کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۴۶۵
تاریخ خبر:

نفتکش‌های ایرانی در حال حاضر کجا هستند؟

روزنامه هفت صبح | هفته پیش گزارشی منتشر کردیم درباره حرکت پنج نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا و توضیح دادیم که چهار کشتی تنگه جبل‌الطارق را رد کردند و به‌رغم تهدید‌های آمریکا در حال حمل ۱٫۵ میلیون بشکه بنزین به ونزوئلا هستند. آن روز که مسیر حرکت این کشتی‌ها را بررسی کردیم دیدیم یکی از آن‌ها در حال عبور از شمال تونس بود و مابقی وارد اقیانوس اطلس شده بودند.

حالا می‌خواهیم اطلاعاتمان را درباره موقعیت فعلی این پنج کشتی به کمک سایت‌های مسیریابی دریایی به‌روزرسانی کنیم. کشتی فارست که مبدا حرکت آن بندر ماهشهر معرفی شده از تنگه جبل‌الطارق فاصله گرفته و به نظر می‌رسد به کُندی در اقیانوس اطلس در حرکت است. کشتی ۱۸۳ متری پتونیا که از بندرعباس حرکت کرده بود پیشروی بیشتری داشته و در اقیانوس اطلس به سمت جنوب غربی و در حوالی جزایر قناری در حال حرکت است.

کشتی فاکسون که شروع حرکت آن از عسلویه ذکر شده هم در همین جهت در حال حرکت است که البته بیشتر به جزیره فونشال نزدیک است. تانکر کلاول از مبدا بندرعباس حرکت کرده و حالا تقریبا با طی کردن سه چهارم مسیر در شمال جزیره فونشال در حرکت است و از همسفرهایش چندان عقب نیست. دفعه قبلی که چک کرده بودیم کلاول قبل از تنگه جبل‌الطارق بود و تا حدودی عقب‌تر از بقیه حرکت می‌کرد.

در این جمع کشتی فورچون نسبت به مرتبه قبلی خیلی پیشرفت محسوسی نداشته و فعلا با عبور از تنگه جبل‌الطارق در حال تنظیم جهت حرکتش به سمت سواحل ونزوئلا در آنسوی اقیانوس اطلس است. در عین حال اخباری هم طی دو روز اخیر منتشر شده درباره اقدامات نظامی دولت ونزوئلا برای تامین امنیت نفتکش‌های ایرانی.

وزیر دفاع این کشور گفته به محض ورود نفتکش‌های ایرانی به محدوده انحصاری اقتصادی ونزوئلا، قایق‌های نظامی این کشور آن‌ها را اسکورت خواهند کرد. از طرفی دولت نیکلاس مادورو روز پنجشنبه دست به یک آزمایش موشکی در جزیره اورچیلا زده که گفته می‌شود اهمیت بالایی برای دفاع از آب‌ها و سواحل این کشور دارد. آخرین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نفتکش‌های ایرانی بین ۸ تا ۱۰ روز دیگر به ونزوئلا خواهند رسید.

کدخبر: ۳۲۹۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر