کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۱۵۴
تاریخ خبر:

نوه‌‌ فولکس قورباغه‌ای ‌با کیت اسپورت در تهران

روزنامه هفت صبح | مثل بسیاری از ساکنان زمین در دیگر کشورهای جهان، ایرانی‌ها نیز خاطرات نوستالژیکی با فولکس‌واگن بیتل دهه ۵۰ میلادی که در ایران به مدل قورباغه‌ای و سوسکی معروف شده بود دارند. در سال ۱۳۹۱ شرکت آراد خودروی هرمز توانست مجوز واردات بیتل نسل جدید که در سال ۲۰۱۲ به بازارهای جهانی معرفی شده بود را بگیرد. بیتل‌های وارداتی در دو نوع هاچ‌بک و کبریولت مهمان جاده‌های ایران شدند. البته تمام آنها به کیت ABT مجهزند که کلاس کار این نوه‌ وروجک را حسابی بالا برده است!

طراحی ظاهری نسل تازه بیتل نسبت به مدل‌های پیشین، بیش از همیشه به محصولات پورشه نزدیک شده است. عمده این تغییر به انحنای بیشتر درب موتور، ارتفاع کمتر سقف و نسبت شیشه به بدنه کمتر با زاویه بیشتر ستون‌های A باز می‌گردد. در واقع نسل تازه بیتل در صورت تجهیز به رینگ‌های سایز بزرگ و قطعات آیرودینامیکی از بعضی زوایا یادآور برخی محصولات پورشه به نظر می‌رسد. از این رو می‌توان گفت ‌ بیتل تا حد زیادی با اصالت ساده و کلاسیک خود فاصله گرفته و بیش از همیشه یک خودرو اسپورت و کم‌ارتفاع به نظر می‌رسد.

مدل A5 سری جدید بیتل بود که در سال ۲۰۱۲ تولید شد. این خودرو به ویژه قصد داشت که سیطره فیات ۵۰۰‌ که آن هم با کیت آبارث گرد و خاک زیادی به پا کرده بود‌ را به زیر بکشد. از این رو برای آن چهار پیشرانه بنزینی و دو پیشرانه دیزلی در نظر گرفته شده بود. مدل حاضر در ایران به موتور دو لیتری توربو مجهز است که با تغییرات ABT در ای‌سی‌یو قدرت آن به ۲۱۰ اسب بخار و گشتاورش به ۳۴۰ نیوتن متر افزایش یافته است.

وقتی آن را با وزن ۱۴۱۷ کیلوگرمی بیتل ترکیب کنید حاصل شتاب خارق‌العاده ۶٫۲ ثانیه‌ای است! مصرف سوخت ۶٫۵ لیتری بیتل نیز در کمتر خودرویی با این شتاب در بازار پیدا می‌شود. همچنین سیستم تعلیق این خودرو توسط ABT ارتقا یافته و در این راه متخصصین این شرکت از کمک فنرهای بیل اشتاین و طبق‌های جدید استفاده کرده‌اند.

دیسک و کالیبر ترمز و رینگ‌های آلومینیومی ۱۹ اینچی نیز دیگر تغییرات هیجان‌انگیز ABT در بیتل‌اند. در زیر سپر بمپر فیبرکربنی ABT نصب شده است که علاوه برزیبای ظاهری، باعث بهبود آیرودینامیک خودرو شده است.تریم کابین خودرو از نظر تناسب با طراحی روز کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما چشم‌نواز و اسپورت است.

برای علاقه‌مندان به موسیقی وجود سیستم صوتی فندر پریمیوم به همراه هشت بلندگو و یک ساب‌ووفر در بیتل خبری خوب است. همچنین این کوچولوی زیبای ژرمن به کیسه هوا‌ برای سرنشینان جلو، پرده‌ای و جانبی و سیستم‌های ABS، EBD، ESC، EDL، EBA، XDS، ASR و HBA مجهز است. پس عجیب نیست اگر ۵ ستاره از یورو انکپ گرفته باشد. مدل‌های مختلف بیتل در ایران بسته به سال تولید و کارکرد ‌بین ۹۵۰ تا یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت دارند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۹۱۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر