کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۸۴۲
تاریخ خبر:

چهار روش‌ برای نرم‌ کردن مدیر بدقلق

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان | برخی از مدیران خلق‌ و خوی چندان مناسبی ندارند. برای مثال ممکن است ناگهان بسیار عصبانی شوند و یا در برخی مواقع رفتار مناسبی از خود نشان ندهند. در مواجهه با این مدیران بدقلق چه باید کرد؟ ساده‌ترین راه حل احتمالا استعفا دادن است اما چنین گزینه‌ای همیشه امکان‌پذیر نیست، آن‌هم به‌خصوص در روزهایی که بازار کار اوضاع چندان مساعدی ندارد. به همین‌ خاطر اگر مجبورید با مدیری بدقلق سروکله بزنید و امکان تغییر شغل را هم ندارید، حداقل بهتر است توصیه‌های زیر را که توسط وبسایت بیزنس‌اینسایدر ارائه شده‌ است، به کار بگیرید.

نحوه برخورد با مدیر بداخلاق

* یک: همه چیز را ثبت کنید

اگر مجبورید با مدیری نه چندان مطلوب سروکله بزنید، حداقل تلاش کنید که همه موارد بدرفتاری و شرایط غیرمنصفانه‌ای را که با آن‌ها مواجه شده‌اید، ثبت کنید. شاید تصور کنید که چنین رفتارهایی را هرگز فراموش نخواهید کرد اما اگر اختلاف نظر بالا بگیرد و کار به مدیران ارشد بکشد، حافظه شما چندان مفید نخواهد بود و به‌جای آن بهتر است مواردی را با جزئیات ثبت کرده باشید. همچنین اگر می‌توانید بیشتر مکالمات خود را از طریق ایمیل یا پیامک انجام دهید تا این مکالمات ثبت شده باشند.

* دو: با منابع انسانی تماس بگیرید

بسته به اینکه شرکتی که در آن مشغول به کارید چقدر بزرگ است، در برخی موارد می‌توانید با مراجع بالاتر مانند منابع انسانی تماس بگیرید و از شرایط نامناسب کاری گلایه کنید. در این موارد بهتر است مشخص کنید که شما قصد ترک شغل خودتان را ندارید بلکه می‌کوشید، شرایط کاری را به گونه‌ای قابل تحمل کنید که به سلامت روانی شما آسیب نزند. ممکن است شکایت‌های مشابهی از فرد مشابهی به بخش منابع انسانی رسیده باشد و در این‌صورت شاید آنقدر خوش شانس باشید که شاهد تغییر مدیر باشید.

* سه: هنر واکنش نشان ندادن را بیاموزید

هنگام مواجهه با مدیری بدخلق، شاید دلتان بخواهد که در مونولوگی طولانی و احساسی به او یادآوری کنید که چقدر مدیر نالایقی است و تا چه حد رفتار نامناسبی دارد، با این حال احتمالا می‌دانید که چنین کاری احتمالا به بهای از دست دادن شغل تمام خواهد شد. به همین خاطر به جای این واکنش احساسی، بکوشید که به هنر واکنش نشان ندادن، مسلط شوید.

به این معنی که حتی از واکنش‌هایی خفیف اما تهاجمی ‌هم بپرهیزید. قاعدتا چنین کاری چندان ساده نیست اما تلاش کنید که برای مثال پاسخ رئیس را بدهید، بدون اینکه به رفتار بد او واکنش نشان دهید. به بیان دیگر باید بتوانید افکارتان را از واکنش‌هایتان تفکیک کنید. باید بیاموزید که حتی اگر رئیس با گفتار یا رفتارش شما را آزرد، به گونه‌ای واکنش نشان بدهید که گویا رفتار او هیچ تاثیری روی شما ندارد.

* چهار: آن‌ها را خلع سلاح کنید

یکی از شیوه‌های موثر مواجهه با روسای بدقلق این است که مهارت‌های گوش ‌دادن خود را تقویت کنید. در مکالمات با رئیس برای اینکه مطمئن شوید که او دقیقا چه می‌خواهد، از عباراتی مانند «پس آن چیزی که مدنظر شماست …» یا «منظور شما این است که …» یا «آنچه شما می‌گویید این است که …»‌ بهره ببرید.

چنین شیوه‌ای از یک‌سو باعث می‌شود که مدیر مجبور شود، خواسته خود را به طور مشخص و صریح بیان کند و چنین راهکاری به‌ خصوص در مقابل مدیران بهانه‌گیر بسیار به‌ کار می‌آید. همچنین به‌ کارگیری این شیوه برداشت‌های نادرست از سخنان و رفتارهای یکدیگر را به حداقل می‌رساند. همچنین اگر نشان بدهید که به درخواست و گفته آن‌ها اهمیت می‌دهید و سعی دارید که دقیقا بفهمید چه می‌گویند، احتمالا مخاطب شما نمی‌تواند به عصبانیت خود ادامه دهد و مجبور خواهد شد که با لحن آرام‌تری با شما سخن بگوید.

کدخبر: ۳۱۱۸۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر