کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۱۸۷
تاریخ خبر:

نمایندگان ایران در محاصره گردن ‌کلفت‌های آسیا

روزنامه هفت صبح | لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبال ایران از فردا آغاز خواهد شد. علاوه بر اینکه هیچ یک از نمایندگان ایران از امتیاز میزبانی در این مسابقات برخوردار نیستند، قرعه‌کشی گروه‌ها و وضعیت رقیبان نشان می‌دهد که تقریبا هر چهار نماینده ایران برای صعود از گروه خود کار دشواری در پیش دارند. وضعیت این چهار گروه و جدی‌ترین رقیبان نمایندگان ایران در این مسابقات را بررسی می‌کنیم. نکته مهم اینکه برخلاف ادوار قبل، امسال دوم شدن تضمینی برای صعود از مرحله گروهی نیست و فقط سه تیم از پنج تیم دوم گروه‌ها شانس صعود به مرحله حذفی را خواهند داشت.

*** گروه B: تراکتور و شانس نسبتا بالا
تراکتور اگر در فرم خوبی قرار داشته باشد، شانس زیادی را در میان نمایندگان ایران برای صعود از گروه خود دارد. رقبای این تیم در این گروه، الشارجه امارات، پاختاکور ازبکستان و نیروی هوایی عراق هستند. بازی‌های این گروه در امارات و به میزبانی الشارجه برگزار می‌شود. تیم میزبان اما در حال حاضر وضعیت چندان مناسبی در لیگ امارات هم ندارد.

الشارجه در فاصله سه هفته تا پایان لیگ امارات از تیم صدرنشین الجزیره ۸ امتیاز کمتر دارد و حتی شانس نایب‌قهرمانی این تیم هم زیاد نیست. از نظر بازیکن هم الشارجه ‌ تیم پرستاره‌ای به‌شمار نمی‌رود و اسکلت این تیم شبیه همان تیمی است که چند ماه پیش ۴برصفر مغلوب پرسپولیس شد‌ اما تیم نیروی هوایی عراق تیمی کاملا آماده به نظر می‌رسد. این تیم با یک بازی کمتر نسبت به تیم دوم لیگ عراق، ۸ امتیاز بیشتر دارد و قهرمانی‌اش در عراق تا حدود زیادی قطعی است.

البته تیم عراقی هم ستاره بزرگی ندارد اما تیمی یکدست، هماهنگ و منسجم است که می‌تواند برای سایر تیم‌های این گروه دردسر ایجاد کند. در نهایت به پاختاکور ازبکستان می‌رسیم که به واسطه بازی‌های زیاد با نمایندگان ایران در یکی دو سال اخیر، کاملا شناخته‌شده است و تیم ضعیفی هم نیست و نسبت به سال گذشته فقط جلال‌الدین ماشاریپوف را از دست داده است.

ولی هنوز دراگان سران صرب، ارن دردیوک سوئیسی و چند ملی‌پوش ازبک در این تیم حضور دارند. به نظر می‌رسد رقابت در این گروه به شدت نزدیک باشد و تیم‌ها اختلاف سطح چندانی با هم ندارند و همین می‌تواند به تراکتور کمک کند که با گرفتن چند نتیجه خوب، شانس صدرنشینی ‌ یا صعود به عنوان یکی از تیم‌های دوم گروه‌ها را داشته باشد.

*** گروه C: استقلال و باز هم گروه مرگ
حتی اگر بازی‌های این مرحله به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شد باز هم می‌شد به این گروه لقب گروه مرگ داد اما حالا که میزبان بازی‌های این گروه الاهلی عربستان است، رقابت در این گروه برای هر چهار تیم به شدت سخت و نفسگیر خواهد بود. علاوه بر الاهلی، تیم‌های الدحیل قطر و الشرطه عراق هم در این گروه حضور دارند.

استقلال در دور رفت باید به ترتیب مقابل الاهلی، الشرطه و الدحیل قرار بگیرد. الاهلی در لیگ عربستان وضعیت خوبی ندارد و تقریبا دو ماه است که رنگ پیروزی را ندیده و در رده هفتم جدول قرار دارد اما ستاره‌های نام‌آشنای تیم عربستانی می‌توانند در لیگ قهرمانان ورق را به سود این تیم برگردانند. عمر السوما و لوکاس لیما مدت‌هاست در این تیم بازی می‌کنند.

اما امبایه نیانگ سنگالی با سابقه بازی در آث‌میلان، جنوا، واتفورد و تورینو، به تازگی به الاهلی پیوسته و یکی از سورپرایزهای فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. الشرطه عراق هم که ظاهرا کم‌شانس‌ترین تیم گروه است، فصل گذشته هم با استقلال و الاهلی همگروه بود و به هیچ کدام از این دو تیم باج نداد و استقلال نباید در مقابل این تیم عراقی خودش را از پیش برنده بداند. ج

دی‌ترین مدعی صعود از این گروه اما الدحیل قطر است. مهدی بن‌عطیه، ادمیلسون، لوییز جونیور، معز علی و کریم بوضیاف ستاره‌های این تیم هستند اما مهم‌ترین بازیکن این تیم برابر استقلال علی کریمی است که سابقه بازی در جمع آبی‌ها را هم دارد. در مجموع به نظر می‌رسد استقلال کار سختی برای صدرنشینی در این گروه دارد و باید تلاش کند تا حداقل به عنوان یکی از سه تیم دوم گروه‌های پنج‌گانه به مرحله بعد صعود کند.

*** گروه D: فولاد و سدی به نام السد
فولاد با پیروزی ۴برصفر مقابل العین امارات نشان داد که برای تفریح و صرفا برگزاری چند بازی آسیایی به این مسابقات نیامده است. حالا می‌توان امیدوار بود که شاگردان نکونام نتایج بدی نخواهند گرفت اما مشکل بزرگ این تیم گروه سختی است که در آن قرار دارد و البته میزبانی تیم عربستانی را هم نباید نادیده گرفت.

فولاد با السد قطر، النصر عربستان و الوحدات اردن همگروه است. گروهی که دست کمی از گروه مرگ استقلال ندارد. شاگردان نکونام در اولین بازی خود باید مقابل السد و ژاوی قرار بگیرند. السد درچند سال گذشته همواره یکی از قدرت‌های بزرگ آسیا بوده اما به نظر می‌رسد امسال آماده‌تر از همیشه است.

این تیم برای اولین بار در تاریخ لیگ قطر، بدون شکست قهرمان شد و در ۲۲ بازی ۷۷ گل زد و فقط ۱۴ گل دریافت کرد. ستاره‌هایش هم همان ستاره‌های نام‌آشنای سال‌های اخیر هستند، یعنی عبدالکریم حسن، نام تائه‌هی، حسن هیدوس، دریگو تاباتا، بغداد بونجاح و البته سانتی کاسورلا! طبیعتا رقابت با این تیم کار آسانی نیست و شاید نباید انتظار داشته باشیم فولاد بتواند این تیم را شکست دهد. دومین بازی فولاد مقابل الوحدات اردن برگزار می‌شود که می‌توان آن را آسان‌ترین بازی تیم جواد نکونام دانست، به شرطی که حریف را دست کم نگیرند و غافلگیر نشوند.

فولاد در سومین بازی مقابل میزبان این گروه قرار خواهد گرفت. النصر البته پس از شکست مقابل پرسپولیس در نیمه‌نهایی فصل قبل لیگ قهرمانان هنوز کمر راست نکرده و درگیر حواشی و مشکلات زیادی شده و حتی در لیگ عربستان هم مدعی قهرمانی به شمار نمی‌رود. البته با ستاره‌هایی مثل عبدالرزاق حمدالله و نورالدین امرابات مراکشی و مایکون برزیلی، نباید این تیم را دستکم گرفت.

*** گروه E: پرسپولیس خوش‌شانس‌تر از همه
از همان لحظه‌ای که قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا انجام شد، همه متفق‌القول معتقد بودند ‌ در میان نمایندگان ایران، پرسپولیس بهترین قرعه را داشته و بیشترین شانس را برای صعود دارد. رقبای پرسپولیس در این گروه گوای هند، الریان قطر و الوحده امارات هستند. شاگردان یحیی گل‌محمدی چهارشنبه در اولین بازی خود در این گروه مقابل الوحده امارات قرار می‌گیرند.

این تیم درحال حاضر تیم هفتم لیگ امارات است و یک تیم کاملا متوسط است که شکست دادنش برای پرسپولیس کار دشواری به نظر نمی‌رسد اما دو ستاره نام‌آشنایش یعنی اسماعیل مطر و عمر خریبین می‌توانند برای پرسپولیس مشکل‌ساز شوند. دومین و کلیدی‌ترین بازی پرسپولیس در این گروه مقابل الریان قطر برگزار می‌شود که جدی‌ترین رقیب این تیم برای صعود مستقیم از گروه است.

الریان فصل گذشته در مرحله پلی‌آف پنج گل از استقلال خورد و نسبت به آن مقطع، دو تغییر مهم داشته است. اولی، روی نیمکت سرمربیگری این تیم رخ داده که لوران بلان مشهور جایگزین دیه‌گو آگیره آرژانتینی شده و دومی که به شدت برای هواداران پرسپولیس حساس و جذاب است، حضور شجاع خلیل‌زاده در ترکیب الریان است. نحوه و زمان پیوستن او به این تیم و بوسیدن لوگوی الریان هنوز از ذهن هواداران پرسپولیس پاک نشده و آنها بدشان نمی‌آید که تیم‌شان با یک پیروزی پرگل انتقام آن حرکات را از شجاع بگیرد.

سومین بازی پرسپولیس در این گروه مقابل گوای میزبان برگزار می‌شود. تیمی که فصل گذشته با اقتدار قهرمان لیگ هند شد و ترکیبش، تلفیقی از چند ملی‌پوش هند و چند بازیکن معمولی اسپانیایی است که کیفیت این تیم را بالا برده‌اند. پرسپولیس اگر خودش باشد می‌تواند به عنوان صدرنشین از این گروه صعود کند.

کدخبر: ۳۸۳۱۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر