کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۰۹۲
تاریخ خبر:

نشانه‌های امید در ‌مدیریت واکسیناسیون

روزنامه هفت صبح | یک: حدود یک ماه پیش ما دو نگرانی جدی داشتیم: کمبود واکسن در کشور و نحوه مدیریت پروژه واکسیناسیون.اولی هنوز به قوت خود باقی است ولی برای دومی نشانه‌های مثبتی دیده شده است. سه چهار روز است که واکسیناسیون افراد بالای ۸۰سال آغاز شده است.روایت‌های مردمی نشان می‌دهد که مدیریت کار تا اینجا خوب بوده است.

* دو: واکسیناسیون تا به اینجای کار ظاهرا منظم و البته بی‌دردسر برای مردم پیش رفته است. دولت ظاهرا با فهم اینکه ممکن است بسیاری از مردم به خصوص در سن‌های بالا آشنایی لازم با کامپیوتر و مسائل اینترنتی را نداشته باشند ظاهرا دست از سر سامانه ثبت‌نام (که برای هر چیزی در کشور درست می‌شد) برداشت و با ترکیب کردن دو بانک اطلاعاتی ثبت احوال و مخابرات، گفته خودمان به مردم زنگ خواهیم زد تا بیایند و واکسن بزنند. دست کم تا امروز که اینطور بوده است. برخی البته می‌گویند که تماسی نداشتند ولی تعدادشان کم بوده است و دولت هم گفته حتما با آنها تماس گرفته خواهد شد. ضمنا برخی هم گفتند که بدون دعوت رفتند به خانه‌های بهداشت و واکسن را دریافت کردند.

* سه: نشانه‌هایی از عدم مقبولیت واکسیناسیون هم کمتر دیده می‌شود. در آخر هفته دو چهره موسیقیایی، ایرج خواجه امیری، خواننده سنتی قدیمی و همسر استاد شجریان واکسن زدند و تصاویر این موضوع می‌تواند خیال مردم را هم راحت کند. البته گزارشی هم از عوارض سنگین واکسن منتشر نشده است.

جدی‌ترین ماجرا همان فوت پاکبان مشهدی است که آن هم فعلا مشخص نشده به خاطر واکسن باشد. اخبار مربوط به فساد در پروژه واکسیناسیون هم کم شده است. در بحث پاکبان‌ها، مواردی از فساد را دیدیم ولی رسانه‌ای شدن جدی آن همراه با برخوردهایی که با متخلفان شد، وضعیت را بهتر کرده است. آخرین نمونه از این برخوردها را هم در شهرداری تهران دیدیم. البته ظاهرا پروژه واکسیناسیون پاکبان‌ها تمام شده است.

* چهار:نگرانی‌هایی البته وجود دارد. مدیر ناکارآمد هر مسئله کوچکی را می‌تواند به بحران تبدیل کند. نمونه‌اش را در شیراز ببینید که یک فراخوان نادرست جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، خودش باعث شد که تجمعی شکل بگیرد که در این روزهای کرونایی خطرناک است. در عین حال با ورود پروژه واکسیناسیون به سن‌های کمتر هم نیاز به واکسن بیشتری هست و هم جمعیت بیشتری باید تحت پوشش قرار بگیرند و هم ضمنا مسئله دوز دوم همین ۸۰سال‌ به بالاهای عزیزمان هست. مدیریت تا اینجای کار خوب بوده ولی از این به بعد هم باید دقت کنند.

* پنج: نشانه‌هایی وجود دارد که ما قله موج چهارم را رد کردیم. اگر گرفتار واریانت هندی نشویم و اگر مراسم‌های مذهبی در رمضان و احیانا سفرهای تعطیلات عید فطر و در عین حال کمپین‌های انتخاباتی به خصوص در مورد انتخابات شوراها در پایان خرداد، وضعمان را خراب نکند، احتمالا این روزهای آخر دست و پنجه نرم کردنمان با موج‌های ترسناک و غم‌انگیز کرونایی است. موسسه IHME در دانشگاه واشنگتن هم می‌گوید که دو ماه دیگر یعنی در اواخر خرداد دوباره بازمی‌گردیم به روزهایی که تعداد فوتی‌هایمان زیر ۱۰۰ نفر بود. البته همین مقدار هم، امید به خدا، پیش نیاید.

کدخبر: ۳۸۷۰۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر