کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۶۳۲
تاریخ خبر:

نخست وزیر جدید لبنان کیست؟

روزنامه هفت صبح | طلسم تشکیل دولت در لبنان بالاخره بعد از سیزده ماه شکسته شد و نجیب میقاتی میلیاردر لبنانی کابینه خود را تشکیل داد. لبنان پس از انفجارهای بیروت در تابستان گذشته، بدون دولت اداره میشد و اختلافات سیاسی مانع از آن بود که سیاستمداری بتواند کابینه خود را تشکیل دهد. اما حالا میقاتی کسی است که توانسته بر اختلافات و مشکلات غلبه کند. او می‌گوید که قصد دارد کشورش را از سقوط نجات دهد.

این در حالیست که لبنان یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را تجربه می‌کند و به ورطه سقوط اقتصادی افتاده است و تعداد زیادی از تحصیل کردگان کشور را برای یافتن زندگی بهتر ترک کرده‌اند. حکم تشکیل کابینه جدید روز جمعه توسط میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور و نجیب میقاتی، نخست وزیر و در حضور نبیه بری، رئیس پارلمان امضا شده است. او در حالی که به وضوح احساساتی شده بود، در مقابل چشم لبنانی‌های ناامید شده، گفت که در لبنان دیگر هیچ پولی برای پرداخت یارانه‌ها وجود ندارد و «باید کمربند‌ها را سفت بست.»

‌نجیب میقاتی کیست؟
نجیب میقاتی دولت را در حالی در لبنان به دست گرفته که ارزش پول این کشور کاهش نود درصدی را تجربه کرده است. این کشور پس از سال‌های جنگ داخلی هرگز در موقعیتی چنین سخت از نظر اقتصادی قرار نداشته. در پی انفجار بیروت در مرداد ماه سال گذشته، حسان دیاب از مقام نخست‌وزیری استعفا کرد و در آن زمان، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، سعد حریری را به عنوان نخست‌وزیر تعیین کرد.

اما او هم با وجود سابقه سیاسی طولانی نتوانست دولتی تشکیل دهد.محمدنجیب عزمی میقاتی متولد ۱۹۵۵ و۶۶ ساله از شهر طرابلس است. او سیاست‌مدار، بازرگان لبنانی و نخست‌وزیر منتخب این کشور است. او پیش از این دوبار از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۴ و از ۱۹ آوریل ۲۰۰۵ تا ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۵ عهده‌دار این پست بوده‌است.او رهبری جنبش مجد را بر عهده دارد که صاحب دو کرسی در پارلمان لبنان است.
او در سال ۲۰۰۵ در دوران ریاست‌جمهوری امیل لحود به مدت حدود ۳ ماه از ۱۵ آوریل تا ۱۹ ژوئیه نخست‌وزیری لبنان را پس از عمر کرامی و قبل از فؤاد سنیوره بر عهده داشت.

وی بار دیگر در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ به عنوان کاندیدای ائتلاف ۸ مارس مسئول تشکیل کابینه لبنان شد.میقاتی جزو ثروتمندترین مردان جهان هم هست. او شرکت مخابراتی «اینوست‌کام» را به همراه برادرش طه در اوج جنگ داخلی ۱۹۸۲ لبنان تأسیس کرد و توانست بازار خوبی در سودان، لیبریا و یمن بیابد و در ژوئن ۲۰۰۶ این مجموعه را به ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی به مبلغ ۵/۵ میلیارد دلار فروخت. نشریه فوربس ثروتش را در سال ۲۰۰۸ حدود ۶/۲ میلیارد دلار برآورد کرده و او را در رده چهار صد و چهل و ششم ثروتمندترین انسان‌های دنیا قرار داده.

میقاتی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ام‌بی‌ای در دانشگاه آمریکایی بیروت گذرانده و دوره‌هایی را نیز در آکادمی اروپایی مدیریت در فرانسه و دانشگاه هاروارد در آمریکا گذرانده‌است.او از سنی‌های لبنان است و حزبش هم یکی از احزابی است که اعضای آن را سنی‌ها تشکیل می‌دهند. میقاتی در زمان نخست‌وزیری خود در گذشته یکی از بی‌طرف‌ترین نخست‌وزیرهای تاریخ این کشور بوده است. میقاتی ازدواج کرده و سه فرزند دارد و از عرصه تجارت وارد سیاست شد و از بزرگترین تجار لبنانی و عربی و بین‌المللی به شمار می‌رود.

تاکنون نام ۲۳ وزیر و معاون نخست‌وزیر اعلام شده است و از گزارش‌های اولیه چنین برمی‌آید که حزب‌الله هم دو وزارتخانه را در دست گرفته و سایر وزارت‌خانه‌ها میان احزاب حامی نجیب میقاتی تقسیم شده است.نخست‌وزیر لبنان پس از ارائه لیست به رئیس‌جمهور لبنان، گفت اکنون «زمان جنگ و جدل» نیست و باید همه برای جلوگیری از تشدید ناامیدی در این کشور تلاش کنند. به نظر می‌رسد که در لبنان او به دلیل بی‌طرفی و ارتباط مناسب با همه گروه‌های سیاسی توانسته قدرت را به دست بگیرد و کابینه تشکیل دهد.

کدخبر: ۴۱۳۶۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر