کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۷۲۹
تاریخ خبر:

نمایشگاه‌های معروف جهان

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | قسمت هفتم؛ نمایشگاه فناوری اطلاعات Gitex.

نمایشگاه فناوری اطلاعات جیتکس دوبی

در بین نمایشگاه‌های حوزه تکنولوژی که تا به امروز معرفی کرده‎ام، شاید بتوان جیتکس را «در دسترس‌ترین» نمایشگاه برای ایرانیان دانست. این نمایشگاه هر ساله در جوار خلیج فارس، در شهر دوبی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه، شرکت‌ها به ارائه آخرین دستاوردها و محصولات خود می‌پردازند.

جیتکس در خاورمیانه یکی از معتبرترین نمایشگاه‌هاست که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را از کشورهای مختلف جهان و آسیا به امارات متحده عربی می‌کشاند. آغاز به کار این رویداد به سال ۱۹۸۱ میلادی بازمی‌گردد، زمانی که دوبی هنوز اهمیت کنونی را در جهان پیدا نکرده بود و افراد زیادی در جهان این شهر را نمی‌شناختند.

در سال‌های آغازین فعالیت نمایشگاه جیتکس ، زمان برگزاری این رویداد نظم خاصی نداشت و نمایشگاه در یک سالن برگزار می‌شد اما در سال ۱۹۸۸ این نمایشگاه یک سالن بیشتر در مرکز تجارت جهانی دوبی دریافت کرد و در دو سالن برگزار شد. پس از آن با پیشرفت سالانه تکنولوژی و گسترش حوزه فعالیت نمایشگاه، تعداد سالن‌ها هر ساله افزایش یافت تا جایی که هم اکنون رویداد جیتکس در ۱۰ سالن اصلی مرکز تجارت جهانی برگزار می‌گردد.

استقبال از نمایشگاه جیتکس هر ساله رو به افزایش بوده و تعداد کمپانی‌‌های شرکت‌کننده در این رویداد هم هر ساله بیشتر شده تا جایی که در سال ۲۰۰۹ بیش ازیکصد و پنجاه هزار نفر از این رویداد بازدید کردند.اما یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های این نمایشگاه،بخش کشف استارتاپ‌هاست که در آن کسب‌وکارهای نوپا از کشورهای مختلف، فرصت معرفی خود به سرمایه‌گذاران را پیدا می‌کنند.

در این بخش، در پایان تعدادی از استارتاپ‌ها هم جوایز نقدی مسئولان برگزاری را دریافت می‌کنند. طی سال‌های گذشته، استارتاپ‌های زیادی از ایران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق نوآوری و شکوفایی به این نمایشگاه اعزام شده‌اند.

در این رقابت بیش از ۷۰۰ استارتاپ از سراسر جهان شرکت داده می‌شوند که استارتاپ برگزیده، جایزه یکصد هزار دلاری را دریافت می‌کند و به ۱۱استارتاپ دیگر هم هر کدام ۱۰هزار دلار تعلق می‌گیرد.سال گذشته، یکی از کسب‌وکارهای نوپای ایرانی موفق شد پس از ارائه ۴دقیقه‌ای در حضور داوران به جمع فینالیست‌های این رقابت راه پیدا کند ولی متاسفانه از کسب مقام عاجز ماند.

اما حضور در این رقابت هم به استارتاپ‌ها این فرصت را می‌دهد که فعالیت خود را معرفی کنند و توجه سایرین را به کسب و کارشان جلب نمایند.جیتکس رویدادی است که در آن درباره حوزه‌های مختلف علم و تکنولوژی مانند مرکز داده، خدمات اینترنت، محصولات دیجیتال، سخت‌افزار کامپیوتر، اپلیکیشن و نرم‌افزار، هوش مصنوعی، هواپیمای بدون سرنشین، چاپگرهای سه بعدی، بازی‌های ویدئویی، لوازم جانبی و بسیاری از موضوعات مرتبط با این حوزه صحبت می‌شود.

شاید برای ایرانیانی که علاقه‌مند به حضور در یک نمایشگاه حوزه علم و تکنولوژی در سطح استانداردهای جهانی باشند، جیتکس فرصت مناسبی به شمار آید چراکه سفر به شهر دوبی برای ما، هزینه و تدارکات به مراتب کمتری از سفر به آمریکا، آلمان یا اسپانیا نیاز خواهد داشت.

کدخبر: ۳۱۲۷۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر