کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۲۴۴
تاریخ خبر:

نجات قیمت دلار ‌از چنگال کرونا دلتا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌آمار تلفات روزانه کرونا در ایران به ۶۶۹مورد رسیده؛ یعنی الان شرایط تقریبا به دو هفته پیش و قبل از اعلام تعطیلات شش روزه برگشته. آن زمان روزانه ۶۵۵نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دادند و بعد از رسیدن به رکورد ۷۰۹مورد فوتی روزانه، آمار تلفات ناشی از کرونا دوباره روند نزولی به خود گرفته. تقریبا همین اتفاق برای بازار ارز رخ داده است. دیروز موج ریزش قیمت‌ها باعث شد دلار با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شود و برای چند ساعت تا ۲۷هزار تومان عقب‌نشینی کند. این موج ریزش خیلی‌ها را متعجب کرد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار تازه به دو هفته پیش برگشته و فعلا توانسته‌ایم انتقام شش روز تعطیلی را از بازار غیررسمی ارز بگیریم.

تعطیلاتی که باعث شده قیمت‌ها در کانال‌های تلگرامی مشخص شود و شاهد نرخ ۲۸هزار و ۲۰۰تومانی دلار باشید. باید ببینیم آیا روند نزولی قیمت دلار تا کانال ۲۶هزار تومانی ادامه خواهد داشت یا نه؟ تا همین جای کار که دلار در دو روز هزار و ۱۰۰تومان ارزش خود را از دست داده، توانسته تاثیر زیادی روی دیگر بازارها بگذارد. طوری که قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار حدود ۴۰هزار تومان کاهش پیدا کرده، سکه ۵۰۰هزار تومان ارزان شده و از همه عجیب‌تر، بورس با ریزش ۴۹هزار واحدی رکورد کاهش روزانه شاخص در سال ۱۴۰۰ را شکسته است.

‌بازگشت دلار به دو هفته قبل
شش روز تعطیلی بانک‌ها و صرافی‌ها در روزهای پایانی مرداد برای فعالان بازار ارز خوش‌یمن بود. آنها تا جایی که توانستند از تعطیلی بازار رسمی استفاده کردند و دلار را به کانال‌های بالاتر کشاندند. تقریبا از اوایل شهریور یعنی حدود یک هفته پیش دلار وارد کانال ۲۸هزار تومانی شده و در این مدت توانسته تا ۲۸هزار و ۲۵۰تومان پیشروی کند. آخرین باری که دلار به این محدوده رسیده بود مربوط به مهرماه سال گذشته است.

در این روزها فعالان بازار ارز سرگرم بازیابی خاطرات یک سال پیش بودند که ناگهان در روز یکشنبه روند نزولی قیمت دلار آغاز شد. همان روز اول کانال ۲۸هزار تومانی از دست رفت و قیمت دلار آمریکایی در بازار آزاد به ۲۷هزار و ۶۵۰تومان رسید. دیروز و در ادامه این روند نزولی قیمت دلار برای ساعاتی تا ۲۷هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد ولی نتوانست به کانال ۲۶هزار تومان برگردد و در ساعات عصر با کمی افزایش قیمت به ۲۷هزار و ۱۰۰تومان برگشت. گفته می‌شود عامل این کاهش قیمت خبرهای درگوشی از مذاکرات برجام بوده. خبرهایی که بر اساس آن دور جدید مذاکرات به‌زودی آغاز می‌شود و آمریکا شروط اولیه ایران برای بازگشت به مذاکرات را پذیرفته است.

برخی دیگر معتقدند افزایش احتمال انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی در روزهای آینده باعث کاهش قیمت دلار در دو روز اخیر شده است. احتمالا همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا بالاخره شاهد خارج شدن کنترل قیمت‌ها از دست دلال‌ها و بازگشت به دوران قبل از تعطیلی بازار رسمی باشیم. صرافی ملی چندان در بالا گرفتن هیجان کاهش قیمت بی‌تاثیر نبود. صبح دیروز صرافی‌های بانکی قیمت دلار را ۴۰۰تومان پایین‌تر از روز قبل اعلام کردند و در ساعات ظهر مجددا قیمت فروش دلار را ۶۰۰تومان کاهش دادند و به ۲۶هزار و ۳۰۰تومان رساندند. این اتفاق باعث شد روند کاهش قیمت دلار در بازار ارز سرعت بگیرد.

هرچند با این کار اختلاف قیمت دلار صرافی و بازار آزاد به ۸۰۰تومان رسید و سود دلالی و خرید دو هزار و ۲۰۰دلار و فروش آن در بازار آزاد به یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان به ازای هر کارت ملی افزایش پیدا کرد. دیروز قیمت معاملات پشت‌خطی دلار در ساعات عصر به حدود ۲۷هزار و ۲۰۰تومان رسید و بر این اساس احتمال دارد دلار امروز کار خود را با نرخ ۱۰۰تومان بالاتر آغاز کند. احتمالا باید منتظر خبرهای جدید سیاسی برای کاهش دوباره قیمت دلار در روزهای آینده باشیم.

خداحافظی طلا با روند صعودی
همزمان با افزایش قیمت دلار، شرایط در بازار طلا هم هفته‌های اخیر صعودی شده بود. هرچند به خاطر ماه‌های محرم و صفر و کاهش تقاضا برای خرید مصنوعات طلا، سرعت افزایش قیمت آن نسبت به دلار کمتر بود، اما به هر صورت طلا هم همزمان با رسیدن دلار به محدوده ۲۸هزار و ۲۵۰تومان، موفق شد به کانال یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی برسد. این اتفاق در اولین روز هفته افتاد و طلا توانست به بالاترین قیمت در هشت ماه گذشته برسد.

ولی در روزهای یکشنبه و دوشنبه دلار از پشت به طلا خنجر زد. خداحافظی دلار با روند صعودی باعث شد طلا هم بی‌خیال کانال‌های جدید شود و بیش از یک روز در محدوده یک میلیون و ۲۰۱هزار تومان باقی نماند. تا دیروز و در لحظه نگارش این متن قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۱۶۱هزار تومان کاهش پیدا کرده و حدود ۴۰هزار تومان ارزان شده است. همزمان با دلار، دیروز طلای جهانی هم روند نزولی داشت و هر اونس طلای ۲۴عیار هزار و ۸۱۵دلار قیمت خورد.

اگر این رقم را به طلای خودمان تبدیل کنیم، می‌بینیم با در نظر گرفتن دلار ۲۷هزار و ۱۰۰تومانی، ارزش واقعی هر گرم طلای ۱۸عیار حدود یک میلیون و ۱۸۵هزار تومان خواهد بود. البته اگر دلار صرافی را مبنا قرار دهیم، ارزش طلا یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان محاسبه می‌شود. موردی که نشان می‌دهد احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا وجود دارد. و فعلا طلا حدود ۱۰هزار تومان بالاتر از ارزش خود معامله می‌شود.

کاهش ۵۰۰هزار تومانی قیمت سکه تمام
قیمت سکه به دلار و طلا بند است. طبیعتا وقتی قیمت‌ها در بازار ارز نزولی شود، باید منتظر کاهش قیمت سکه هم باشیم. روند افزایش قیمت دلار در هفته‌های گذشته باعث شده بود سکه تمام طرح جدید تا محدوده ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان پیشروی کند. همزمان سکه تمام طرح قدیم به ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید و نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب شش میلیون و ۳۰۰هزار و چهار میلیون تومان قیمت خوردند. بعد از کاهش قیمت دلار از ۲۸هزار و ۲۵۰ به حدود ۲۷هزار تومان، قیمت سکه هم مثل دیگر بازارها به دو هفته قبل برگشت.

تا لحظه نگارش این متن سکه حدود ۵۰۰هزار تومان ارزان شده و در بازار هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید را با قیمت ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌خرند. موردی که نشان از کاهش چهار درصدی قیمت سکه در دو روز گذشته دارد. دیروز فعالان بازار، سکه تمام بهار طرح قدیم را ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروختند، برای نیم‌سکه قیمت شش میلیون و ۷۰هزار تومان را در نظر گرفتند و ربع‌سکه را سه میلیون و ۷۷۰هزار تومان قیمت‌گذاری کردند.

ریزش ۴۹هزار واحدی شاخص بورس
بازار سرمایه سنگین‌ترین واکنش را به کاهش قیمت دلار داشت. دیروز شاخص کل بورس تهران با ریزش ۴۹هزار واحدی روبه‌رو شد و از یک میلیون و ۵۷۳هزار واحد تا یک میلیون و ۵۲۴هزار واحد عقب‌نشینی کرد. آخرین باری که شاخص کل بورس در یک روز بیش از ۴۰هزار واحد کاهش پیدا کرده، مربوط به آذرماه سال گذشته است و می‌توان گفت ریزش دیروز بازار سرمایه در ۹ماه اخیر بی‌سابقه بوده. اگر دامنه نوسان پنج درصدی نبود، احتمالش وجود داشت که شاخص بورس هم مثل دلار و طلا به جایگاه دو هفته پیش یعنی مرز یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد برگردد. چراکه دیروز برای اغلب نمادها صف فروش تشکیل شد.

برخی علت این اتفاق را کاهش قیمت دلار می‌دانند و برخی نظر دیگری دارند. آنها تقصیر کار را به گردن ناظر بازار می‌اندازند. چراکه قرار بود روز یکشنبه نماد شبندر بعد از سه ماه بازگشایی شود و همه می‌دانستند بازگشایی این نماد می‌تواند شاخص کل را به محدوده ۱٫۶میلیون واحد برساند، اما ناظر بازار بدون اطلاعیه‌ای، بازگشایی نماد شبندر را لغو کرد و تقریبا از همان زمان فشار فروش سهام بالا گرفت تا فاجعه دیروز رقم بخورد.

برخی دیگر از کارشناسان ریزش روز گذشته بازار را طبیعی می‌دانند و می‌گویند با وجود بیش از سه ماه رشد بی‌وقفه شاخص کل که از محدوده یک میلیون و ۹۵هزار واحد شروع شده، بورس نیاز به کمی عقب‌نشینی دارد. آنها می‌گویند احتمالا روند فعلی تا رسیدن شاخص کل به نیمه کانال ۱٫۴میلیون واحدی ادامه داشته باشد. بعضی دیگر معتقدند شاخص مرز ۱٫۵میلیون واحد را به راحتی از دست نخواهد داد، ولی شواهد بازار حرف دیگری می‌زند.

دیروز بیش از ۸۰ درصد نمادهای بازار سرمایه روند نزولی داشتند و برای ۶۷درصد نمادها صف فروش تشکیل شد. ارزش کل صف‌های فروش به حدود چهار هزار و ۴۰۰میلیارد تومان رسید. موضوعی که نشان می‌دهد روند نزولی بازار سرمایه احتمالا برای روزهای آینده هم ادامه داشته باشد. به خصوص که خیلی‌ها سود قابل توجهی در دو سه ماه گذشته نصیبشان شده و حالا با خیال راحت‌تری می‌توانند دست به فروش سهام بزنند. شاید همین موضوع باعث شده پول‌هایی که با خون دل به بازار برگشته بودند، به راحتی مسیر خروج در پیش بگیرند.

بررسی اطلاعات خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی نشان می‌دهد در دو روز گذشته حدود سه هزار و ۱۰۰میلیارد تومان پول از بازار خارج شده است. با این اتفاق رکورد خروج روزانه پول از بازار در سال ۱۴۰۰ شکسته شد. همچنین کل پول‌هایی که در سه ماه اخیر به بورس آمده بود، تنها در دو روز با بازار خداحافظی کرد. موردی که نشان می‌دهد احتمالا در روزهای آینده هم شاهد ادامه‌دار بودن روند نزولی بورس باشیم تا زمانی که یکی از نقاط حمایت به کمک شاخص کل بیاید یا اینکه دلار دوباره افزایش قیمت پیدا کند.

کدخبر: ۴۱۱۲۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر