کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۶۴۹
تاریخ خبر:

نقش کمرنگ استقلالی‌ها ‌در تیم ملی

روزنامه هفت صبح | استقلال مدت‌هاست رابطه خوب و محکمی با تیم ملی ندارد و بازیکنانش در این تیم نقش پررنگی ایفا نمی‌کنند. پیوند استقلالی‌ها با تیم ملی مدت‌هاست که کمرنگ شده است. در واقع آبی‌ها در چند سال اخیر نقش بسیار کمرنگی در تیم ملی بزرگسالان ایران داشته‌اند. این روند البته بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ آغاز شد. از آن سال تا امروز که حدود پنج سال می‌گذرد، تعداد بازیکنان تاثیرگذار و مهم استقلال در تیم ملی به کمترین حد ممکن رسیده است. این اتفاق یک بار هم در دوره حضور مایلی‌کهن در تیم ملی رخ داده بود.

*** مایلی‌کهن ضد استقلال!
وقتی محمد مایلی‌کهن سرمربی تیم ملی شد، دوران اوج پرسپولیس بود. این تیم چند ستاره جوان و باتجربه در ترکیب خود داشت که در تیم ملی هم حضوری پررنگ داشتند‌ اما استقلالی‌ها در شرایط ایده‌آلی قرار نداشتند و طبعا بازیکنانش هم به اندازه پرسپولیسی‌ها آماده و موثر نبودند. در اوایل دوران مایلی‌کهن، استقلال بازیکنانی مثل امیر قلعه‌نویی و ادموند اختر را در تیم ملی داشت اما به تدریج این دو نفر هم از تیم ملی دور شدند و تنها نماینده استقلال در تیم ملی در زمان مایلی‌کهن، علیرضا منصوریان بود.

البته فرهاد مجیدی هم به صورت یکی در میان به اردوهای تیم ملی دعوت می‌شد‌ اما در همین روزها پرسپولیس به اندازه یک تیم ۱۱ نفره و گاهی هم بیشتر، در تیم ملی بازیکن داشت. مثلا رضا شاهرودی، مهرداد میناوند و محسن رنجبران که هر سه در یک پست بازی می‌کردند از پرسپولیس به تیم ملی دعوت می‌شدند! در چنین شرایطی طبیعی بود که بیشتر گل‌های تیم ملی توسط بازیکنان این تیم و البته لژیونرهای پرسپولیسی به ثمر برسد.

روزهای بد استقلالی‌ها در تیم ملی، با کنار گذاشته شدن محمد مایلی‌کهن ناگهان تمام شد. والدیر ویرا جانشین مایلی‌کهن شد و ناگهان، مهدی پاشازاده، جواد زرینچه و مجید نامجومطلق هم به تیم ملی دعوت شدند. بعد از صعود به جام جهانی، حضور نسبتا پررنگ استقلالی‌ها در تیم ملی ادامه داشت و سیروس دین‌محمدی هم به تیم ملی دعوت شد. در مجموع دوران مایلی‌کهن، یکی از تاریک‌ترین دوران استقلالی‌ها در تیم ملی بود.

*** پورحیدری حق آبی‌ها را گرفت!
بعد از جام جهانی منصور پورحیدری روی نیمکت تیم ملی نشست. او نسل تیم ملی را تا حدودی تغییر داد و البته استقلالی‌های بیشتری را هم به تیم ملی دعوت کرد. محمود فکری، علی سامره، ستار همدانی، علی موسوی، داریوش یزدانی و … مهم‌ترین استقلالی‌های تیم ملی در دوره پورحیدری بودند. جلال طالبی هم سهم نسبتا قابل توجهی برای استقلالی‌ها در تیم ملی قائل شد. او سهراب بختیاری‌زاده، محمد نوازی، فرهاد مجیدی، نیکبخت واحدی و … را به تیم ملی دعوت می‌کرد. این وضعیت در دوره میروسلاو بلاژویچ هم ادامه داشت و استقلالی‌ها در تیم ملی حضور پررنگی داشتند اما نه به اندازه پرسپولیسی‌ها!

*** برانکو آمد، استقلال کمرنگ شد
در ابتدا برانکو که سرمربی تیم ملی شد، وضعیت استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها زیاد فرقی نکرد اما به تدریج، سهمیه استقلالی‌ها در تیم ملی دوباره کم شد. او به پرسپولیسی‌ها و فولادی‌ها بیشتر روی خوش نشان می‌داد! در این سال‌ها، فرهاد مجیدی و آرش برهانی گه‌گداری به تیم ملی دعوت می‌شدند اما همچنان نقش مهمی در این تیم و موفقیت‌هایش نداشتند. استقلالی‌ها اما اعتقاد داشتند که برانکو بازیکنانی مثل محمود فکری،رضا عنایتی، حسین کاظمی و… را که در دوران اوج خودشان قرار داشتند نادیده می‌گیرد اما سلیقه برانکو خاص بود و البته او در جام جهانی چوب همین سلیقه را خورد و تعدادی از بازیکنان مورد علاقه‌اش باعث ناکامی او در جام جهانی شدند.

*** استقلال و دوران طلایی چهار سال اول کی‌روش
وقتی کارلوس کی‌روش به ایران آمد، استقلال در بهترین روزهای خود قرار داشت. دو سال بعد، این تیم با امیر قلعه‌نویی قهرمان ایران شده بود و در لیگ قهرمانان آسیا هم مدعی نشان داده بود. به همین دلیل کی‌روش روی بازیکنان این تیم حساب ویژه‌ای باز کرده بود. در دوران کی‌روش، نقش استقلالی‌ها به تدریج در تیم ملی پررنگ‌تر شد. در ترکیب تیم ملی در بازی مقابل کره‌جنوبی که با گل قوچان‌نژاد به پیروزی ایران منجر شد، امیرحسین صادقی، مجتبی جباری، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، پژمان منتظری، هاشم بیک‌زاده و خسرو حیدری در ترکیب اصلی قرار داشتند که همگی در استقلال بازی می‌کردند! در جام جهانی هم تقریبا همین وضعیت ادامه پیدا کرد و فقط مجتبی جباری بود که خودش از تیم ملی کنار کشیده بود.

*** چهار سال دوم کی‌روش و افول استقلالی‌ها
بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ وضعیت استقلال تغییر کرد. قلعه‌نویی رفت، ستاره‌های استقلال از این تیم جدا شدند و به تدریج سهمیه این تیم در تیم ملی کم شد. نکونام مدتی بعد از تیم ملی خداحافظی کرد، آندو در تیم‌های مختلفی بازی می‌کرد و بیک‌زاده، صادقی و خسرو حیدری هم کمتر به تیم ملی دعوت شدند.

با این حال در دو سه سال اخیر، بازیکنانی مثل پژمان منتظری، روزبه چشمی، وریا غفوری، سیدحسین حسینی، مجید حسینی، امید ابراهیمی و … در بیشتر اردوهای تیم ملی حضور داشتند که بیشتر آنها نیمکت‌نشین بودند. در جام جهانی ۲۰۱۸، روزبه چشمی پس از بازی اول مصدوم شد و در بازی‌های بعدی هم حسینی و ابراهیمی فیکس بودند. بعد از جام جهانی، این دو نفر هم از استقلال جدا شدند تا وریا، حسین حسینی و علی کریمی تنها نماینده‌های نه‌چندان موثر استقلال در تیم ملی باشند.

*** ویلموتس و ادامه کابوس استقلالی‌ها
با آمدن مارک ویلموتس اوضاع برای استقلالی‌ها بهتر نشده است. او در آخرین اردو، غفوری و حسینی را هم دعوت نکرد و فقط کریمی و یزدانی به اردو دعوت شدند که در بازی مقابل کامبوج هم بازی نکردند. این دو نفر احتمالا در بازی مقابل بحرین هم جایی در ترکیب فیکس تیم ملی نخواهند داشت.

*** آخرین استقلالی که برای تیم ملی گل زد؟
مرور گل‌های تیم ملی در چند سال اخیر یک حقیقت تلخ و باورنکردنی را پیش روی استقلالی‌ها قرار می‌دهد و آن این است که آخرین بازیکن استقلال که ‌در یک بازی رسمی برای تیم ملی گل زد، ‌ امیرحسین صادقی است. او این گل را در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۸۲ و مقابل تیم ملی لبنان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا به ثمر رساند. یعنی نزدیک به شش سال از آخرین بازی که یک استقلالی برای تیم ملی گل زد می‌گذرد! البته در این فاصله چند بازیکن استقلالی دیگر برای تیم ملی گل زدند اما در آن مقطع عضو استقلال نبودند، مثل جواد نکونام، آندرانیک تیموریان و کاوه رضایی! این را هم بگوییم که اللهیار صیادمنش چند ماه پیش در بازی مقابل سوریه یک گل زد اما آن بازی یک مسابقه تدارکاتی بود!

کدخبر: ۲۸۵۶۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر