کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۷۵۷
تاریخ خبر:

نمره منفی برای آقای ‌وزیر در شروع سال تحصیلی

روزنامه هفت صبح | اولین روز سال تحصیلی امسال با یک روزه شک‌دار آغاز شد؛ با اینکه وزیر آموزش و پرورش در سه روز گذشته بر حضوری بودن مدارس تاکید کرده است، بسیاری از والدین مصمم بودند که مانع حضور فرزندشان در کلاس‌های درس شوند. از یک ماه پیش محسن حاجی میرزایی برنامه‌های متناقضی برای بازگشایی مدارس داشت اما هر بار که او بر حضوری بودن کلاس‌ها تاکید کرد، با موجی از مخالفت جامعه پزشکی روبه‌رو شد. حالا این‌بار این مخالفت‌ها راه به جایی نبرده و حاجی میرزایی برای بازگشایی مدارس حتی‌المقدور به شکل حضوری اصرار دارد.

با اینکه تا همین چند روز پیش وزیر آموزش‌وپرورش گفته بود قرار است برنامه‌ای ترکیبی (حضوری و مجازی) برای تحصیل دانش‌آموزان داشته باشد اما یک شبه حتی این تصمیم را هم تغییر داد. حالا دیگر فرقی ندارد خانه و شهر افراد چه رنگی باشد، در محدوده هشدار، یعنی قرمز، قرار گرفته باشد یا سفید؛ حاجی میرزایی آخرین روز فراغت دانش‌آموزان از آنها خواست که بدون توجه به رنگ‌ها، شنبه پشت نیمکت‌ها حاضر شوند.

تصمیم یک شبه وزارت آموزش و پرورش در حالی است که پیش از این برنامه دیگری برای مدارس اعلام شده بود. بر اساس یک شیوه نامه قرار بود که آموزش دانش‌آموزان در مناطق قرمز به طور کامل غیرحضوری، در مناطق زرد نیمه حضوری و در مناطق سفید حضوری و عادی برگزار شود. اما در آخرین اظهارات مطرح شده معیار تصمیم‌گیری درباره سلامتی دانش‌آموزان به وزارت بهداشت واگذار شده که در همین رابطه پروتکلی برای حضور در مدارس و تحصیل آنها صادر کرده است.

بر اساس این پروتکل مدارسی که تعداد دانش‌آموزانشان کمتر از ۵۰ نفر است طبق روال عادی باید تشکیل شوند. از آنجایی که تعداد این مدارس شامل ۳۵درصد از مدارس کل کشور می‌شود، یعنی بیش از ۳۳ هزار مدرسه با این روش هر روز باز هستند ۶۵درصد از دانش‌آموزان دیگر مدارس در قالب گروه‌‌بندی‌های متفاوت (برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج) به مدرسه رفت و آمد خواهند کرد. یعنی مدارس شهرهای بزرگ و حتی شهرهای قرمز به صورت گروه‌های زوج و فرد درآمده و دانش‌آموزان بین دسته‌های مجزا توزیع می‌شوند.

حاجی میرزایی همچنین درباره سه نوبته کردن مدارس هم گفته است: « تعداد مدارس دوشیفته اندک است اگر لازم باشد مدارس را سه نوبت می‌کنیم مثلاً کلاسی که بیش از ۳۵ دانش‌آموز دارد می‌تواند در سه نوبت آنها را توزیع کند.» این تقسیم‌بندی دانش‌آموزان و نیاز به توزیع آنها در قالب گروه‌های جداگانه باعث شده که به گفته او فعلا تا دو هفته اول برگزاری مدارس به صورت آزمایشی و با مدارا با خانواده‌ها برگزار شود.

*** توزیع سیمکارت‌های شاد از هفته آینده
جناب وزیر همچنین در اخبار ساعت ۱۸ روز گذشته درباره اینکه آیا حضور دانش‌آموزان در مدرسه اجباری است و خانواده‌ها می‌توانند فقط از آموزش مجازی استفاده کنند،گفت: «ما چند امکان را پیش‌بینی کردیم و ترجیح خودمان را هم اعلام می‌کنیم که حضور دانش‌آموزان در مدارس است ولی از روز شنبه هر روز ۲۲ساعت از طریق برنامه‌های مختلف تلویزیونی آموزش تلویزیونی دروس شروع می‌شود.»

به گفته او تمام محتوای دروس از پایه اول تا پایه دوازدهم تدریس و فیلمبرداری و روی شاد بارگذاری شده است. او به خانواده‌ها توصیه کرده خودشان در منزل دانش‌آموز را آموزش ندهند اما اگر خانواده‌ای آموزش از طریق شاد و تلویزیون را به آموزش حضوری ترجیح می‌دهد باید این موضوع را به اطلاع مدرسه برساند.
همچنین قرار است سیمکارت‌های شاد که دارای اینترنت رایگان هستند از هفته دیگر توزیع ‌شوند. به گفته او با کمک نرم‌افزار شاد از روش معکوس هم می‌توان استفاده کرد که شب بچه‌ها درس را در شاد ببینند و فردا با معلم اشکالاتشان را چک کنند.

*** توصیه آقای معاون
در هفت ماه گذشته که از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، هر برنامه‌ای که از سوی وزارت‌ آموزش و پرورش اعلام شده کمی بعد مخالفت ستاد مقابله با کرونا را به همراه داشته است. تا جایی که روز پنجشنبه علی‌باقرزاده، رئیس مرکز هماهنگی وزارتی آموزش و پرورش گفت: «افراد قبل از اینکه حرکت کنند با مدرسه، مدیر، معاون و معلم مدرسه تماس بگیرند که ببینند باید به مدرسه بروند یا نه». این موضوع در شبکه‌های اجتماعی با تعجب کاربران بسیار زیادی همراه شد چراکه امکان جوابگویی مدیر و

*** ناظم در یک مدرسه با حداقل
۵۰۰ نفر دانش‌آموز در صبح روز شنبه غیرممکن به نظر می‌رسد. به همین دلیل وزیر آموزش و پرورش بار دیگر روز گذشته در اخبار ساعت ۱۴ با اشاره به سوءتفاهم بودن این گفت‌وگو تاکید کرد: «تمام مدارس ما از فردا باز و آماده پذیرایی از دانش‌آموزان است.»او برای محکم‌کاری تاکید کرد که این برنامه به تایید وزارت بهداشت هم رسیده است.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه وزارت بهداشت معتقد است اگر پروتکل را رعایت کنید منعی برای حضور دانش‌آموزان وجود ندارد، گفت:«این توصیه وزارت بهداشت بوده که برای همه مناطق کشور یک پروتکل اعمال شود. صرف‌نظر از اینکه یک منطقه چه رنگی داشته باشد باید پروتکل سختگیرانه‌ای را اعمال کنیم. ما هم مصمم هستیم و این پروتکل‌ها را به مدارس خیلی وقت هست که ابلاغ کرده‌ایم.»

با این حال برخی از معلمان و مدیران در گروه‌های مجازی می‌گویند این بخشنامه ظهر روز پنجشنبه به دستشان رسیده است. در حال حاضر برخی از مدارس نگرانی‌هایی نسبت به شیوع کرونا در کودکان و نوجوانان دارند و همین موضوع باعث شده که رضایت‌نامه‌هایی را از والدین دریافت کنند که بر اساس آن در صورت بروز هرگونه مشکل مدرسه هیچ مسئولیتی بابت ابتلا دانش آموزان به کرونا نخواهد داشت.

*** مخالفت پزشکان
در یک ماه گذشته مخالفان بازگشایی مدارس را عمدتا جامعه پزشکی تشکیل می‌دادند. روز گذشته رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرد از بازگشایی حضوری مدارس در کلیه مناطق کشور جلوگیری کنند. اولین بار هم بیست و هشتم مرداد ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اعلام کرده بود که با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس ترم پاییز مخالف است.

مینو محرز در گفت و گو با روزنامه هفت صبح بار دیگر بر اشتباه بودن تصمیم بازگشایی مدارس تاکید می‌کند. او می‌گوید:« در این شرایط نباید مدارس باز شوند. مدارس دولتی ما مشکل فضا دارند و آنقدر بزرگ نیستند که بتوان فاصله اجتماعی را در آن‌ها رعایت کرد. کلاس‌های ما دو شیفته و با ۵۰ نفر برگزار می‌شود. با این شرایط چطور این کلاس‌ها را قرار است با پروتکل بهداشتی اداره کرد؟ من به عنوان پزشکی که یک عمر در حوزه عفونی کار می‌کنم توصیه نمی‌کنم که مدارس در این شرایط بازگشایی شوند.»

این عضو ستاد مقابله با کرونا درباره تصمیم وزیر آموزش و پرورش می‌‍‌گوید: « مدارس درست در زمانی باز می‌شوند که پروتکل‌ها در زمان عزاداری‌ها و تعطیلات رعایت نشدند و ما منتظر موج جدیدی از ابتلا به این بیماری هستیم. اگر مدارس هم اضافه شوند باید منتظر فاجعه بمانیم. کودکان ناقلان بدون علامتی هستند که ویروس را از مدارس و مهدکودک‌ها به خانه می‌آورند و به خانواده منتقل می‌کنند.» او تاکید می‌کند:« بدترین اتفاق تجمع و هوای بسته است. جریان هوا در کاهش ابتلا به کرونا تاثیرگذاری زیادی دارد. مدارس نمی‌توانند این شرایط را تامین کنند. از سوی دیگر کودکان مگر چقدر آموزش دیده‌اند که این پروتکل‌ها را رعایت کنند؟»

*** برنامه جدید آموزش و پرورش برای مدارس چیست؟
چهارشنبه دوازدهم شهریور وزیر آموزش و پرورش برخلاف حرف‌های گذشته خود در یک بخشنامه اعلام کرد که همه باید از نیمه شهریور در مدرسه حاضر شوند. این برنامه به گفته وزیر آموزش و پرورش پروتکلی است که وزارت بهداشت برای آموزش و پرورش ارسال کرده و بر اساس مصاحبه‌های چند روز اخیر شامل نکات زیر می‌شود:

* از الگوهای مختلف برای مدیریت حضور دانش‌آموزان در کلاس‌ها از قبیل گروه‌بندی کردن، زوج و فرد کردن و چرخشی کردن در مدارس و کلاس‌های پرجمعیت استفاده می‌شود.قبل از ۱۵ شهریور تعیین و به نحو مناسب و مطمئن به دانش آموزان اطلاع‌رسانی می‌شود.
* معلمان، مدیران، مربیان و عوامل اجرایی مدرسه به آموزش اصول خودمراقبتی و پایش علایم بالینی دانش‌آموزان حساسیت داشته باشند.
* حضور دانش‌آموزان در هر کلاس حداکثر ۳۵دقیقه شود.

* به نحوه زمان ورود و خروج از مدرسه توجه جهت جلوگیری از تجمع و نزدیکی دانش‌آموزان به یکدیگر نظارت صورت گیرد.
* بین دانش‌آموزان در کلاس یک متر فاصله وجود داشته باشد.
* معلم و دانش‌آموز باید ماسک بزنند.
* ساعت‌های زنگ‌های تفریح دانش آموزان در زمان‌های متفاوتی و در قالب ۱۰ دقیقه باشد.
* بوفه مدارس فعال نخواهد بود.
* به تهویه مناسب و جریان هوا در محیط‌های بسته از طریق باز گذاشتن پنجره توجه جدی شود.

کدخبر: ۳۴۷۷۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر