کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۷۴۲
تاریخ خبر:

نوروز و دربی؛ ‌از آرامش ‌تا جنجال

روزنامه هفت صبح| در طول تاریخ شش دربی تهران در تعطیلات نوروز برگزار شده و پرسپولیس در این دربی‌ها نتایج بهتری گرفته است. حتی اگر فوتبال در ایران به دلیل شیوع کرونا فعلا تعطیل نمی‌شد، قرار نبود امسال در تعطیلات نوروز شاهد دربی تهران باشیم‌ اما این اتفاق در طول تاریخ بارها رخ داده و شهرآورد تهران چند باری در تعطیلات عید برگزار شده که اتفاقا تعدادی از آنها به شدت جذاب و جنجالی از آب درآمده است. در این مطلب همه دربی‌هایی که در نوروز برگزار شده مرور می‌کنیم.

*** ۳ فروردین ۱۳۵۱ / پرسپولیس ۲-‌‌ استقلال صفر
این اولین دربی تاریخ در تعطیلات نوروز بود. این بازی با قضاوت پایا واسیلی برگزار شد و برنده آن پرسپولیس بود. در این بازی که در دومین دوره لیگ منطقه‌ای برگزار شد، صفر ایرانپاک (۵۰) و حسین کلانی (۸۹) برای پرسپولیس گل زدند و تیم‌شان را برنده کردند. در پایان این فصل پرسپولیس قهرمان شد و ایرانپاک و کلانی هم آقای گل شدند.

*** ۷ فروردین ۱۳۶۶ / استقلال صفر - پرسپولیس صفر
دومین دربی نوروزی در سال ۶۶ و از سری مسابقات باشگاه‌های تهران برگزار شد. داور این بازی هم بهمن بهلولی بود. این بازی یکی از دربی‌های کم‌حادثه دهه ۷۰ بود و در نهایت هم با تساوی بدون گل به پایان رسید. در پایان این فصل هم این پرسپولیس بود که قهرمان باشگاه‌های تهران شد و استقلال بعد از دارایی در رده سوم قرار گرفت.

*** ۲۰ فروردین ۱۳۷۸ / استقلال یک -‌ پرسپولیس یک
سومین دربی نوروزی تاریخ در هشتمین دوره لیگ آزادگان برگزار شد. قضاوت این بازی برعهده عبدالرحمان دلاور داور بحرینی بود. پرسپولیس در دقیقه سه بازی با گل مهدی هاشمی‌نسب از استقلال پیش افتاد. هاشمی‌نسب در بازی رفت هم زننده تک‌گل پیروزی‌بخش تیمش بود. قرمزها در سه دربی قبلی استقلال را شکست داده بودند و می‌توانستند چهارمین دربی متوالی را هم با پیروزی پشت سر بگذارند.

اما فرد ملکیان مهاجم ارمنی استقلال در دقایق پایانی نیمه اول گل تساوی را زد و بازی در نهایت با تساوی یک-یک تمام شد تا نوار پیروزی‌های متوالی پرسپولیس در دربی قطع شود. در دقایق پایانی بازی درگیری‌های زیادی رخ داد که باعث اخراج سه بازیکن شد. محمد تقوی و رضا حسن‌زاده از استقلال و نعیم سعداوی از پرسپولیس سه بازیکنی بودند که با کارت قرمز داور روبه‌رو شدند.

*** ۱۰ فروردین ۱۳۸۶ / استقلال یک-‌ پرسپولیس یک
دربی نوروزی چهارم هم مساوی شد. در دور برگشت لیگ برتر ششم، دو تیم در ۱۰ فروردین ۸۶ به مصاف هم رفتند. داور این بازی هم فلیکس بریش داور معروف آلمانی بود. هدایت پرسپولیس برعهده مصطفی دنیزلی بود و صمد مرفاوی هم هدایت استقلال را برعهده داشت. در بازی رفت پرسپولیس ۲بریک برنده شده بود اما در جدول رده‌بندی استقلال بالاتر از پرسپولیس قرار داشت. پرسپولیس خیلی زود و در دقیقه ۱۳ توسط نیکبخت واحدی که تا فصل قبل در استقلال بازی می‌کرد، به گل رسید.

شاگردان دنیزلی تیم برتر میدان بودند اما استقلال در دقیقه ۴۳ و روی یک ضربه ایستگاهی به شکلی تقریبا تصادفی توسط علی علیزاده گل تساوی را زد. تلاش‌های دو تیم در نیمه دوم ثمری نداشت و بازی یک - یک تمام شد. بعد از این بازی دنیزلی در نشست خبری مدعی شد که تیمش خیلی برتر از استقلال بود اما مرفاوی در پاسخی طعنه‌آمیز از اختلاف ۱۲ امتیازی استقلال با پرسپولیس در جدول رده‌بندی حرف زد. طعنه‌آمیزتر اینکه در پایان فصل پرسپولیس این اختلاف امتیاز را جبران کرد و با یک امتیاز بیشتر از استقلال در رده سوم جدول ایستاد و استقلال چهارم شد!

*** ‌۱۰ فروردین ۱۳۹۰ /استقلال یک-‌ پرسپولیس صفر
استقلال سرانجام اولین پیروزی خود در دربی‌های نوروزی را جشن گرفت. این بازی، بازی برگشت دو تیم در لیگ دهم بود. قضاوت بازی هم برعهده محسن ترکی بود. در این بازی پرویز مظلومی سرمربی استقلال بود و علی دایی روی نیمکت پرسپولیس نشسته بود. بازی رفت با گل دقیقه ۹۰ فرهاد مجیدی به سود استقلال به پایان رسیده بود و پرسپولیس برای جبران آن شکست پا به زمین گذاشته بود اما نتیجه بازی رفت این بار هم تکرار شد.

آبی‌ها در دقیقه ۴۳ به گل رسیدند. سانتر مهدی امیرآبادی با اشتباه حمیدرضا علی‌عسکری در آفسایدگیری به آرش برهانی رسید و او با ضربه سری دقیق! دروازه رحمان احمدی را باز کرد. پرسپولیس هم در نیمه دوم نتوانست به گل برسد تا استقلال در لیگ دهم موفق به دبل کردن رقیب سنتی خود شود. این دومین پیروزی متوالی از سه برد متوالی استقلال در دربی‌ها و اولین دربی از دربی‌های پنجگانه سال ۱۳۹۰ بود. در پایان فصل هم این استقلال بود که با ۶۵ امتیاز بالاتر از پرسپولیس در رده دوم جدول ایستاد. پرسپولیس هم با ۵۸ امتیاز چهارم شد.

*** ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ / پرسپولیس یک-‌ استقلال صفر
دقیقا هشت سال بعد از دربی پنجم نوروزی، دو تیم در بازی برگشت لیگ هجدهم در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند. استقلال با وینفرد شفر در اوج قرار داشت و پرسپولیس صدرنشین برانکو را به شدت تهدید می‌کرد. استقلال اگر در این بازی پیروز می‌شد می‌توانست صدر جدول را از پرسپولیس هم بگیرد. قضاوت بازی هم برعهده محمدرضا اکبریان بود. بازی با برتری عجیب و کاملا محسوس استقلال آغاز شد و در همان ۲۰ دقیقه اول، استقلال دو فرصت گلزنی عالی را از دست داد اما پرسپولیس در اولین فرصت خود در دقیقه ۲۱ به گل رسید.

کرنر مهدی ترابی در میان غفلت استقلالی‌ها به نورالهی رسید و او با ضربه سری محکم دروازه سیدمهدی رحمتی را باز کرد. استقلالی‌ها که انتظار خوردن چنین گلی را نداشتند کاملا به هم ریختند. دیگر از بازی جذاب و دیدنی آنها در ۲۰ دقیقه اول خبری نبود و فقط شاهد حملاتی احساسی و بدون برنامه از سوی شاگردان وینفرد شفر بودیم. با این حال همین حملات نصفه و نیمه در دقایق پایانی نیمه اول باعث شد تا استقلال به یک پنالتی برسد.

در شلوغی محوطه جریمه پرسپولیس، کمال کامیابی‌نیا با تکلی ناشیانه فرشید اسماعیلی را سرنگون کرد و اکبریان برای استقلال اعلام پنالتی کرد. این خطای پنالتی نقطه عطف استقلال در لیگ هجدهم بود و بعد از این ضربه، اتفاقات زیادی در این تیم رخ داد. بر سر زننده این پنالتی جر و بحث‌های زیادی در داخل زمین شکل گرفت و سرانجام خود اسماعیلی پشت این ضربه ایستاد. در حالی که استقلالی‌ها منتظر جشن گل تساوی تیم‌شان بودند .

اما اسماعیلی در حرکتی عجیب با ضربه چیپی ضعیف، توپ را به بالای دروازه پرسپولیس فرستاد و جنجال‌ها از همین لحظه آغاز شد. در رختکن و بین دو نیمه چند بازیکن استقلال با هم درگیر شدند و همین درگیری باعث شد تا در نیمه دوم هم بازی بدی را از استقلالی‌ها شاهد باشیم. بازی در نهایت با همان تک گل نورالهی به سود پرسپولیس به پایان رسید و استقلال شانس قهرمانی در لیگ هجدهم را تا حدود زیادی از دست داد.

بعد از این بازی سیدمهدی رحمتی متهم به دخالت در کار مربیان و تعیین زننده ضربه پنالتی شد و تا پایان فصل روی نیمکت نشست و بعد از اتمام لیگ هجدهم هم از استقلال جدا شد. دو، سه بازیکن استقلال هم به دلیل درگیری در رختکن در بین دو نیمه دربی از حضور در تمرینات محروم شدند. وینفرد شفر هم بعد از یکی دو بازی از استقلال اخراج شد و جایش را به فرهاد مجیدی داد. در نهایت باید از این دربی به عنوان جنجالی‌ترین، جذاب‌ترین و حساس‌ترین دربی تاریخ در نوروز نام برد که یک زلزله را در استقلال رقم زد. در پایان این فصل پرسپولیس قهرمان شد و استقلال در رده سوم جدول ایستاد.

*** پرسپولیس موفق‌تر است
در مجموع در تعطیلات نوروز، شش دربی برگزار شده است. سهم پرسپولیس از این شش دربی دو پیروزی و سهم استقلال هم یک پیروزی است. سه دربی نوروزی هم به تساوی انجامیده است. پرسپولیس در دربی‌های نوروزی پنج گل زده و این عدد برای استقلال سه است!

کدخبر: ۳۱۷۷۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر