کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۳۳۲
تاریخ خبر:

نزاع برای انحصارطلبی وی‌او‌دی‌ها‌ بالا گرفت

روزنامه هفت صبح | در بلبشوی دعوای وی‌او‌دی‌ها و سایت‌های دانلود فیلم دو نهاد صنفی کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای ایران هم خواستار در کنترل گرفتن وی‌او‌دی‌ها شدند!

* یک: دعوای وی.او.دی‌ها با سایت‌های دانلود فیلم حالا یک ضلع جدید هم پیدا کرده. کانون کارگردانان و تهیه کنندگان سینما می‌گویند کلا وی.او.دی‌ها را به ما بدهید! آن‌ها در نامه‌ای به وزیر ارشاد که بوی انحصار طلبی می‌دهد (از نوع آنچه در سینما دهه ۶۰ و در وهله بعد پخش آثار ویدئویی دهه ۷۰ می‌دیدیم)، این درخواست را مطرح کردند. اگر ماجرا برایتان کمی‌ گیج کننده شده بگذارید یکبار اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاده را مرور کنیم.

از اواسط هفته پیش دسترسی به سایت‌های دانلود فیلم مسدود شد. یعنی در حقیقت سرور آن‌ها خاموش شد و دیگر علاقه‌مندان به فیلم و سریال‌های خارجی نمی‌توانستند با ترافیک داخلی و به صورت مستقیم چیزی دانلود کنند. این ماجرا نارضایتی کاربران را در پی داشت و شایعه شد که سرویس‌های وی.ا‌و.دی به خصوص نماوا و فیلیمو پشت پرده این ماجرا هستند. بعد البته وی.او.دی‌ها این ادعا را تکذیب کردند و اتفاقا گفتند ما باید گلایه کنیم که این سایت‌ها، دوبله‌های ما را بدون پرداخت حق و حقوق‌مان برای دانلود روی سایت خودشان قرار می‌دهند.

* دو: پس تا اینجا دو سر دعوا مشخص شد. چون بهانه ظاهری این کشمکش هم قانون کپی رایت و پخش غیرقانونی آثار خارجی بود یک عده کاربران آمدند به وی.او.دی‌های داخلی پاتک زدند و به طرف خارجی گزارش دادند که اینجا وی.او.دی‌ها آثار آن‌ها را مجانی پخش می‌کنند و درآمد دارند که ماجرا با واکنش نتفلیکس هم مواجه شد.

الان اتفاق جدیدی که افتاده این است کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن تهیه کننده وکارگردانان سینما سراسیمه وارد ماجرا شدند و در نامه‌ای به وزیر ارشاد نوشتند کلا وی.او.دی‌ها را به ما بدهید. البته هفته پیش هم محمد شایسته سخنگوی تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران هم خواستار ساماندهی VOD‌ها شده بود.

* سه: در نامه اعضای کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن تهیه کننده و کارگردانان سینما خطاب به سید عباس صالحی وزیر ارشاد چند نکته مهم وجود دارد و تاکید اصلی البته روی مسئله جلوگیری از قاچاق است که تردیدی نیست باید کنترل شود. اما درخواستی که در پایان نامه مطرح می‌شود کمی‌عجیب به نظر می‌رسد. بخش‌هایی از این نامه را در ادامه مرور می‌کنیم:

* یک سال از نامه‌ای که ۶ صنف سینمایی برای شما فرستادند و در آن برای بازار تولید و توزیع و نمایش سینمای ایران تقاضای قانون و عدالت و امنیت داشتند گذشته است و مشکلات کماکان پا برجاست و بر دامنه آن‌ها نیز افزوده می‌شود. کماکان هفتاد و پنج درصد از ظرفیت سالن‌های نمایش سینمای ایران فقط ۱۰ درصد از فروش فیلم‌های ایرانی راتامین می‌کند. تلویزیون در معرفی و تبلیغ و خرید و پخش فیلم‌های سینمای ایران همچنان روی گشاده‌ای نشان نمی‌دهد و فیلم‌های دوبله شده غربی و شرقی را ترجیح می‌دهد.

غلبه بازار سیاه ویدئوی خانگی بر بازار رسمی‌فیلم‌های ایرانی ادامه دارد و روز به روز گردش مالی آن نجومی‌تر و قلمرو بازار رسمی‌حقیرتر می‌شود. ماهواره‌های خارجی همچنان با تبلیغ کالای قاچاق در زیرنویس فیلم‌های غارت شده ایرانی اجناس خود را می‌فروشند و در سطح پایتخت، مراکز استان و شهرستان‌ها به دست مخاطبان و مشتریان خود می‌رسانند.

* سایت‌های اینترنتی داخلی آشکارا و بی‌هیچ پروایی دار و ندار سینمای ایران را در معرض دانلود رایگان قرار می‌دهند و از این رهگذر به فروش پهنای باند به شهروندان محترم دست پیدا می‌کنند. از خطوط حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی و اوضاع هتل‌ها و بیمارستان‌ها با خبر هستید و می‌دانید که چگونه خود را در بهره‌برداری رایگان از فیلم‌های سینمای ایران مجاز می‌شمارند؛ سهل است بلکه بابت نمایش غیر قانونی آن‌ها حقوق خدماتی نیز از مسافران و بیماران دریافت می‌کنند.

از وقایع طرفه این دوره انحلال موسسه رسانه‌های تصویری است که ظاهرا تنها تشکیلات وزارت ارشاد برای مبارزه با قاچاق و جلوگیری از تکثیر غیرقانونی فیلم‌های سینمای ایران بود اما بی سرو صدا و رسما پیش چشم خواص مسئولان و اصناف سینمایی منحل شد و صدایی از کسی در نیامد و بالاخره ظرفیت نمایشی وی او دی که می‌تواند چاره‌ساز مشکل ناامنی و درد بیکاری و رنج فقر و ضایعه محرومیت دامن گستر در سینمای کشور باشد عملا به چنگ‌کمپانی‌هایی افتاده است که برای شکستن قیمت تولیدات داخلی با هم تبانی می‌کنند.

* آقای وزیر! وی او دی را در اختیار سینمای ایران قرار بدهید و با تبدیل آن به زیر ساختی مطمئن برای محصولات داخلی دست سارقان و قاچاقچیان را از این سینما کوتاه کنید و به این ترتیب اجازه بدهید تا با برقراری ارتباط گسترده، مستمر و قانونمند بین تولید کننده و مخاطب، امنیت به بازار تولید و عرضه سینمای ایران برگردد.

به رسمیت پذیرفتن مردم به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین سرمایه برای سینما و برقراری ارتباط «آن لاین» بین آن‌ها و خالقان آثار عملا امکان دریافت بی‌واسطه سفارش و سرمایه از مخاطب را برای تولید کننده داخلی فراهم می‌آورد و به طور واقعی به تحقق و شکل‌گیری سینمای ملی می‌انجامد. آقای وزیرتقاضای سینماگران ایرانی از شما روشن است: «وی او دی را به سینمای ایران برگردانید»، «وی او دی را آزاد کنید».

کدخبر: ۲۸۴۳۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر