کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۹۷۴
تاریخ خبر:

نسل پنجم سوناتا در حال نوستالژی‌ ‌شدن!

روزنامه هفت صبح | هیوندای در سال ۱۹۸۵ سدانی سایز متوسط‌ را وارد خط تولید خود کرد که فکر نمی‌کرد زمانی نسل هشتم آن در سال ۲۰۲۰ معرفی شود. در طول این سال‌ها سوناتا از خودرویی مکعبی‌ شکل که تنها مزیتش در برابر اقتدار سدان‌های ژاپنی قیمت پایینش بود، تبدیل به خودرویی پرآپشن، پرزرق ‌و ‌برق و زیبا شده است که در سرتاسر جهان طرفدار کم ندارد.

نسل پنجم این خودرو که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد، در سال ۱۳۸۵ توسط آسان موتور به ایران وارد شد. تا پنج سال بعد که نسل جدید سوناتا (که به شدت دگرگون شده بود) به ایران بیاید، این خودرو به همراه هیوندای آزرا و کیا اپتیما مثلث سدان‌های کره‌ای پرفروش را تشکیل داده بودند. پس از آن در ایران آزرا دیگر محبوبیت و فروش سابق را به‌دست نیاورد و اپتیما نیز تا نسل بعدی آن که نمایانگر سدانی اسپورت بود، دورانی پر از بیم و امید را طی کرد‌ و این سوناتا بود که موفق بود و موفق ماند.

از نظر طراحی این نسل انقلابی در زبان طراحی سوناتا بود و آن را از سدانی ساده و با المان‌های خودرویی ارزان به سدانی که تنه به تنه هوندا سیویک و تویوتا کمری می‌زد ارتقا داد. در نمای جلو شاهد کاپوت کشیده هستیم که با دو خط به زیبایی حجم داده شده‌اند. به غیر از این دیگر از خطوط تیز در بدنه اثر چندانی نمی‌بینیم اما چراغ‌های مستطیلی و بلند سوناتا هنوز هم تازگی خود را حفظ کرده‌اند.

چراغ دوتکه عقب به همراه سر اگزوزهای کرومی سوناتا نمای عقب این جنگجوی کره‌ای را بهبود بخشیده‌اند. نمای داخلی سوناتا در طول زمان قدیمی شده است. غربیلک فرمان حجیم، کنسول میانی ساده و خلوت و داشبورد غیرهمرنگ با کنسول نکته هیجان‌انگیزی در خود ندارند. از آپشن‌های نسخه فول‌آپشن سوناتا که با نام NF شناخته می‌شود، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، سانروف، تریم طرح چوب، روکش صندلی چرمی، صندلی راننده با تنظیمات هشت حالته برقی، گرمکن صندلی، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، ورود بدون کلید، نمایشگر، سیستم صوتی شش اسپیکر با آمپلی‌فایر، رهیاب، دوربین عقب، قطب‌نما، دکمه‌های کنترل روی فرمان با روکش چرمی، چراغ‌های مه‌شکن عقب و جلو، اتولایت و کروز کنترل.

اگر خواهان سیستم مولتی‌مدیای پیشرفته نباشید این خودرو را دوست خواهید داشت و کمبود چندانی از نظر امکانات حس نخواهید کرد. در بخش ایمنی هم علاوه بر کابین مستحکم این خودرو با آپشن‌هایی همچون کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایر، ABS، EBD، ترمز کمکی، کیسه‌های هوای پرده‌ای-جانبی و جلو، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده روبه‌رو هستیم.

این خودرو در دو نسخه چهار سیلندر و شش سیلندر به ایران آمد که اولی با حجم ۲٫۴ لیتر قادر به تولید ۱۶۲ اسب بخار و ۲۲۲ نیوتن متر گشتاور بود. شتاب این نسخه ۸٫۹ ثانیه بود. پیشرانه دومی با حجم ۳٫۳ لیتر قادر به تولید ۲۳۵ اسب بخار و ۳۰۶ نیوتن متر گشتاور بود و شتاب ۷٫۸ ثانیه‌ای را ارائه می‌کرد.

در سوناتای چهار سیلندر می‌توانید بین جعبه دنده دستی و اتوماتیک یکی را انتخاب کنید اما نسخه‌های شش سیلندر تنها به صورت جعبه دنده اتوماتیک موجودند. نمونه‌های کارکرده سوناتای نسل پنجم در بازار قیمتی ‌بین ۳۸۰ تا ۵۲۰ میلیون تومان دارند.

کدخبر: ۳۶۳۹۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali3021

    و برای ما همچنان ارزو