کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۴۹۹
تاریخ خبر:

بروز نشانه‌های نحس موج سوم کرونا

روزنامه هفت صبح | همان ۱۰ روز پیش که تعطیلات عاشورا و تاسوعا تمام شد، کارشناسان حوزه سلامت اعلام کردند که اگر قرار باشد انبوه مسافرت‌ها و برخی عزاداری‌ها بدون رعایت پروتکل‌ها تاثیرش را روی آمارهای مربوط به کرونا نشان دهد بین یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد. حالا عده‌ای می‌گویند آمار رو به افزایش مبتلاها عقوبت همان گناه است و عده‌ای دیگر موضوع را فراتر از این حرف‌ها می‌دانند.

* یک: تا همین سه روز پیش برای ۱۱ روز پیاپی آمار مبتلاهای جدید در ایران کمتر از ۲هزار نفر بود؛ نکته‌ای امیدوارکننده، اما از پریروز دوباره تعداد مبتلاهای روزانه به بالای ۲هزار نفر رسید. طی دو روز گذشته باز وضعیت بهتر بود؛ یعنی مبتلاها نزدیک به همان عدد ۲ هزار بودند، اما دیروز خبر آمد که با رد کردن رقم ۲هزار و ۳۰۰ داریم به روزهای اوج شیوع کرونا در ایران نزدیک می‌شویم.

* دو: تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا هم دیروز جهش داشت، درحالی‌که کم‌کم عددهایی که در این مورد شنیده می‌شود حول‌وحوش ۱۰۰ می‌چرخد، دیروز تعداد فوتی‌ها ۱۵۶ نفر اعلام شد. دیروز فقط مکزیک و فیلیپین بیشتر از ما کشته دادند.

* سه: از آن‌طرف انگار اوضاع مبتلاهای جدید در کل دنیا هم خیلی نویدبخش نیست. دیروز سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که رکورد آمار مبتلایان به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت با ۳۰۷ هزار و ۹۳۰ مورد جدید در روز یکشنبه، شکسته شده است. از آن‌طرف کشور هنگ‌کنگ که در ماه‌های گذشته به عنوان الگویی برای مدیریت بیماری کرونا در سطح جهان شناخته می‌شد، اخیرا اوضاع بدی پیدا کرده و باعث شده که سازمان بهداشت جهانی به کشورها هشدار بدهد که به‌هیچ‌وجه نباید خیالشان راحت باشد.

* چهار: یکی از اعضای شورای‌عالی نظام پزشکی هم در مورد شیوع موج سوم کرونا هشدار داده و گفته: «این امکان وجود دارد که موج سوم با شدت بیشتری رخ داده و شاهد افزایش ناگهانی آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا باشیم.»

* پنج: حسین کرمانپور، روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی هم در توئیتی نوشت: «یکی ‫بیمارستان سینا‬ را چشم زد؛ ۲۴ ساعت نشد که گفتیم اورژانس از کرونایی‌ها خالی شده دوباره امروز اورژانس پر شد. این ره که می‌رویم به ترکستان است. شاید واژه جدید نمودارهای زیگزاگی برازنده‌تر از عبارت پیک ۱ و ۲ و ۳ باشد.» ‬‬

* شش: همه این اتفاق‌ها در حالی می‌افتد که پاییز در راه است و همه امید داشتند که با استفاده از فرصتی که تابستان برای کنترل بیماری می‌دهد بتوان برای پاییزی که سخت پیش‌بینی می‌شود، آماده شد، اما انگار این اتفاق نیفتاده است. همین چند روز پیش علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران اعلام کرد که پاییز امسال سخت‌ترین پاییز دوران معاصر خواهد بود و باید انتظار بروز موج سوم کرونا را داشت.

کدخبر: ۳۴۹۴۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر