کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۱۳۸
تاریخ خبر:

نقش‌ تاجر‌ ایرانی و همسرش در‌ فروش نیوکاسل

روزنامه هفت صبح | در جریان واگذاری مالکیت باشگاه نیوکاسل رد پای یک تاجر ایرانی به‌چشم می‌خورد. مهرداد قدوسی به همراه همسرش آماندا استیولی به‌عنوان مدیران اجرایی این باشگاه لیگ برتری معرفی شدند. آن‌ها نقش بسزایی در واگذاری سهام عمده باشگاه نیوکاسل انگلیس به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی به مبلغ ۳۰۵ میلیون پوند داشتند. البته این زوج درصدی از سهام این باشگاه را هم خودشان در اختیار دارند.

طبق توافق صورت گرفته ۸۰‌درصد سهام باشگاه نیوکاسل به کنسرسیوم عربستان سعودی رسیده و ۲۰‌درصد باقی مانده بین آماندا استیولی و همسرش مهرداد قدوسی، به اضافه املاک سایمون و دیوید روبن تقسیم شده است. آماندا استیولی ۴۸‌ساله در سال ۲۰۱۱ با مهرداد قدوسی ازدواج کرده و آن‌ها صاحب یک فرزند به‌نام الکساندر هستند.

نقل شده که او پیش از ازدواج با مهرداد قدوسی پیشنهاد ازدواج شاهزاده اندرو فرزند ملکه بریتانیا را رد کرده، چون معتقد بوده این ازدواج او را از کسب و کار و فعالیت‌های فوتبالی‌اش دور می‌کند. آماندا پیش از این در عرصه مدلینگ فعالیت داشت و در ماجرای انتقال مالکیت باشگاه منچسترسیتی به شیخ منصور در سال ۲۰۰۸ هم نقش داشت. او حتی یکبار برای انتقال باشگاه لیورپول و منچستر‌یونایتد به شیوخ عرب هم تلاش کرده بود که به نتیجه نرسید.

در مورد مهرداد قدوسی اما اطلاعات زیادی در دسترس نیست. جز اینکه متولد ۱۳۵۰ است و بین دوبی و لندن برای مدیریت املاکش در رفت و آمد است. او در شبکه‌های اجتماعی هم خیلی فعالیت پررنگی ندارد. جز اینکه گاهی توئیت‌های فوتبالی منتشر می‌کند. بعد از واگذاری اخیر باشگاه نیوکاسل به عربستانی‌ها هم توئیت کرده بود:‌ « این افتخار و امتیاز کنسرسیوم‌هاست که متولی این باشگاه بزرگ باشند. ما این مسئولیت را بی‌اهمیت نمی‌دانیم و تلاش می‌کنیم بهترین کار را برای باشگاه، طرفداران آن و شهر انجام دهیم.»

به‌نظر می‌رسد هواداران نیوکاسل از انتقال سهام این باشگاه به مالکان متمول عربستانی رضایت دارند و تصور می‌کنند آن‌ها هم در سال‌های آینده می‌توانند با ریخت و پاش این مدیران مثل منچسترسیتی یا پاری‌سن‌ژرمن ستاره‌های دنیای فوتبال را جذب کنند و به یکی از باشگاه‌های درجه یک لیگ جزیره تبدیل شوند. هواداران سایر تیم‌ها اما از این انتقال اصلا راضی نیستند. گروهی از هواداران فوتبال در انگلیس معتقدند چهره‌هایی مثل بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی با هدف پولشویی به فوتبال جزیره می‌آیند.

این مسیر البته قبل از باشگاه منچسترسیتی که در سال ۲۰۰۸ به مالکان اماراتی منتقل شد، از سال ۲۰۰۳ و تصاحب باشگاه چلسی توسط آبراموویچ تاجر روس آغاز شد. او با هزینه‌های هنگفت این باشگاه لندنی را به یکی از قدرت‌های فوتبال اروپا تبدیل کرد. در حال حاضر بین باشگاه‌های شاخص انگلیس فقط تاتنهام در کنترل خود انگلیسی‌هاست.

آرسنال و لیورپول و منچستریونایتد مالکان آمریکایی دارند. منچسترسیتی هم از سال ۲۰۰۸ توسط منصور بن زاید آل نهیان خریداری شد که با هزینه ۲٫۳ میلیارد یوریی در نقل و انتقالات توانسته جام‌های متعددی را برای این باشگاه کسب کند. در بین مدیران ایرانی شاغل در لیگ برتر انگلیس مهرداد قدوسی تنها نیست. اردوان فرهاد مشیری، سهامدار اصلی باشگاه اورتون سال‌هاست در لیگ جزیره فعالیت دارد.

او سال‌های پیش از سهامداران باشگاه آرسنال بود اما بعد سهام خود در این باشگاه را فروخت و اورتون را خریداری کرد. اردوان فرهاد مشیری متولد ۱۳۳۴ در ایران است و میزان ثروت او ۲٫۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در مورد میزان ثروت مهرداد قدوسی برآوردی وجود ندارد اما ثروت شخصی همسر او آماندا ۱۱۰ میلیون پوند گزارش شده است.

کدخبر: ۴۱۹۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر