیری‌ ایرانی‌ها

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | نه فقط این چند روز که ماه‌هاست از چهره‌های معروف اظهارنظرهای مختلف در مورد کرونا می‌شنویم. از یک طرف خطیب معروف اعلام می‌کند که کرونا از نظر او یک سوءتفاهم بزرگ است و از طرفی وزیر بهداشت از برداشته شدن محدودیت‌ها برای کسانی که دو دُز واکسن زده باشند می‌گوید اما مردم در مورد کرونا و واکسن چه فکری می‌کنند؟ دانشگاه علوم پزشکی زنجان زیر نظر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دست به انجام یک تحقیق نسبتا وسیع زده تا این سوال‌ها و چندین سوال دیگر را از مردم بپرسد و در نهایت میزان «واکسن پذیری» ایرانی‌ها را بررسی کند. نکات جالب این تحقیق را برایتان آورده‌ایم.

یک: تحقیق دانشگاه علوم پزشکی زنجان روی حدود ۱۳هزار نفر از بالای ۱۸ساله‌ها انجام شده که عدد خوب و قابل اتکایی به نظر می‌رسد. ۱۳درصد از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند بی‌سواد بوده‌اند و ۳۰‌درصد تحصیلات تکمیلی داشته‌اند، بقیه در وسط این طیف بوده‌اند. حدود ۷۰درصد از پاسخ دهنده‌ها متاهل بوده‌اند. ۳۰درصد از آنها قبلا کرونا گرفته بودند و ۶۰درصد سابقه ابتلای اطرافیان نزدیکشان را داشته‌اند. ۲۵درصد هم افراد نزدیک به خودشان را از دست داده بودند.

دو: یکی از سوالاتی که از داوطلب‌ها پرسیده شد این بود که به چه منابعی برای دریافت اطلاعاتشان درباره واکسن و کرونا اعتماد دارند؟ جالب اینکه در مجموع حدود ۶۰درصد پاسخ‌دهنده‌ها صدا و سیما را به عنوان منبع مورد اعتمادشان معرفی کرده بودند و ۲۰درصد آنها هم گفته بودند که به کارکنان شبکه بهداشت و درمان کشور برای دریافت اطلاعات اعتماد دارند. سهم شبکه‌های اجتماعی در این حدود ۱۵درصد بود و اعضای خانواده‌ها هم برای حدود ۱۷درصد داوطلب‌ها منبع مورد اعتماد محسوب می‌شد.

البته وقتی به پاسخ گروه‌های سنی مختلف به این سوال نگاه می‌کنیم می‌بینیم که هرچه سن آنها کمتر می‌شود میزان اعتمادشان به صدا و سیما هم کمتر شده و به سهم شبکه‌های اجتماعی اضافه می‌شود تا جایی که حدود ۵۰درصد ۱۸ تا ۴۵ ساله‌ها گفته بودند که صدا و سیما را منبع مورد اعتمادشان در مورد واکسن و کرونا می‌دانند.

سه: در بخشی از این پژوهش از داوطلب‌ها پرسیده شده بود که چه مرجعی روی تصمیم آنها برای دریافت واکسن تاثیر می‌گذارد؟ جواب آنها نشان می‌داد که احتمالا بیشتر آنها را اعضای خانواده در مورد زدن واکسن قانع کرده‌اند چون حدود ۷۰درصد پاسخ دهنده‌ها خانواده را به عنوان مرجع تاثیرگذار روی تصمیم‌شان به دریافت واکسن معرفی کرده بودند. علما و روحانیون در انتهای این جدول قرار داشتند و فقط ۳درصد پاسخگوها آنها را اسم برده‌اند، سلبریتی‌ها هم یک مرحله بالاتر با تنها ۶درصد قرار داشتند.

چهار: حالا نوبت به اصلی‌ترین بخش تحقیق می‌رسد آنجا که از پاسخگوها پرسیده شده که چقدر مایل به دریافت واکسن هستند. ۵۷درصد از آنها گفته‌اند که بسیار به زدن واکسن تمایل دارند و در مقابل ۱۴درصد اعلام کرده‌اند که اصلا علاقه و تمایلی به واکسن زدن ندارند. ۲۸درصد هم گفته‌اند که هنوز در این مورد تصمیم نگرفته‌اند و نیاز به تحقیق بیشتر دارند.

جالب اینکه نتایج یک پژوهش تازه در آمریکا نشان می‌داد که ۳۱درصد آمریکایی‌ها هیچ تمایلی به دریافت واکسن ندارند، بنابراین می‌توان گفت که وضعیت واکسن پذیری ما چندان هم بد به نظر نمی‌رسد.
جالب‌تر اینکه ۳۷درصد پاسخ دهنده‌ها اعلام کرده بودند که زدن واکسن را به بقیه توصیه می‌کنند و سعی در راضی کردن بقیه به زدن واکسن دارند در حالی که ۲۳درصد گفته بودند این کار را توصیه نمی‌کنند، اگر ۱۴ درصدی که به زدن واکسن اصلا تمایل نداشتند از این عدد کم کنیم می‌بینیم که حدود ۱۰درصد

پنج: پاسخ دهنده‌ها اگرچه خودشان چندان هم مخالف واکسن نبوده‌اند اما گفته‌اند که زدن آن را به کسی توصیه نمی‌کنند. حالا برویم سراغ سازنده و برند واکسن. حتما عکس‌های مربوط به خلوت بودن صف فلان واکسن و تقاضا برای دریافت واکسنی دیگر را دیده یا خبرهایش را شنیده‌اید، این پژوهش هم نشان می‌دهد که تقریبا این موضوع برای مردم مهم است. ۴۰درصد پاسخ دهنده‌ها اعلام کرده‌اند که حتما واکسن خارجی می‌خواهند و ۱۶درصد واکسن داخلی را ترجیح داده‌اند.

۴۲درصد هم اعلام کرده‌اند که برایشان فرقی نمی‌کند چه واکسی بزنند چون اگر این واکسن تایید شده باشد خارجی و داخلی بودنش دیگر مهم نیست. عجیب اینکه ۶۰درصد پاسخ‌دهنده‌ها گفته‌اند که برند واکسن برایشان مهم است این نشان می‌دهد که تعدادی از کسانی که خارجی و داخلی بودن واکسن برایشان فرقی نمی‌کند یا حتی آنهایی که واکسن داخلی را ترجیح می‌دهند به برند واکسن توجه می‌کنند.

شش: ۱۵ درصد از داوطلب‌ها هم اعلام کرده‌اند که مایل به پرداخت هزینه واکسن هستند، عددی که زیاد به نظر می‌رسد.
یک بخش جالب دیگر در این تحقیق آنجاست که به نظر مردم در مورد خود کرونا می‌پردازد و گزاره‌هایی را پیش روی آنها می‌گذارد و می‌بینیم که فقط ۴۶درصد آنها اعلام می‌کنند که ابتلا به کرونا جدی و خطرناک است. یک درصد هم فکر می‌کنند که اصلا جدی و خطرناک نیست. ۷درصد پاسخ دهنده‌ها هم به هیچ شرکت داخلی و خارجی در مورد واکسن اعتماد نداشته‌اند.

کدخبر: ۴۱۷۷۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر