کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۱۵۸
تاریخ خبر:

گمانه‌زنی درباره علت انفجار سایت هسته‌ای نطنز

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| روزبه‌روز، به پیچیدگی ماجرای نطنز اضافه می‌شود و در فضای ابهام سیاستمداران، این رسانه‌ها هستند که اخباری از علت حادثه و مسئول آن منتشر می‌کنند.

* یک: بیایید از شامگاه روز دوشنبه شروع کنیم. وقتی سایت تسنیم، یادداشتی را با امضای گروه سیاسی خود منتشر کرد و در آن با درنظر گرفتن این احتمال که حتی این انفجار ممکن است با یک حمله هوایی صورت گرفته باشد، در انتهای مطلب خود گفت: حالا ابتکار عمل دست ایران است. به نوشته تسنیم: «چه اتفاقی که رخ داده کار صهیونیست‌ها باشد و چه نباشد، همچنان ابتکار عمل در دست ایران است. این ایران است که نهایتاً تصمیم خواهد گرفت اگر کار صهیونیست‌ها باشد در چه زمانی و به چه نحو به آن پاسخ دهد.»

* دو: صبح سه‌شنبه هم روزنامه همشهری با «حمله» خواندن این واقعه، درباره عمدی بودن آن نوشت: «احتمالات فراوانی در رابطه با علت حادثه نطنز قابل تصور است اما به‌نظر می‌رسد تشابه زیادی بین حادثه نطنز و ترور سردار سلیمانی قابل مشاهده است؛ یعنی ترکیبی از اطلاعات و پشتیبانی به‌همراه اقدام که با توجه به حجم تخریب احتمال عمدی بودن را تقویت می‌کند.»

* سه: حوالی ظهر دیروز هم سایت نورنیوز، نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، با همین رویکرد پیش می‌رود و در یادداشتی می‌نویسد: «اگر فرض کنیم که فضاسازی چندروز گذشته رسانه‌های رسمی و نیابتی رژیم صهیونیستی بهره‌ای از واقعیت داشته باشد، باید بپذیریم که رژیم صهیونیستی با جلب نظر آمریکا به حوزه اقدام مستقیم علیه ایران وارد شده و این رویکرد را به موضوع ضربه‌زدن به تاسیسات هسته‌ای کشورمان نیز تعمیم داده است (اما) بعید به نظر می‌رسد رژیم‌های آسیب‌پذیر اسرائیل و آمریکا بدون توجه به عواقب این قبیل اقدامات دست به چنین دیوانگی‌هایی بزنند.»

* چهار: در آن سوی دنیا، هم البته خبرهایی است. نیویورک‌تایمز، تا به حال دو گزارش نوشته و در آن به نقل از یک منبع ارشد امنیتی در خاورمیانه مدعی شده که این حادثه، در نتیجه اقدامات اسرائیل اتفاق افتاده است. خبری که ظاهرا دیروز حتی تندروهای اسرائیل را هم مضطرب کرد. آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، او در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست این شخص را ساکت کند.

بنا به گزارش روزنامه «معاریو» در اسرائیل، لیبرمن گفته این مسئول عالی‌رتبه در دستگاه اطلاعاتی، با این اقدام تبلیغات خود برای ورود به انتخابات زودهنگام در حزب لیکود را آغاز کرده تا جایگزین نتانیاهو شود و روزنامه «تایمز» رژیم صهیونیستی اعلام کرد، اشاره لیبرمن به یوسی کوهن، رئیس سرویس جاسوسی موساد بوده است.

* پنج: اما در سطح رسمی ایران، دیروز علی ربیعی، به سوالی در این زمینه، در کنفرانس خبری خود پاسخ داد و گفت: «از ساعات اولیه این اتفاق به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت و گروه‌های متخصص در آنجا مستقر شدند. بر اساس اجماع نظر کارشناسان ذی‌ربط علت حادثه با یک اجماع نظر در حال تکمیل است. آن‌ها(رژیم اسرائیل) باید توجه داشته باشند که تولید ادبیات هنجارشکن در زمینه تاسیسات هسته‌ای ما حتی از سوی رسانه‌ها عملا گام نهادن در مسیر خطوط قرمز صلح و امنیت جهانی است که رژیم اسرائیل به آن دامن می‌زند و این اقدام می‌تواند رویه خطرناکی باشد که در سراسر عالم توسعه پیدا می‌کند. در مورد هر نوع دخالت یا اقدامی که صورت گرفته باشد، پاسخ مناسب ارائه خواهد شد دوستان ما در شورای عالی امنیت ملی جمع بندی نهایی را ارائه خواهند داد.»

* شش: و درنهایت این خبر را بخوانید که در ساعات پایانی شب به نقل از ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس منتشر شد. او گفته: «این کمیسیون در ادامه جلسات خود برای بررسی حادثه نطنز، عصر امروز(سه‌شنبه) جلسه‌ای با حضور سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات و معاونان مربوطه، مقامات ارشد فرماندهی پدافند هوایی ارتش و مقامات ارشد نیروی انتظامی برگزار کرد.

در این جلسه، مقامات مربوطه با ارائه گزارشی از حوزه مسئولیت خود، به تشریح ابعاد امنیتی حادثه نطنز پرداختند و ضمن استماع نظرات اعضای کمیسیون، به سوالات آن‌ها پاسخ دادند. بر اساس گزارش مدعوین جلسه، تاکنون نتایجی قابل توجهی در این باره حاصل شده و بررسی دقیق‌تر ابعاد مختلف موضوع انفجار نطنز، ادامه دارد.» نکته مهم در این خبر رسمی، اعلام حضور مقامات فرماندهی پدافند هوایی ارتش است که به نوعی فرضیه احتمال یک حمله هوایی را می‌تواند تقویت کند.

* هفت: در این شرایط، یک خبر مرتبط با این فضا را هم بخوانید. دیروز سازمان انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی انتشار ادعای کذب عناصر ضد انقلاب در رسانه‌ها مبنی بر وقوع انفجار در مجتمع هسته‌ای شهید رضایی نژاد اردکان در استان یزد، به آگاهی می‌رساند هیچ حادثه‌ای در این مجتمع هسته‌ای رخ نداده است و ادعای عناصر ضد انقلاب در خارج کشور به منظور همراهی با رژیم تروریست و جنگ‌طلب صهیونیستی و در راستای فضاسازی رسانه‌ای، ایجاد ناامیدی و همراهی با فشار حداکثری آمریکا است. این سازمان همچنین اعلام کرد که عکس‌های انتشار یافته ماهواره‌ای نیز مربوط به این مجتمع نیست.

در این شرایط شاید بهتر از هر کس دیگری، عباس عراقچی این فضا را تحلیل کرده باشد. او در دیدار مسئولان وزارت خارجه با جهانگیری، گفته آمریکا به دنبال این است که ایران را یک تهدید امنیتی معرفی کند. همین تحلیل در خبرگزاری تسنیم نیز بروز یافته است: «برخی دیگر اما این رویداد را به موضوع اتمام موعد تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر ۲۰۲۰ (حدود ۴ ماه بعد) مرتبط می‌کنند و می‌گویند صهیونیست‌ها پیش خود محاسبه می‌کنند که ایران یا به این کار( با این تصور که صهیونیست‌ها پشت آن باشند) جواب خواهد داد و یا جوابی درکار نخواهد بود.

اگر ایران جواب ندهد، که بالاخره یک خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز انجام شده و خسارتی به ایران وارد آمده است،‌ اما اگر ایران جواب جدی داد با یک پروپاگاندای بین‌المللی به دنیا بگویند که ایران در شرایطی که تحریم تسلیحاتی است اینچنین ما را تهدید می‌کند، لذا اگر این تحریم‌ها برداشته شود تهدید او بیشتر خواهد شد. بر این اساس کشورها مجاب می‌شوند که در کمپین آمریکا و صهیونیست‌ها علیه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران مشارکت کنند!» با این حساب، شاید باید این ۱۰۰ روز باقی مانده تا پایان تحریم تسلیحاتی را، حساس‌ترین روزهای تاریخ خودمان بدانیم.

کدخبر: ۳۳۸۱۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    گمانه زنی چرا؟ میدونن نمیگن!