کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۱۵۵
تاریخ خبر:

آغاز شمارش معکوس برای پایان قرنطینه سالن‌های سینما

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | روز گذشته تقریبا تاریخ بازگشایی همه مشاغل اعلام شد به جز سینماها، تئاترها و کنسرت‌های موسیقی .حتی تاریخ دقیق آغاز به کار رستوران‌ها و باشگاه‌ها اعلام شده اما مراکز هنری نه؟ شنیده‌های هفت‌صبح حکایت از آن دارد که در این حیطه با چند ضلعی مشکلات و اختلاف‌نظرها روبه‌رو هستیم و تصمیم‌گیری برای مسئولان بسیار سخت شده است. از یک سو سینماداران و فیلمسازان بر این موضوع پافشاری می‌کنند که آغاز اکران فیلم‌ها از تاریخ پنجشنبه اول خرداد باشد تا بتوانند از تعطیلات عید فطر استفاده کنند و آرام آرام مخاطبان به سینماها بیایند.

از سوی دیگر ستاد کرونا اعتقاد دارد که این بازگشایی باید بعد از تعطیلات عید فطر باشد و زودتر از تاریخ ۱۶ خرداد، بازگشایی سالن‌های سینما امکان‌پذیر نیست. همه این‌ها یک طرف ماجراست. سوی دیگر ماجرا نیز اختلاف تهیه‌کنندگان بر سر زمان پخش فیلم‌هایشان است که آرام آرام دارد رنگ و بوی جدی می‌گیرد. هم فیلم‌های اکران نوروزی مانده و هم فیلم‌هایی که قرار بود در عید فطر اکران شوند. کدامیک اولویت دارند؟ این اتفاقات را بگذارید در کنار اختلافات خانه سینما و سازمان سینمایی وزارت ارشاد و البته تغییرات در سرگروهی سینماها. اوضاع تئاترها و کنسرت‌ها هم که البته پیچیده‌تر است و فعلا همه چیز در حد مذاکره‌های بی‌نتیجه باقی مانده است.

*** چند ضلعی اختلاف‌نظرها در سینما
* یک: همانطور که گفتیم، سینماداران به شدت دنبال بازگشایی سینماها از تاریخ اول خرداد هستند. آن‌ها در این یک هفته جلسات متعددی با مسئولان مختلف داشته‌اند که بتوانند نظر مثبت ستاد کرونا و وزارت بهداشت را بگیرند اما فعلا موفق نشده‌اند. استدلال وزارت بهداشت این است که سالن‌های سینما سر بسته است و احتمال انتقال ویروس کرونا بیشتر. همچنین در حین اکران فیلم نمی‌توان مخاطبان را کنترل کرد که ماسک‌های خود را در طول ۹۰ دقیقه فیلم برندارند. آن‌ها نگرانی این موضوع را هم دارند که تعطیلات چند روزه عید فطر باعث شود افراد زیادی ناگهان به سینماها بیایند و امکان کنترل جمعیت از لحاظ بهداشتی سخت شود.

سینماداران اما مخالف این نظریه‌ها هستند و برای رفع همه این نگرانی‌ها، راهکار ارائه داده‌اند. اولین راهکار آن‌ها این است که بلیت‌فروشی فقط از طریق اینترنت انجام شود و فعلا بلیت فروشی در باجه وجود نداشته باشد تا تعداد ورودی‌ها به سینماها مشخص و قابل برنامه‌ریزی باشد. آن‌ها در ادامه پیشنهادات خود همچنین گفته‌اند اگر اکران فیلم‌ها از تاریخ اول خرداد آغاز شود، آمادگی دارند تا ۱۶ خردادماه اکران‌ فیلم‌ها با فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود. یعنی هر نفر فقط بتواند نهایتا سه بلیت در کنار هم خریداری کند و به اندازه یک صندلی از طرفین، جلو و عقب خالی باشد.

با وجود آنکه برخی تهیه‌کنندگان از این پیشنهاد راضی نیستند اما شنیده‌های هفت‌صبح حاکی از این است که تقریبا اکثر عوامل سینما، انجمن تهیه‌کنندگان، خانه سینما و سازمان سینمایی با این پیشنهاد موافق هستند تا به این ترتیب موتور سینماها گرم شود. فعلا مذاکره در عالی‌ترین سطوح یعنی وزارت ارشاد و وزارت بهداشت ادامه دارد و نتیجه آن تا اواسط همین هفته مشخص خواهد شد.

* دو: قسمت دیگر اختلافات اما میان خود سینمایی‌هاست. اگر اکران فیلم‌ها قطعی شود اولویت با کدام است؟ فیلم‌های اکران نوروز یا فیلم‌های نوبت دوم عید نوروز که امسال با اکران فطر تقریبا همزمان شده بود. درست است که لیست فیلم‌های اکران عید فطر هنوز به طور رسمی اعلام نشده بود اما رقیبان گردن کلفتی برای آن دندان تیز کرده‌اند. از سوی دیگر فیلم‌های اکران نوروز مانند «خوب، بد، جلف ۲» جزو امیدهای اصلی اولین سری اکران دوران پس از کروناست.

این فیلم که قصد داشت رکورد اکران نوروزی را بزند، زودتر از سایر فیلم‌های دیگر نوروزی اکران شد اما کرونا، نفس‌اش را گرفت. عوامل این فیلم مصمم هستند تا جزو اولین سری از اکران‌های پسا‌کرونا باشند. «شنای پروانه»،«لامینور»،«لاله»، «بازیوو»، «پسرکشی» و «زن‌ها فرشته‌اند ۲» جزو دیگر فیلم‌هایی هستند که قرار بود در اکران نوروزی حضور داشته باشند. شنیده شده فیلم‌های جدی یا تلخ اما برای اکران در این برهه زمانی هنوز تردیدهای جدی دارند و به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

از جمله این فیلم‌ها، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «پسر کشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی و «لاله» به کارگردانی «اسدالله نیک نژاد» است که شاید قید اکران در دوران فعلی را بزنند. همچنین فیلم «بازیوو» نیز که مخصوص کودکان است قطعا در این شرایط اکران نخواهد شد. دو فیلم «شنای پروانه» و «زن‌ها فرشته‌اند ۲» اما احتمال زیادتری برای اکران دارند و جمع‌بندی عوامل این فیلم‌ها به شروع اکران است. در سوی دیگر اما شنیده شده فیلم «درخت گردو» محمدحسین مهدویان با وجود آنکه مضمونی تلخ دارد، خواهان اکران در دوران پساکروناست.

«خورشید» مجید مجیدی نیز از اکران در شرایط فعلی بدش نمی‌آید. فیلم «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی نیز از جمله فیلم‌هایی است که تا روز آخر جشنواره فجر جزو فیلم‌های برگزیده مردمی بود و به همین دلیل عوامل معتقد هستند اگر در این شرایط اکران شود، قطعا مخاطبان را به سالن‌های سینماها خواهد کشاند. یک شایعه دیگر نیز دهان به دهان می‌چرخد که: « فیلم «خروج» هم خواستار این است که در نوبت اکران قرار گیرد.»

* سه: در این میان یک نکته را فراموش نکنید. گروهی از فیلم‌ها پس از جشنواره فجر در بهمن‌ماه اکران شدند و قرار بود تا آخر اسفند روی پرده باشند. این فیلم‌ها اما عملا ۱۵ روز روی پرده بودند. تکلیف آن‌ها چه می‌شود؟ گویا قرار است آن‌ها نیز همزمان با فیلم‌های اکران نوبت نوروز دوباره روی پرده بیایند.

* چهار: اختلاف دیگر کاملا درون صنفی است. در روزهای گذشته دعواهای مفصلی بین خانه سینما و سازمان سینمایی وزارت ارشاد وجود داشت و دارد که توضیح کامل آن از حوصله این گزارش خارج است. این اختلافات اما تصمیم‌گیری برای نحوه ادامه اکران فیلم‌ها را مشکل کرده و رسیدن به یک جمع‌بندی کامل، سخت‌تر شده است.

*پنج: یک نکته دیگر را نباید از قلم انداخت. تغییراتی در نحوه سرگروهی سینماها به وجود آمده است. طبق برخی شایعات، حتی این احتمال وجود دارد که به طور همزمان حدود ۱۵ فیلم سینمایی با یکدیگر اکران شوند اما با تعداد سالن‌های کمتر.

*** کنسرت و تئاتر فعلا تعطیل
از کنسرت‌ها و تئاترها اما خبرهای چندان خوبی به گوش نمی‌رسد. وزارت بهداشت خواستار برگزاری کنسرت‌ها و تئاترها با فاصله‌گذاری اجتماعی است که با مخالفت عوامل موسیقی و نمایش روبه‌رو شده است. مخالفت عوامل موسیقی از آن جهت است که اجاره سالن‌های موسیقی بسیار گران است (شبی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان) و برای خوانندگان صرف نمی‌کند که با فاصله اجتماعی بخواهند، اجرای موسیقی داشته باشند و فقط نصف سالن را پر کنند. برای تئاتری‌ها هم مشکل به گونه‌ای دیگر است. اکثر سالن‌های تئاتر به اندازه‌ای کوچک هستند که اگر قرار به فاصله‌گذاری اجتماعی باشد، تماشاگر زیادی در سالن باقی نخواهد ماند.

*** کدام مشاغل بازگشایی می‌شود؟
حالا که اوضاع فعالیت‌های هنری را بررسی کردیم، نگاهی بیندازیم به بقیه برنامه‌ها به ترتیب تاریخ:

* یک: آیین نماز عید فطر در مسجدهای سراسر کشور برگزار می‌شود اما هیچ اجتماع بزرگی برپا نمی‌‌شود.
* دو:راهپیمایی روز قدس در شهرهایی با اوضاع سفید به‌راه است و در تهران، هم راهپیمایی خودرویی برگزار می‌‌شود.
* سه: فعالیت‌‌های ورزشی و مسابقات فوتبال بدون تماشاچی پس‌از پایان رمضان آغاز می‌‌شود. تقریبا هر پنج روز یک بار.
* چهار: رستوران‌ها پس‌از ماه رمضان با رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی باز می‌شوند.
* پنج:دانشگاه‌ها از ۱۷خرداد باز می‌شوند و آزمون سراسری، ۳۰ و ۳۱ مرداد برگزار می‌‌شود.
* شش: طرح پذیرش خودروها در مرکزهای تعویض پلاک بنابر زوج یا فردبودن پلاک‌ها لغو شد.

*** بازگشایی سینماها داوطلبانه است
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی: دو هفته پیش بود که آیین‌نامه ۱۵ بندی در کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما نهایی و به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد شد. به این ستاد اعلام کردیم که آماده‌ایم سینماها در روز عید فطر بازگشایی شود. البته اعلام شد که این کار داوطلبانه است و سینماهایی که تمایل نداشته باشند می‌توانند همچنان بسته بمانند. مهم‌ترین بند این آیین‌نامه این بود که باید از ۴۰درصد ظرفیت سینماها استفاده شود و قیمت بلیت همانند سال قبل خواهد بود.
نجفی درباره اینکه ترتیب اکران فیلم‌ها چگونه خواهد بود، گفت: اولویت با فیلم‌هایی است که اکرانشان متوقف‌شده و سپس فیلم‌هایی که برای اکران نوروزی در نظر گرفته‌شده بودند.

کدخبر: ۳۲۸۱۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر