کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۲۵۰
تاریخ خبر:

نجات بیمار ‌مبتلا به کرونا با پیوند ریه!

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | هفته گذشته در کشور ژاپن، اولین پیوند ریه بر روی یک بیمار کرونایی با موفقیت انجام پذیرفت. یک خانم ژاپنی که ریه‌هایش به‌خاطر ابتلا به بیماری کرونا در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ آسیب شدیدی دیده بود، تحت عمل پیوند ریه قرار گرفت و احتمالا تا ۲ ماه دیگر به زندگی عادی باز خواهد گشت.

این جراحی در بیمارستانی وابسته به دانشگاه کیوتو ژاپن انجام شد و تیمی ۳۰ نفره از پزشکان متخصص در مدت زمانی بیشتر از ۱۱ ساعت این پیوند را به سرانجام رساندند. تاکنون بیماران زیادی از پیوند ریه برای نجات ریه‌های آسیب‌دیده خود استفاده کرده‌اند، اما این بیمار اولین بیمار کرونایی بود که با دریافت ریه از همسر و فرزندش، تحت درمان قرار گرفت.

پس از مشخص شدن موضوع آسیب جدی ریه این خانم و نیاز به پیوند ریه، همسر و پسر ایشان برای اهدای قسمتی از ریه خود اعلام آمادگی کردند و بدین ترتیب با پیوند قسمتی از ریه اهداکنندگان به بیمار، امکان زندگی بدون دستگاه تنفس مصنوعی برای بیمار مهیا شده است.

دکتر هیروشی دیت جراح قفسه سینه که هدایت این عمل جراحی را به عهده داشت، ابراز امیدواری کرده که با این روش بیمارانی که پس از بهبودی از بیماری کرونا با ریه آسیب دیده مواجه هستند، بتوانند تحت درمان قرار گیرند. ایشان در کنفرانس خبری روز ۸ آوریل با بیان این نکته که «ما نشان دادیم حالا امکان پیوند ریه از اهداکننده زنده را هم داریم» به بیمارانی که آسیب ریوی را تجربه کرده‌اند، برای بازگشت به زندگی عادی امیدواری داد.

به گفته مسئولان بیمارستان، این بیمار که در سال گذشته میلادی به بیماری کرونا مبتلا شده بود، پس از بهبود از بیماری کرونا، به‌دلیل آسیب شدید ریوی ماه‌های زیادی را با دستگاه تنفس مصنوعی سپری کرده بود و زندگی بدون این دستگاه برای او غیر ممکن بود. حال پس از دریافت ریه، شرایط بیمار و همسر و فرزندش به‌عنوان اهداکنندگان ریه پایدار گزارش شده است. در نهایت طبق اعلام تیم جراحی، پیوند ریه از بیمار دچار مرگ مغزی هنوز هم به ندرت صورت می‌پذیرد و اهدا کننده زنده گزینه بهتری به شمار می‌رود.

کدخبر: ۳۸۴۲۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر