کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۸۵۷۸
تاریخ خبر:

نوامبر سیاه خودروسازان در اروپا

هفت صبح |پافشاری اتحادیه اروپا بر قانون زیست‌محیطی WLTP، عمده شرکت‌های خودروسازی را در ماه نوامبر با کاهش فروش شدید مواجه کرده و بحران ساز شده است.
با انتشار آمار فروش خودرو در ماه نوامبر ۲۰۱۸، مشخص شد اجرای قوانین زیست محیطی جدید موجب شده تا خریداران خودرو در قاره سبز حدود ۸درصد نسبت به نوامبر ۲۰۱۷ کاهش یافته است. اتوموتیو نیوز گزارش داده هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی روند افت فروش خودرو در اروپا وجود ندارد و کاهش تعداد خریداران که از ماه سپتامبر شروع شده، در نوامبر هم ادامه یافته است. البته خوشبختانه هنوز هم آمار مجموع سال ۲۰۱۸ تا پایان ماه یازدهم با رشد ۰٫۶ درصدی خبر از عملکرد نسبتا موفق این صنعت می‌دهد تا کل بازار اتحادیه اروپا تا پایان نوامبر به مرز ۱۴٫۶ میلیون دستگاه رسیده باشد. در عین حال سخت‌گیری بر خودروهای آلاینده با شدت ادامه دارد. این یعنی اتحادیه اروپا و قانون wltp علیه خودروسازان قیام کرده و با پافشاری جدی بر قوانین سبز، قصد دارد در مقابل خودروسازان که متهم اصلی تولید آلاینده‌ هستند، بایستد. بر این مبنا کل فروش ماه نوامبر خودروسازان در قاره اروپا به ۱٫۱۶ میلیون واحد رسیده که نشانه یک جدال تمام عیار بین دو گروه سبز و سیاه است!
بازنده بزرگ این سقوط البته گروه خودروسازی فولکس‌واگن است که در کنار آئودی و پورشه با افت فروش بدی مواجه شده است. فولکس واگن در حالی تنها ۱۱درصد افت کرده که ائودی ۴۱ درصد و پورشه نیز ۶۲ درصد کاهش فروش را تجربه کرده است. البته اشکودا و سئات همچنان ۰٫۵ درصد رشد فروش داشته‌اند تا مجموعا فروش گروه فولکس حدود ۳٫۸ درصد افت کند.
گروه PSA متشکل از شرکت‌های پژو، سیتروئن و اوپل/واکسهال هم با یک افت شدید روبرو شده و به ترتیب ۶٫۱، ۱٫۶ و ۸٫۱ درصد کاهش فروش داشته‌اند. این گروه که ماهانه اقلا ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در قاره اروپا به فروش می‌رساند، در نوامبر ۲۰۱۶ حدود ۶٫۴ درصد کاهش فروش را تجربه کرده است. جالب است که گروه رنو نیز به همین سرنوشت مبتلا شده و با داشتن برندهای آلپاین، داچیا و رنو مجموعا حدود ۱۶ درصد کاهش خریدار داشته است. این بین در حالی که رنو ۲۸ درصد افت داشته داچیا توانسته به شدت رشد کند و ۱۴ درصد نسبت به نوامبر ۲۰۱۷ افزایش فروش داشته باشد.
گروه فورد نیز با ۸٫۴ درصد کاهش فروش دیگر بازنده این وضعیت است. فیات کریسلر هم که انبوهی از برندهای عجیب و غریب را با هم دارد، تنها با ساخته‌های جیپ حدود ۲۹ درصد رشد فروش داشته است. البته دو برند مهم این گروه در اروپا یعنی آلفارومئو و فیات با ۴۷ و ۱۱ درصد نزول مجموعا باعث کاهش ۸درصدی میزان خریداران محصولات FCA در ماه نوامبر شد‌ه‌اند.
از دیگر بازندگان این ماه سیاه می‌توان به نیسان اشاره کرد که ۲۸ درصد افت فروش را تجربه کرده ‌است. هوندا هم ۱۴ درصد کاهش فروش را گزارش کرده است. هیوندای که در این سالها همواره اوضاع نسبتا خوبی در اروپا داشته، دچار بحران شده و ۵٫۳ درصد افت نموده تا به لطف نزول کیا که ۱٫۱ درصد بوده مجموعه عملکرد سازندگان آسیایی بازار اروپا ناامید کننده باشد. تویوتا اما تنها خودروساز آسیایی جمع است که اعلام کرده در این ماه ۳٫۵ درصد افزایش فروش را تجربه کرده است.
نکته عجیب فروش نوامبر رشد شدید فروش خودروساز لوکس و نیمه لوکس است که برای نمونه جگوار با ۴۶ درصد، ولوو با ۱۲ درصد و بنز با ۴٫۲ ماه را پشت سر گذاشته‌اند.

کدخبر: ۲۳۸۵۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر