کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۴۰۱
تاریخ خبر:

نفس عمیق برای چهار پرونده خبرساز

روزنامه هفت صبح | روایت‌های سخنگو و داستان های دیگر از پرونده‌های بیژن قاسم‌زاده، اکبر طبری، حسین فریدون و شهرام جزایری.

* یک: بیژن قاسم‌زاده: در ابتدا خبرگزاری تسنیم در خبری نوشت: «ب.ق روز جمعه هفته گذشته با دستور قضایی بازداشت و راهی زندان شده است. بر اساس این گزارش، بازداشت این بازپرس سابق دادسرای کارکنان دولت در راستای برخورد با فساد در درون قوه قضائیه صورت گرفته است.» با توجه به کدهای داده شده در خبر، همه ذهن‌ها به سمت «بیژن‌قاسم‌زاده» که حکم فیلترینگ تلگرام را صادر و در چند پرونده جنجالی نقش مهمی‌داشت، رفت. ساعاتی پس از انتشار این خبر، علی مجتهد‌زاده وکیل دادگستری در توئیتر خود نام او را اعلام کرد تا اینکه سخنگوی قوه‌قضائیه این موضوع را تایید کرد.

* سخنگو روز گذشته چه گفت؟
خبرگزاری ایسنا نوشت: «غلامحسین اسماعیلی درپاسخ به سوالی در‌باره صحت و سقم و علت بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که در فیلترینگ تلگرام نقش داشته است، گفت: موضوعات را نباید پیوند دهیم. کسی ممکن است هزاران اقدام خوب داشته باشد و ما آن را ارج می‌نهیم اما اگر خطایی مرتکب شود حتما به خطا و اتهام او باید رسیدگی شود. این موضوع ربطی به اینکه قبلا چه احکامی ‌ایشان صادر کرده است ندارد.

در پرونده‌ای که قبلا مورد بحث شده در ارتباط با پیگیری عناصری که در داخل قوه‌قضائیه تحت تعقیب قرار گرفتند، دو نفر از قضات که یکی از قضات شاغل و یکی هم‌ اخیرا بازنشسته شده بود تا امروز بازداشت شده‌اند. پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با تکمیل تحقیقات ممکن است افراد دیگری هم تحت تعقیب قرار گیرند. سخنگوی قوه قضائیه درباره علت بازداشت او گفت: این موضوع به پرونده خاصی که قبلا بحث شده بود مرتبط است.»

*‌ ‌‌دو: اکبر طبری: نام او برای اولین بار در مناظره زاکانی و تاج‌زاده که اسفند سال گذشته به صورت لایو از اینستاگرام پخش ‌شد، شنیده شد؛ البته با احتیاط و غیر مستقیم. تاج‌زاده و زاکانی با وجود آنکه از نظر جهت‌گیری سیاسی در دو قطب متضاد قرار می‌گیرند اما درباره این شخص نظری مشابه داشتند. زاکانیِ اصولگرا صریح‌تر صحبت ‌کرد و گفته بود خبر دارد فردی بلند پایه به دلیل فساد آشکار از قوه قضائیه برکنار شده است.

خبرگزاری اصولگرای فارس در خردادماه پی ماجرا را می‌گیرد اما زاکانی همچنان از گفتن نام او طفره می‌رود. تا این‌که دومین مناظره زاکانی و تاج‌زاده صورت می‌گیرد که تاج‌زاده خطاب به زاکانی می‌گوید: «آقای زاکانی می‌ترسد اسم بیاورد و فقط می‌گوید یک نفر هست که…. عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود.» در واکنش به این صحبت‌ها، زاکانی نام این فرد را «اکبر طبری» اعلام می‌کند. ۲۵ تیرماه سخنگوی قوه قضائیه خبر بازداشت او را تایید می‌کند.

* سخنگو روز گذشته چه گفت؟
خبرگزاری تسنیم نوشت: «سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اخباری از اعترافات اکبر طبری که شامل اتهاماتی علیه برخی مسئولان قوه قضائیه است و اینکه آیا این اتهام صحت دارد یا خیر گفت: ما در این پرونده نیز مانند سایر پرونده‌ها به لحاظ ملاحظات قانونی، از محتوای پرونده اطلاع رسانی نکردیم اما از این خلأ ایجاد شده برخی سوء‌استفاده کردند و موضوعاتی را به عنوان اعترافات متهم یا متهمان پرونده منتشر کردند که مورد تایید ما نیست. رسیدگی قضایی ما بلادرنگ انجام می‌شود. در این پرونده ۱۷ نفر بازداشت شدند که دو نفر هم از قضات هستند که یکی از آنها شاغل و یک نفر هم بازنشسته بوده است و در آینده ممکن است به عدد متهمان اضافه یا از برخی افراد رفع اتهام شود.»

* سه: حسین فریدون: تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، نام حسین فریدون به صورت مداوم شنیده می‌شد. حسن روحانی او را به عنوان «دستیار ویژه رئیس جمهور» انتخاب کرد و به عنوان فرد معتمد رئیس جمهور شناخته می‌شد. در مذاکرات برجام نیز یکی از نقش‌های اصلی را به عهده داشت و گفته می‌شد با گویش «سُرخه‌ای» با رئیس جمهور در ایران صحبت می‌کرده تا امکان شنود صحبت‌هایش وجود نداشته باشد. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اما آرام آرام شایعاتی درباره او به گوش رسید و اصولگرایان اتهاماتی را به حسین فریدون وارد کردند. دقیقا دو ماه پس از انتخابات سال ۹۶ بود که حسین فریدون بازداشت شد و قوه قضائیه این خبر را به طور رسمی‌تایید کرد.

* سخنگو روز گذشته چه گفت؟
خبرگزاری ایسنا نوشت: «در رابطه با آقای حسین فریدون دادگاه تجدید نظر تصمیم گرفته و رای نهایی خود را صادر کرده است. در دادگاه تجدید نظر در مورد سه نفر از متهمان این پرونده ارفاق‌هایی مورد لحاظ قرار گرفته است. در مورد خود آقای «حسین فریدون»، هفت سال حبسی را که دادگاه بدوی تعیین کرده بود به ۵ سال تقلیل داده؛ اما بقیه مجازات‌های وی یعنی جزای نقدی و آن مبلغی که به عنوان رشوه مطرح بود (۳۱ میلیارد وخرده‌ای) را باید بپردازد.»

* چهار: شهرام جزایری: قطعا بهتر از ما شهرام جزایری را می‌شناسید و از او خبر دارید. آخرین باری که بازداشت شد (به این جمله خوب دقت کنید) گفته شد در یک بار عدس بوده است. در لب مرز ترکیه. این اتفاق برای مرداد سال گذشته است و از آن زمان رسیدگی به اتهامات جدیدتر جزایری ادامه داشت تا این که حکم جدید او اعلام شد.

* سخنگو روز گذشته چه گفت؟
خبرگزاری فارس نوشت: «سخنگوی قوه قضائیه گفت دادگاه شهرام جزایری را به ۱۲ سال حبس و پرداخت ۴۵میلیارد ریال و همچنین ۲۹۴۵۸ دلار و ۷۸۰۰ دلار محکوم کرده است.» او به عناوین اتهامی‌ جزایری اشاره‌ای نکرده اما مروری بر خبرهای یک سال گذشته نشان می‌دهد که جزایری باز هم به دلایل اقتصادی بازداشت شده و باید ۱۲ سال حبس بکشد.

کدخبر: ۲۸۳۴۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر