کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۰۴۶
تاریخ خبر:

نژادپرستی در آلمان‌ ۱۱ قربانی گرفت

روزنامه هفت صبح | شامگاه چهارشنبه ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه) حوالی ساعت ۲۲ به وقت آلمان یک مهاجم مسلح به روی مهمانان دو قهوه‌خانه در دو منطقه شهر هاناو تیراندازی کرد. ابتدا به یک قهوه‌خانه در مرکز شهر هاناو حمله شد. به گفته شاهدان عینی در جریان این حمله ۸ تا ۹ تیر شلیک شد. در این قهوه‌خانه دست‌کم سه نفر کشته شدند.

مهاجم سپس به محله «کسل‌اشتاد» هاناو رفته و در آنجا نیز به یک قهوه‌خانه دیگر حمله می‌کند. در این قهوه‌خانه پنج نفر کشته می‌شوند. در جست‌وجوی عامل این حمله‌ها، نیروهای ویژه پلیس آلمان صبح پنجشنبه براساس اظهارات شاهدات عینی، وارد خانه‌ای در محله کسل‌اشتاد شدند و دو جسد دیگر را نیز در این خانه پیدا کردند. به گفته سخنگوی پلیس آلمان، یکی از جسدها با احتمال بالا متعلق به فرد منظون به تیراندازی است.

در این میان بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، تعداد کشته‌ها در حمله به دو قهوه‌خانه به ۹ نفر رسیده است. تعداد زیادی نیز زخمی شده‌اند. به اضافه این تعداد مظنون و مادرش هم کشته شده‌اند. اندکی بعد روزنامه آلمانی «بیلد» اعلام کرد عامل حمله مسلحانه هاناو یک افراط گرای دست راستی به اسم «توبیاس آر.» بوده است. شهر هاناو در ۲۰ کیلومتری فرانکفورت واقع شده و حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. در طول شب پنجشنبه علاوه برای نیروهای محلی پلیس، واحدهای ویژه‌ای نیز از ایالت بایرن به کمک آمده بودند.

*** واکنش سیاستمداران آلمانی چه بود؟
صدراعظم آلمان در واکنش به حمله تروریستی در شهر هاناو این کشور گفت: نژادپرستی و تنفر سمی است که در جامعه ما وجود دارد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان طی نشست خبری در برلین راجع به حمله تروریستی راست افراطی در دو کافه شهر هاناو از توابع ایالت هسن گفت: نژادپرستی و تنفر سمی است که در جامعه آلمان وجود دارد. صدراعظم آلمان در ادامه همچنین اظهار کرد: برای روشن شدن ابعاد این کشتار وحشتناک در شهر هاناو تلاش‌ می‌کنیم.

وزیر امور داخلی ایالت هسن می‌گوید شواهد حاکی است تیراندازی مرگبار در شهر هاناو با انگیزه بیگانه‌‌ستیزی انجام شده است. جسد مظنون این کشتار در خانه‌اش پیدا شد. او مردی ۴۳ ساله با گرایش راست‌گرایانه معرفی می‌شود. جسد مادر این فرد هم در همان خانه پیدا شده است. پتر دویت، وزیر امور داخلی ایالت هسن می‌گوید شواهد حکایت از آن دارد که این فرد به راست‌گرایان افراطی تمایل داشته و کشتار در دو قلیان‌خانه را با انگیزه بیگانه‌ستیزی انجام داده است.

در پی این حادثه که آلمان را در بهت فرو برده، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سفر از قبل برنامه‌ریزی شده خود به شهر هاله را لغو کرد تا رسیدگی به این حادثه را دنبال کند. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، صبح پنجشنبه در یک پیام توئیتری کشتار در هاناو را یک جنایت هولناک خواند و با بازماندگان قربانیان این حادثه عمیقا ابراز همدردی کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز در پیامی در صفحه توئیتر خود تاکید کرده که وقایع وحشتناک در شهر هاناو همه را به درد آورده است. همچنین فولکر بوفیر، نحست وزیر ایالت هسن ضمن همدردی با بستگان و اعضای خانواده قربانیان، این واقعه را روز سوگواری و وحشت خوانده است. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم درباره این حادثه تروریستی ابراز شوک و حیرت کرده و آن را یک تراژدی تکان دهنده نامید.

وی در پیامی توئیتری با بازماندگان این حادثه تروریستی ابراز همدردی کرد. صدر اعظم اتریش هم از جنایتی وحشتناک سخن گفته و با بازماندگان این حادثه تروریستی ابراز همدردی کرد. چارلز میشل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از یک تراژدی سخن گفته و درباره از دست رفتن بی معنا و مفهوم زندگی این انسان ها گله کرد.

*** افراطی گرایی در آلمان افزایش یافته است
آمار اداره فدرال جنایی آلمان نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تعداد راست‌گرایان افراطی که آمادگی انجام اقدامات خشونت‌آمیز را دارند و خطری بالقوه به شمار می‌روند مدام رو به افزایش بوده است. رسانه موسوم به شبکه تحریریه آلمان به نقل از یکی از سخنگویان اداره فدرال گزارش می‌دهد که در حال حاضر حدود ۶۰ نفر از راست‌گرایان در زمره افرادی شناخته می‌شوند که به طور بالقوه می‌توانند مرتکب جنایت با انگیزه سیاسی شوند.

از منظر پلیس این افراد در شمار کسانی طبقه‌بندی می‌شوند که ارتکاب اقدام شدید قهرآمیز و حتی سوءقصد به وسیله آنها محتمل ارزیابی می‌شود. ۲۴ نفر از این افراد پیش از این دوره‌ای را در زندان به سر برده‌اند. هولگر مونش، رئیس اداره فدرال جنایی بر این باور است که در آینده تعداد مامورانی که کار تحت نظر گرفتن افراطیان را برعهده دارند افزایش خواهد یافت. او به رادیوی جنوب غرب آلمان گفته ایالت‌های مختلف باید از این نقطه حرکت کنند و آماده باشند که اقدامات لازم در این زمینه افزایش خواهد یافت.

کدخبر: ۳۱۱۰۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر