کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۰۲۶۳
تاریخ خبر:

نحوه قتل ‌ابوابراهیم سرکرده داعش در «اطمه»

روزنامه هفت صبح | ابو ابراهیم آل هاشمی قریشی، سرکرده داعش بعد از ابوبکر البغدادی، روز چهارشنبه، در جریان یک عملیات ویژه ارتش آمریکا در شمال غربی سوریه کشته شد. این در حالی است که از حدود ۱۰ روز پیش، تروریست‌های داعش با هدف آزاد کردن اعضای گروهشان، به یک زندان در شمال شرقی سوریه آشکارا و بی‌پروا حمله‌ کردند و بزرگ‌ترین حمله این گروه تروریستی در سه سال گذشته را صورت دادند. خلاصه دو گزارش ایندیپندنت را بخوانید درباره چگونگی کشته شدن او و البته اینکه او چه کسی بوده است، با اطلاعاتی اضافه از فارس و المیادین.

‌ابوابراهیم چگونه کشته شد؟
ماجرا کمی پس از نیمه‌شب آغاز شد. ساکنان شهر اطمه در سوریه که با ترکیه هم‌مرز است، با صدای گوشخراش بالگردها بالای سر‌شان از خواب بیدار شدند. این بالگردها حامل تکاوران ارتش آمریکا بودند که در محل فرود آمدند و یک ساختمان مسکونی را محاصره کردند. سربازان با بلندگو به زبان عربی از ساکنان آن ساختمان خواستند خود را تسلیم کنند.

هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر در «اتاق وضعیت» کاخ سفید، جو بایدن، رئیس‌جمهوری، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری و ژنرال‌های ارتش آمریکا این عملیات را از نزدیک دنبال می‌کردند. طرح کشتن ابو ابراهیم آل هاشمی قریشی ماه‌ها در دست انجام بود. بایدن فرمان نهایی حمله را روز سه‌شنبه صادر کرد. اما به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، به‌محض آغاز عملیات، این رهبر شبه‌نظامی تحت تعقیب خودش ماموریت را انجام داد، با انفجار بمبی که او و خانواده‌اش را به قتل رساند.

او افزود این انفجار اجساد را به خیابان پرتاب کرد. ارتش آمریکا ماه‌ها خانه‌ای را که قریشی در آن کشته شد، تحت نظر گرفته بود. اطمه تحت کنترل نیروهای مخالف سوریه است که کنترلش عمدتا در دست «هیات تحریر شام» است که پیش‌تر با نام «جبهه النصره» وابسته به القاعده شناخته می‌شد.

رهبر پیشین داعش، ابوبکر البغدادی، در اکتبر ۲۰۱۹ در عملیات ارتش آمریکا در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری اطمه کشته شد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند می‌دانستند قریشی همراه یکی از معاونانش در آن محل سکونت دارد، پیک‌ها به آن ساختمان رفت‌و‌آمد داشتند و او همچنان بر فعالیت‌های داعش در سراسر عراق و سوریه نظارت مستقیم داشت.

مهندسان با پیش‌بینی این‌که قریشی ترجیح خواهد داد خود را با انفجار بمب از میان ببرد تا دستگیر شود، ساختار این ساختمان را بررسی کرده بودند تا ببینند در صورت چنین اتفاقی، فرو می‌ریزد یا خیر. این مقام آمریکایی به ایندیپندنت گفت: «ما اطمینان زیادی داشتیم که ساختمان سر جای خود باقی خواهد ماند. تردید دارم که او هنگام انفجار بمب از این نکته آگاه بوده باشد.» اما با مرگ رهبر داعش، مبارزه به پایان نرسید و «معاون» قریشی و خانواده‌اش در اتاقی در طبقه دوم ساختمان سنگر گرفتند و با تکاوران آمریکایی درگیر شدند.

رئیس‌جمهوری آمریکا مرگ رهبر داعش را در بامداد روز پنجشنبه اعلام کرد و در بیانیه‌ای گفت که نیروهای ارتش آمریکا «برای حفاظت از مردم و متحدان آمریکا و امن‌تر ساختن جهان، با موفقیت دست به یک عملیات ضدتروریستی زدند». این عملیات سه ساعت به طول انجامیده و پس از پایان، بالگردهای ائتلاف وارد اراضی ترکیه شدند.

پهپادهای ائتلاف بین‌المللی پس از عقب‌نشینی بالگردها، محل عملیات صورت گرفته را هدف قرار دادند. همچنین گفته شده منابع عراقی روز پنجشنبه به شبکه المیادین گفتند که سازمان اطلاعات این کشور در عملیات ترور «ابو ابراهیم القرشی» سرکرده جدید داعش در سوریه، مشارکت کرده است. خبرنگار المیادین همچنین گزارش داد که جنازه کشته شدگان برای بررسی دی ان ای آن‌ها به داخل خاک عراق انتقال داده شده‌اند.

ابو ابراهیم که بود؟
برای حفظ جان دومین رهبر داعش تدابیر زیادی در نظر گرفته شده بود؛ از جمله او به نام‌های مختلفی شناخته می‌شد، اما اکثرا او را حاجی عبدالله می‌نامیدند. جالب است که تعداد زیادی از اعضای داعش نام اصلی ابوابراهیم را نمی‌دانستند. نام اصلی رهبر داعش، امیرمحمد سعید عبدالرحمن المولا است. او در اکتبر سال ۱۹۷۶ در ناحیه المحلبیه موصل در استان نینوای عراق به دنیا آمد. پدرش در یکی از مساجد اذان می‌گفت و دو همسر داشت.

المحلبیه در موصل منطقه‌ای دورافتاده و بی‌نام‌ونشانی است. پس از حمله آمریکا به عراق، القاعده هسته فعالیت‌های خود را در مناطق دورافتاده و بی‌نام‌ونشانی چون المحلبیه مستقر کرد. گفته می‌شود قریشی در سال ۲۰۰۷ مدرک کارشناسی ارشد خود را در علوم اسلامی از دانشگاه موصل گرفت، اما پیش‌‌تر به گروه القاعده پیوسته بود. زمانی که در سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق حمله کرد و حکومت صدام حسین سرنگون شد، القاعده فعالیت‌هایش را در عراق شدت بخشید و قریشی نیز در همان سال به عضویت القاعده درآمد؛ اما در سال ۲۰۰۶ که داعش کم‌کم خود را از پیکر القاعده جدا می‌کرد، او به داعش پیوست که در آن زمان به نام «حکومت اسلامی عراق» شناخته می‌شد.

نیروهای آمریکایی قریشی را در سال ۲۰۰۸ دستگیر کردند. نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که قریشی در زمان بازداشت با بازجوهای آمریکایی همکاری کرده و نام تعدادی از همکاران خود در داعش را افشا کرده بود. مشخص نیست او چگونه از زندان آزاد شد، اما پس از رهایی، دوباره به داعش پیوست. افزایش خشونت در عراق باعث شد تا چهره‌هایی چون قریشی که دانش جنگی بهتر و فهم دینی بالاتری داشتند به ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، نزدیک‌تر شوند. او خیلی زود توانست در حلقه جهادی‌ها احترام و جایگاه خوبی کسب کند.

قریشی در محافل جهادی از احترام زیادی برخوردار بود و همه به هوش و توانمندی او در انجام عملیات جنگی باور داشتند. با این‌ حال، قریشی خشونت را نیز چاشنی این توانایی جنگی خود کرده بود. در سال ۲۰۱۴ که زمان اوج‌گیری داعش و تصرف شهرهای عراق یکی پس از دیگری بود، داعش توانست شهر سنجار را تصرف کند و آن‌جا بود که خشونت و بی‌رحمی قریشی هویدا شد.

او دستور داد تا هزاران ایزدی ساکن در سنجار کشته شوند و هفت هزار زن و دختر ایزدی را به کنیزی گرفت. با اینکه تعدادی از فرماندهان داعش به‌خصوص نیروهای عراقی که در ارتش صدام حسین بودند با به بردگی گرفتن زنان ایزدی مخالف بودند، اما قریشی این دستور را داد و گفت برای بردگی گرفتن زنان ایزدی توجیه مذهبی دارد.

کدخبر: ۴۴۰۲۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر