کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۴۳۳
تاریخ خبر:

نتیجه جالب نظرسنجی هفت‌صبح در قرنطینه

روزنامه هفت صبح | در روزهای تعطیلات قرنطینه‌ای و کرونایی، هفت‌صبح تلاش کرد تا ارتباط خودش با مخاطبان را از طریق سایت و اپلیکیشن خود حفظ کند و علاوه بر انتشار منظم اخبار، اقدام به برگزاری نظرسنجی‌های متفاوت کرد. نتیجه برخی از این نظرسنجی‌ها را مرور می‌کنیم.

*** پیش‌بینی شما از زمان پایان کرونا؟
از خوانندگان هفت صبح پرسیدیم که چه زمانی را برای پایان کرونا و بازگشت به زندگی عادی پیش‌بینی می‌کنند. ۲۳درصد پایان اردیبهشت و ۲۹درصد پایان خردادماه را انتخاب کرده‌اند. یعنی بیش از ۵۰درصد شرکت‌کنندگان فکر می‌کنند در کوتاه‌مدت زندگی و کار به شرایط عادی برمی‌گردد. امیدواریم! ۲۱ درصد دیگر پایان تابستان و ۲۳درصد هم پایان سال را انتخاب کرده‌اند. در این میان دو درصد هم کلا اعتقادی به قرنطینه و تعطیلی نداشته‌اند و زندگی‌شان را همین الان هم عادی اعلام کرده‌اند!

*** مردان سختی بیشتری کشیدند!
خانه‌نشینی در دوران قرنطینه برای کرونا تجربه عجیبی بود و نظرات متفاوتی در مورد سخت‌تر بودن تحمل خانه‌نشینی شنیده‌ایم. در این نظرسنجی از خوانندگان هفت صبح خواستیم بگویند در ایام قرنطینه و خانه‌نشینی به چه کسانی در خانواده سخت‌تر گذشت؟ آیا مردان شاغل که عادت به خانه‌نشینی نداشتند برایشان سخت‌ بود یا برعکس برای آنها استراحت و در خانه ماندن خوب بود؟

زنان شاغل و خانه‌دار چطور؟ آیا حضور همیشگی همسر و بچه‌ها زندگی را راحت‌تر کرده بود یا سخت‌تر؟ کودکان چطور؟ شلوغی خانه برایشان بهتر بود یا بدتر؟ دختران و پسران جوانی که با خانواده زندگی می‌کنند چطور؟ نتیجه قابل پیش‌بینی بود و مردان فکر می‌کنند که قربانی بزرگ روزهای قرنطینه بودند! ۵۹۶نفر تا این لحظه در این نظرسنجی شرکت کردند(این نظرسنجی هنوز ادامه دارد) و ۵۷درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که تجربه قرنطینه برای مردان سخت‌تر بوده!

رتبه دوم این نظرسنجی اما برای ما هم کمی ‌غیرقابل پیش‌بینی بود. با وجود گزینه‌هایی مانند پسران جوانی که با خانواده زندگی می‌کند، دختران جوانی که با خانواده زندگی می‌کند و زنان، ۱۶درصد کاربران رای داده‌اند که پس از مردان، کودکان سختی بیشتری در دوران قرنطینه کشیده‌اند. شاید هم بین این دو گزینه ارتباط معنایی خاصی وجود داشته باشد!

*** چه کسانی زنده بمانند؟
در روزهایی که خبر می‌رسد در کشور اسپانیا اولویت درمان بیماران کرونایی برای افراد زیر ۶۰سال است، از کاربران هفت‌صبح پرسیدیم که به نظر آن‌ها اولویت زنده‌ماندن بیماران حاد کرونایی با چه کسانی است؟ در این نظرسنجی گفتیم، با شیوع گسترده کرونا و کمبود تجهیزات خاص تنفس مصنوعی برای بیماران حاد کرونایی، در تمامی‌کشورها بحث اخلاقی شکل گرفته که پزشکان باید به چه کسانی اولویت زنده‌ماندن بدهند؟

در نظرسنجی زیر، چهاربیمار حاد کرونایی را مثال زده‌ایم. شما اگر در جایگاه پزشک مسئول بودید، کدام بیمار را برای استفاده از تنها دستگاه تنفس مصنوعی اورژانس انتخاب می‌کردید؟ نظرسنجی سخت و بی‌رحمانه به‌نظر می‌رسید اما با دیدن نتایج آن می‌توانیم شرایط سخت پزشکان و کادر درمانی بیماران کرونایی را بیشتر درک کنیم. گزینه‌هایمان به این صورت بودند:

۱- مرد ۳۴ساله، مجرد، بدون بیماری زمینه‌ای، پزشک
۲- زن ۷۵ساله، بدون بیماری زمینه‌ای، خانه‌دار
۳- مرد ۵۵ساله با بیماری ریوی، دارای سه‌فرزند، کارمند
۴- زن ۳۷ساله، بدون بیماری زمینه‌ای، دارای دوفرزند و باردار، خانه‌دار
در پایان، ۶۵درصد از ۱۵۷۶نفر شرکت‌کننده در نظرسنجی، زن خانه‌دار باردار و مادر دو فرزند را انتخاب کردند. ۱۸درصد نیز گزینه مرد ۳۴ساله، مجرد، بدون بیماری زمینه‌ای و پزشک را دارای حق تقدم دانستند.

*** ماجرای بی‌پایان پایتخت
از کاربران خواستیم پیش‌بینی کنند با وجود اعتراض نویسنده و بازیگران سریال پایتخت به سانسور این سریال، ‌آیا آنها بازهم در ساخت و پخش سریال پایتخت در نوروز آینده با صداوسیما همکاری می‌کنند یا خیر؟ در این نظرسنجی فرض بر این بود که اگر سانسور در صداوسیما به شکلی است که حتی نسخه تاییدشده هم سانسور می‌شود و این بازیگران در شبکه‌های اجتماعی اعتراض می‌کنند، بنابراین باید در همکاری خود با صداوسیما تجدید نظر کنند.

در غیر این‌صورت این اعتراض‌ها نمایشی است و با همین شرایط حاضر به همکاری با صداوسیما هستند. ۱۹۰۰نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که از این تعداد ۵۳درصد معتقد بودند این اعتراض‌ها واقعی است و بازیگران و نویسنده سریال که معترض به سانسور سریال بودند، دیگر با صداوسیما همکاری نمی‌کنند.

در مقابل ۴۶درصد هم معتقد بودند که اعتراض نمایشی است و با وجود تجربه سانسور بازهم این بازیگران در سری بعدی سریال همکاری خواهند کرد. جالب اینکه همین سوال را در توئیتر هفت صبح هم پرسیدیم؛ از ۱۱۹نفری که در نظرسنجی شرکت کردند، ۶۱درصد اعتراض‌ها را نمایشی دانستند و ۳۹نفر آن را واقعی می‌دانستند. یعنی دقیقا برعکس نظر کاربران اپلیکیشن هفت صبح!

*** بهترین دلخوشی در قرنطینه
در یک نظرسنجی پرسیدیم با تعطیلی مراکز تفریحی و سرگرمی ‌بیرون از خانه در ایام تعطیلات، لذت‌بخش‌ترین کاری که تحمل خانه‌نشینی را برایتان آسان کرد، چه بود؟ ۸۰۸نفر از خوانندگان هفت صبح در این نظرسنجی‌نشینی شرکت کردند. گرچه همه گزینه‌ها با همدیگر قابل انجام بود اما هدفمان این بود که بهترین گزینه را هر نفر انتخاب کند.

شبکه اجتماعی و پیام‌رسان‌ها یا به زبان ساده‌تر موبایل‌بازی با ۲۰درصد اول شد. فیلم و سریال خارجی با ۱۶درصد و کنار فرزند و همسربودن با ۱۵درصد در رده‌های دوم و سوم بودند.مطالعه کتاب با ۱۱درصد، تلویزیون داخلی با ۱۰درصد و شبکه‌های ماهواره‌ای هم با ۱۰درصد گزینه‌های بالای ۱۰درصد بودند. خواب با شش‌درصد، بازی کامپیوتری با سه درصد، آشپزی دو درصد و کارهای هنری هم تنها یک درصد.

*** برنامه دولت برای کرونا
در یک نظرسنجی از خوانندگان هفت صبح پرسیدیم، از زمان شروع کرونا آیا برنامه دولت برای مهار بیماری برایشان شفاف بوده یا نه؟ و اگر نه به چه دلیلی؟ ۱۶۷۶نفر نظر خود را ثبت کردند. تنها هفت‌درصد از برنامه دولت مطلع بوده‌اند و مابقی گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب کردند. اما نکته جالب اینکه ۸۶درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، دلیل ندانستن را این اعلام کرده‌اند که دولت خودش هم نمی‌دانست برنامه‌اش چیست!

اخبار متعدد و سپس تکذیبیه‌ها در مورد قرنطینه، تعطیلی، منع تردد و … باعث شده که عدم وجود برنامه مشخص در دولت برای مقابله با شیوع کرونا در باورشان نشسته باشد. نظرسنجی فوق صرفا نظر خوانندگان هفت صبح است و قابل تعمیم به کل جامعه نیست. اما شاید هشداری برای دولتمردان باشد که اشکالات خود را در بحران کرونا ببینند. حتی حالا هم که دوهفته از برگزاری نظرسنجی فوق گذشته همچنان صحبت‌های ضد و نقیض درباره تصمیمات مسئولان زیاد شنیده می‌شود.

کدخبر: ۳۱۹۴۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر