کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۴۸۱
تاریخ خبر:

نقش کم‌رنگ دلار در جهانگردی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | مقایسه قیمت تورهای خارجی ‌در اسفند ماه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد‌ هزینه‌ سفر در بیشتر مسیرهای پرطرفدار با وجود کاهش قیمت دلار تنها اندکی ارزان شده است. ‌ بررسی قیمت تورهای مسافرتی به هشت‌ مقصد خارجی پرطرفدار ایرانی‌ها نشان می‌دهد، عموما شاهد کاهش قیمت تورها نسبت به اسفند پارسال هستیم. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای کوران گرانی تورها در نوروز، سفرشان را یک‌ماه جلو بیندازند و با هزینه کمتری سفر کنند.

به‌خصوص که قیمت این تورها نسبت به پارسال بین ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان کمتر شده است. این مورد در حالی اتفاق افتاده که قیمت دلار اسفند پارسال ارزان‌تر بود. پایان سال ۹۷ دلار در محدوده ۱۲هزار تومان قرار داشت و حالا نرخ این ارز در بازار آزاد به حدود ۱۴هزار تومان رسیده است. هزینه تورهای استانبول این روزها کاهش ۲۰۰هزار تومانی نسبت به مدت مشابه سال قبل پیدا کرده. تورهای دوبی با ۴۰۰هزار تومان هزینه کمتر برگزار می‌شوند و وضعیت برای تورهای باکو تقریبا مشابه است.

آژانس‌های مسافرتی هزینه تورهای پاتایای تایلند را نسبت به پارسال ۶۰۰هزار تومان کاهش داده‌اند و تورهای تفلیس گرجستان ۴۰۰هزار تومان کمتر از سال گذشته هزینه دارند. در طرف مقابل تورهای آنتالیا نسبت به اسفند پارسال ۲۰۰هزار تومان گران شده‌اند. این رقم برای تورهای آنکارا به افزایش ۶۰۰هزار تومانی می‌رسد. از همه عجیب‌تر قیمت تورهای بالی اندونزی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دو‌میلیون و ۵۰۰هزار تومانی را پشت سر گذاشته است. در این گزارش حداقل قیمت تورها در هتل‌های مختلف سه تا پنج‌ستاره مورد بررسی قرار گرفته و این هزینه‌ها مربوط به اقامت در اتاق‌های دوتخته است.

*** تور استانبول؛ کاهش ۲۰۰هزار تومانی
تور استانبول برای اسفندماه دست کم یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان بودجه لازم دارد. تورهای استانبول با مدت اقامت سه‌شب در هتل‌های سه‌ستاره با چنین قیمتی فروخته می‌شوند. این رقم برای هتل‌های چهارستاره به حدود دو‌میلیون تومان و برای هتل‌های پنج‌ستاره دست کم دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. اگر سراغ تورهای چهارروزه بروید، حداقل هزینه برای هتل‌های سه‌ستاره حدود یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان است. این رقم برای هتل‌ها چهارستاره به دو‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان و برای هتل‌های پنج‌ستاره به حدود سه‌میلیون تومان می‌رسد.

مقایسه این نرخ‌ها با سال گذشته نشان می‌دهد، در این مدت شاهد کاهش قیمت نسبی تورهای استانبول هستیم؛ چراکه پارسال این موقع تورهای سه‌روزه استانبول در هتل‌های پنج‌ستاره حدود سه‌میلیون تومان بود که حالا تقریبا ۲۰۰هزار تومان ارزان‌تر شده است. آن زمان تورهای چهارروزه در هتل‌های سه‌ستاره دومیلیون تومان و در هتل‌های چهارستاره حدود دو‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود که نشان می‌دهد در یک‌سال اخیر قیمت این تورها ۱۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان ارزان‌تر شده است. با این حساب می‌توان گفت، به طور کلی تورهای استانبول نسبت به پارسال حدود ۲۰۰هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده‌اند.

*** تور آنتالیا؛ افزایش ۲۰۰هزار تومانی
اگر بخواهید تور آنتالیا بخرید، باید دست کم برای سفرهای بالای شش‌روز برنامه‌ریزی کنید. چراکه حداقل مدت اقامت در اغلب تورهای آنتالیا، شش‌روزه است. قیمت این تورها با اقامت در هتل‌‌های سه‌ستاره رقمی حدود دو‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان است که نسبت به پارسال تا حدودی افزایش پیدا کرده.

مقایسه قیمت تور آنتالیا با سال گذشته نشان می‌دهد، آن زمان می‌توانستیم با دومیلیون و ۵۰۰هزار تومان تور شش‌روزه در هتل‌های سه‌ستاره آنتالیا بخریم. در حال حاضر تورهای آنتالیای شش‌روزه با اقامت در هتل چهار‌ستاره دست کم سه‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان هزینه لازم دارد. این رقم برای هتل‌های پنج‌ستاره تا سه‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان می‌رسد. پارسال هزینه تورهای پنج‌ستاره آنتالیا حدود سه‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود که در این مورد هم شاهد افزایش قیمت ۲۰۰هزار تومانی نسبت به سال گذشته هستیم.

*** تور آنکارا؛ افزایش ۶۰۰هزار تومانی
تورهای آنکارای ترکیه با مدت اقامت سه تا چهارروز فروخته می‌شوند و نسبت به پارسال شاهد افزایش قیمت آن هستیم. تورهای سه‌روزه در هتل‌های چهار‌ستاره دست کم دومیلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارند. پارسال چنین تورهایی با قیمت دومیلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شدند که نشان می‌دهد در این یک سال شاهد افزایش ۶۰۰هزار تومانی تورهای آنکارا هستیم.

اگر بخواهید در هتل‌های چهارستاره اقامت داشته باشید، قیمت تور سه‌روزه به سه‌میلیون تومان می‌رسد. پارسال این تورها دومیلیون و ۴۰۰هزار تومان قیمت داشتند. حداقل قیمت تورهای سه‌روزه با اقامت در هتل پنج‌ستاره، به حدود سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان می‌رسد. پارسال اگر می‌خواستید تور آنکارا با هتل پنج‌ستاره بخرید، لازم بود دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان هزینه کنید که امسال این رقم ۵۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

*** تور دوبی؛ کاهش ۴۰۰هزار تومانی
قیمت تورهای دوبی با اقامت سه‌روزه دست کم سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. این رقم مخصوص تورهایی است که هتل سه‌ستاره را برای اقامت مسافرانشان انتخاب کرده‌اند. پارسال چنین‌ تورهایی تقریبا ۲۰۰هزار تومان ارزان‌تر بوده‌اند. طوری که تور سه‌روزه دوبی در اسفند سال ۹۷ با اقامت در هتل‌های سه‌ستاره حدود سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود.

قیمت تورهای سه‌روزه دوبی با اقامت در هتل‌های چهارستاره به سه‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌رسد و اگر این رقم را با قیمت پارسال مقایسه کنیم، به ارزانی ۴۰۰هزار تومانی پی می‌بریم. پارسال این موقع چنین تورهایی با قیمت چهارمیلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شدند. تورهای دوبی با هتل پنج‌ستاره هم تقریبا چهارمیلیون و ۶۰۰هزار تومان است که نسبت به قیمت‌های سال گذشته تا ۶۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرده است. با این حساب می‌توان تا حدودی نتیجه گرفت که تور دوبی امسال تقریبا ۴۰۰هزار تومان کمتر از سال گذشته قیمت‌گذاری می‌شود.

*** تور باکو؛ کاهش ۴۰۰هزار تومانی
سفر به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان با تورهای سه‌روزه دست ‌کم دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان برایتان هزینه دارد. این رقم مربوط به هتل‌های چهارستاره است و مقایسه آن با نرخ‌های سال قبل نشان می‌دهد، در این یک‌سال شاهد افزایش قیمت تورهای باکو دست کم برای هتل‌های چهارستاره نبوده‌ایم. اگر بخواهید در هتل‌های پنج‌ستاره باکو اقامت داشته باشید، هزینه تور سه‌روزه برایتان دست کم چهارمیلیون و ۵۰۰هزار تومان محاسبه می‌شود.

گزارش‌های سال گذشته نشان می‌دهد، اسفندماه ۹۷ برای چنین سفری باید حدود پنج‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان هزینه می‌کردیم که در این مدت تقریبا ۷۰۰هزار تومان ارزان شده است. به‌طور میانگین می‌توان نتیجه گرفت تورهای باکو نسبت به پارسال کاهش قیمت ۴۰۰هزار تومانی را پشت سر گذاشته‌اند. اگر بخواهید سراغ تورهای چهارروزه بروید، در حال حاضر تور باکو با اقامت چهارروزه در هتل چهارستاره تقریبا سه‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد. قیمت این تورها برای هتل‌های پنج‌ستاره به چهار‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان می‌رسد.

*** تور تفلیس؛ کاهش ۴۰۰هزار تومانی
قیمت تورهای تفلیس، پایتخت گرجستان برای اسفند‌ماه از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان آغاز می‌شود که شامل چهارروز اقامت در هتل‌‎های سه‌ستاره است. چنین تورهایی پارسال با قیمت یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان فروخته می‌شدند که نشان می‌دهد در یک‌سال گذشته قیمت آنها حدود ۳۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرده است. هزینه این تورها برای کسانی که می‌خواهند در هتل چهار‌ستاره اقامت داشته باشند، به یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان می‌رسد. مقایسه قیمت این تورها با سال گذشته، حاکی از کاهش ۳۰۰هزار تومانی آنها است. پارسال تورهای چهارروزه تفلیس با اقامت در هتل‌های چهارستاره، یک‌میلیون و ۷۰هزار تومان فروخته می‌شد.

هزینه تورهای تفلیس برای کسانی که می‌خواهند در هتل پنج‌ستاره اقامت داشته باشند، خیلی بیشتر است و تفاوت چشمگیری با هتل‌های چهارستاره دارد. طوری که قیمت این تورها به دست کم پنج‌میلیون تومان می‌رسد. با این وجود همچنان این نرخ نسبت به پارسال حدود ۵۰۰هزار تومان ارزان‌تر است. اگر اسفند ۹۷ می‌خواستید تور تفلیس با هتل پنج‌ستاره بخرید، باید رقمی درحدود پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان هزینه می‌کردید. با این تفاسیر می‌‌توان گفت، قیمت تورهای تفلیس در یک‌ سال گذشته عموما حدود ۴۰۰هزار تومان کاهش داشته است.

*** تور پاتایا؛ کاهش ۶۰۰هزار تومانی
تورهای پاتایا عموما هفت یا ۱۰روزه برگزار می‌شوند. قیمت تورهای ۱۰روزه با اقامت در هتل‌های سه‌ستاره دست کم شش‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان است که تفاوتی با نرخ‌های سال قبل ندارد. پارسال همچنین تورهایی با همین قیمت فروخته می‌شدند. اگر بخواهید در مدت ۱۰روز اقامتتان در پاتایا، هتل چهارستاره را انتخاب کنید، هزینه تور دست کم هشت‌میلیون تومان محاسبه می‌شود. پارسال تورهای چهارستاره پاتایا، هشت‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت داشتند و در این مدت شاهد کاهش قیمت ۶۰۰هزار تومانی آنها هستیم.

قیمت این تورها برای هتل‌های پنج‌ستاره به ۹میلیون و ۳۰۰هزار تومان می‌رسد. این تورها پارسال با قیمت ۱۰میلیون تومان فروخته می‌شدند. این مورد نشان می‌دهد، تورهای پاتایا با اقامت در هتل‌های چهار و پنج‌ستاره حدود ۶۰۰هزار تومان ارزان‌تر شده‌اند. اگر بخواهید هزینه‌تان را کمتر کنید، می‌توانید سراغ تورهای هفت‌روزه بروید. این تورها با اقامت در هتل‌های سه‌ستاره، دست کم شش‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت دارند. این نرخ برای هتل‌های چهارستاره به هفت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌رسند.

*** تور بالی؛ افزایش دو و نیم میلیونی
اگر سفر به شهرهای دور را بیشتر می‌پسندید، می‌توانید روی تورهای بالی اندونزی حساب باز کنید. این تورها عموما با مدت اقامت هفت‌شب برگزار می‌شوند و قیمت آنها برای هتل‌های سه‌ستاره به هشت‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان می‌رسد. اگر بخواهید در هتل‌های چهارستاره اقامت داشته باشید، باید خودتان را برای هزینه دست کم ۹میلیون و ۴۰۰هزار تومانی آماده کنید. این تورها نسبت به سال گذشته افزایش قیمت چشمگیری را پشت سر گذاشته‌اند.

پارسال می‌توانستیم با هزینه هفت تا هشت‌میلیونی در چنین تورهای شرکت کنیم که نشان از افزایش قیمت دومیلیونی این تورها دارد. تورهای بالی با اقامت در هتل‌های پنج‌ستاره هم شرایطی مشابهی دارد. قیمت این تورها‌ در حال حاضر دست کم ۱۳میلیون تومان است و این در حالی است که پارسال قیمت این تورها حدود ۱۰میلیون تومان در نظر گرفته می‌شد. با این حساب هزینه تورهای بالی در یک‌سال گذشته به طور کلی حدود دومیلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

کدخبر: ۳۰۹۴۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر