کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۱۹۵
تاریخ خبر:

نقشه‌های فرهاد برای پیروزی مقابل الشرطه

روزنامه هفت صبح | استقلال امشب در دومین بازی خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل الشرطه عراق قرار می‌گیرد. آبی‌ها از بازی اول خود چه درس‌هایی برای این بازی گرفته‌اند و مجیدی برای پیروزی در این بازی چه نقشه‌هایی در سر دارد؟ درباره این دو بازی نکاتی وجود دارد که به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

*** نتیجه بازی با الاهلی واقعی بود؟
استقلال در اولین بازی خود نتیجه فوق‌العاده‌ای گرفت. پیروزی ۵بر۲ برابر نماینده عربستان بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های آسیا داشت و البته تبعاتی هم داشت که استعفای رئیس باشگاه الاهلی مهم‌ترین آنها بود. انتقادها از سرمربی تازه وارد الاهلی هم بالا گرفته و لارنسیو ریجکمپ هنوز نیامده از سوی هواداران الاهلی متهم به خیانت شده است.

این اتفاقات نشان می‌دهد که شکست سنگین مقابل استقلال برای تیم عربستانی قابل هضم نیست، حتی اگر این تیم در سه ماه گذشته یک برد هم نداشته باشد و قبل از باخت به استقلال هم شش شکست متوالی دیگر در کارنامه‌اش ثبت شده باشد. همه اینها به معنای آن است که استقلال کار بزرگی انجام داده است.

*** نقش پررنگ مظاهری
اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا نتیجه بازی با اتفاقات آن در طول ۹۰ دقیقه همخوانی دارد؟ آیا فاصله استقلال و الاهلی در این بازی سه گل بود؟‌ پاسخ این سوال، هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی. استقلال علاوه بر پنج گلی که به الاهلی زد چندین فرصت گلزنی دیگر را هم از دست داد.

طبق آماری که سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشر کرده، استقلال در این بازی ۲۱ شوت به سمت دروازه الاهلی زده که شش تای آنها در چارچوب بوده و پنج تایش هم تبدیل به گل شده است. اما تیم عربستانی ۱۶ شوت زده که پنج تایش در چارچوب بوده و فقط دو تایش وارد دروازه استقلال شده!

این آمارها نشان می‌دهد که استقلال شایستگی زدن پنج گل و حتی بیشتر را هم داشته و البته می‌توانست گل‌های بیشتری را هم دریافت کند. اما روی دیگر سکه، تفاوت عملکرد دروازه‌بان‌های دو تیم است. آمار سایت AFC نشان می‌دهد که در این بازی رشید مظاهری چهار بار دروازه استقلال را از باز شدن نجات داده است اما محمد العویس دروازه‌بان الاهلی فقط یک سیو داشته! در واقع اگر سیوهای مظاهری نبود، ممکن بود نتیجه بازی چیز دیگری باشد.

*** اشتباهات داوری؛ موثر اما عادلانه!
در این بازی تیم داوری اردنی، اشتباهات زیادی داشت که در نتیجه هم تاثیرگذار بود اما این اشتباهات تقریبا به شکلی عادلانه برای هر دو تیم رقم خورد. پنالتی نیمه اولی که برای الاهلی اعلام شد پنالتی نبود، گل سوم استقلال در شرایطی به ثمر رسید که ارسلان مطهری در آفساید قرار داشت و البته یک پنالتی مسلم هم روی مهدی قایدی اعلام نشد. مجموعه این اشتباهات نشان می‌دهد که دو تیم تقریبا به یک اندازه از داوری متضرر شده و سود برده‌اند.

*** و اما بازی با الشرطه
استقلال در دومین بازی خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بامداد روز دوشنبه به مصاف الشرطه عراق خواهد رفت. تیمی که در بازی اول خود ۲برصفر مغلوب الدحیل قطر شد. آمارها نشان می‌‎دهد ‌ تیم عراقی در برابر الدحیل پرستاره و گران‌قیمت، تیم دست و پابسته‌ای نبوده است.

در مقابل ۱۲ شوت الدحیل، الشرطه ۹ شوت زده که فقط یکی از آنها در چارچوب دروازه حریف بود. نکته مهم درباره این بازی، آمار دوئل‌ها و نبردهای تن به تن است که تقریبا از هر سه دوئل، عراقی‌ها دو تای آنها را به بازیکنان حریف واگذار کرده‌اند و این نشان می‌دهد که اگر استقلال می‌خواهد بازی خود را بر الشرطه تحمیل کند و نتیجه مناسب را بگیرد، باید رو به یک بازی محکم، با جنگندگی و دوندگی زیاد و البته کم ریسک بیاورد.

این به معنای آن است که مجیدی باید تیمی با هافبک‌های پرتعداد و دونده را به مصاف الشرطه بفرستد و میانه میدان را از این تیم بگیرد. این اتفاق در نیمه دوم بازی با الاهلی رخ نداد و خط هافبک استقلال در دقایق زیادی از نیمه دوم، میانه زمین را از دست داده بود و خوش‌شانس بود که این وضعیت منجر به تغییر نتیجه به سود تیم عربستانی نشد.

*** اما و اگرهای ترکیب استقلال
با توجه به اتفاقات بازی با الاهلی، به نظر می‌رسد مجیدی برای بازی مقابل الشرطه، تغییراتی را در ترکیب اصلی تیمش ایجاد کند. اولین آنها خروج سعید مهری از ترکیب است. اگر مصدومیت محمد نادری هم بهبود نیابد، یک تغییر قطعی هم در پست دفاع چپ استقلال شاهد خواهیم بود و البته مورد مبهم فرشید اسماعیلی! هافبک باتجربه آبی‌ها بعد از مدت‌ها در برابر الاهلی نمایش خوبی داشت و قاعدتا باید در بازی امشب هم فیکس باشد.

اما شادی گل او و نشان دادن پیراهن محمد دانشگر به سکوها و دوربین‌ها ممکن است موجب شود که او هم از ترکیب اصلی خارج شود. نمایش ضعیف عارف غلامی هم او را به نیمکت ذخیره‌ها منتقل خواهد کرد. با این اوصاف احتمالا استقلال در برابر الشرطه با این ترکیب به میدان خواهد رفت: رشید مظاهری، سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، هروویه میلیچ، احمد موسوی، وریا غفوری، مسعود ریگی، بابک مرادی، اسماعیلی ( یا شاید آرش رضاوند)، ارسلان مطهری و مهدی قایدی.

*** از الشرطه چه می‌دانیم؟
تیم عراقی فصل گذشته هم با استقلال همگروه بود و نتیجه هر دو بازی رفت و برگشت تساوی یک - یک بود. مهم‌ترین بازیکنان تیم عراقی در آن دو بازی مازن فیاض و سعد ناطق و احمد باسیل دروازه‌بان این تیم بودند که هر سه در تیم فعلی الشرطه هم حضور دارند اما نسبت به تیم فصل گذشته، دو بازیکن خارجی خوب به ترکیب این تیم اضافه شده‌اند. اولی ژلمین ریواس مهاجم تیم ملی ونزوئلا است که سابقه بازی در تیم‌های بزرگ عربستانی را هم در کارنامه دارد. دومی هم رافائل سیلوای برزیلی است که سابقه بازی در گوارانی و کروزیروی برزیل و ژیل ویسنته پرتغال را دارد.

*** تقابل حساس الاهلی و الدحیل
در دیگر بازی این گروه که دو ساعت قبل از بازی استقلال و الشرطه برگزار می‌شود، الاهلی و الدحیل به مصاف هم می‌روند. تیم قطری در بازی اول با درخشش علی کریمی، حریف عراقی‌اش را ۲برصفر شکست داد اما الاهلی پس از شکست سنگین مقابل استقلال و با توجه به اینکه مشخص نیست حتی تیم دوم این گروه هم به مرحله بعد صعود کند، چاره‌ای جز انجام یک بازی انتحاری مقابل الدحیل ندارد.

این وضعیت می‌تواند منجر به خلق یک نتیجه عجیب شود. هرچند تساوی در این بازی بهترین نتیجه ممکن برای استقلال است اما هر نتیجه دیگری هم نمی‌تواند خیلی به ضرر استقلال باشد. پیروزی الدحیل، تیم عربستانی را کاملا از کورس صعود از گروه خارج خواهد کرد و پیروزی الاهلی، شانس استقلال را برای صدرنشینی در گروه افزایش خواهد داد.

کدخبر: ۳۸۴۱۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر