کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۴۸۱
تاریخ خبر:

نقش اوباما در سیاست این روزهای آمریکا چیست؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | با کناره‌گیری برنی سندرز بار دیگر آرامش به حزب دموکرات بازگشته است و حالا سران حزب می‌توانند نفس راحتی بکشند و به مبارزه با ترامپ و کمپین کرونازده‌اش فکر کنند.اگر سندرز در رقابت‌ها باقی می‌ماند و تا روز پایانی با بایدن می‌جنگید احتمال داشت هیچ‌کدام از نامزدها به حد نصاب کسب دلیگیت لازم(۱۹۹۱دلیگیت) برای پیروزی و معرفی به‌عنوان نامزد رسمی و نهایی حزب دست پیدا نکنند.

در این صورت حزب مجبور بود برای انتخاب نامزد نهایی به سراغ سوپردلیگیت‌ها برود. اتفاقی که ممکن بود خاطرات انتخابات ۲۰۱۶ و باخت ناجوانمردانه سندرز به کلینتون را تنها به‌دلیل سوپردلیگیت‌ها زنده کند و این‌بار اعتراضات و واکنش‌های حامیان سندرز موجب تضعیف، چندپاره شدن و حتی از بین رفتن حزب شود. حالا در رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های نزدیک به دولت و طرفدار دونالد ترامپ صحبت از ورود و دخالت مستقیم باراک اوباما به چینش ترکیب انتخاباتی حزب است.

البته اوباما همیشه سعی کرده در فضای آشکار و انظار عموم در رقابت‌های درون‌حزبی هیچ دخالتی نکند و به‌طور مستقیم از هیچ نامزدی حمایت نکند. اما بیم چندپاره‌ شدن حزب و در نتیجه شکست دوباره در برابر ترامپ که موجب سرشکستگی دوباره حزب دموکرات نیز می‌شود، سبب شد این‌بار اوباما خود وارد کارزار شود.

ابتدا خبر برگزاری هشت‌جلسه بین اوباما و سندرز قبل از کناره‌گیری سندرز رسانه‌ای شد و حالا فاکس‌نیوز خبر داده است که بایدن تمام یک‌ماه گذشته را کنار اوباما بوده و برای هر تصمیمی با او مشاوره می‌کند.جو بایدن اعلام کرده دو طرح جدید را به وعده‌ها و تعهدات کمپین انتخابی خود اضافه کرده است.

جالب است بدانید این دو طرح دقیقا همان دو طرح اصلی و جنجالی کمپین سندرز یعنی بیمه برای همه و بخشش قرض و وام دانشجویی است. همچنین بایدن اضافه کرده است که از دوست خود برنی سندرز برای تصمیم کناره‌گیری خود تقدیر می‌کند و در ادامه راه از نظرات و مشاوره‌های او بهره می‌برد و اولین چیزی که از سندرز آموخته این است که من نه، ما(شعار تبلیغاتی کمپین سندرز) و حالا ما همه با هم به مصاف ترامپ می‌رویم.

با کنار هم قراردادن این شواهد و اتفاقات می‌توان تصور کرد باراک اوباما از ضربه مهلکی که کرونا به توان و محبوبیت ترامپ وارد شده، استفاده کرده است و با ورود به پشت پرده کارزار انتخابات و دخالت مستقیم در ابتدا از تضعیف و چندپاره‌شدن حزب جلوگیری کرده و در قدم دوم با برگزاری جلسات متعدد با هر دو نامزد، سندرز را راضی کرده که انصراف بدهد و در مقابل بایدن متعهد شود، طرح‌های سندرز را در زمره تعهدات دولتش بگنجاند.

دور از ذهن نیست که در ادامه ماجرا بشنویم جو بایدن، میشل اوباما را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور معرفی کند. حتی می‌توان پیش‌بینی کرد به منظور متحد کردن تمام طرفداران حزب و جلب نظر آرای خاموش، خود باراک اوباما هم وارد صحنه شود و در کمپین‌ها سخنرانی کند.

کدخبر: ۳۱۹۴۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر