کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۱۵۹
تاریخ خبر:

نتایج مختلف‌ از تست کرونای زائران بازگشته اربعین

روزنامه هفت صبح | درست یک ماه پیش همین موقع رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد ‌ گرفتن تست پی‌سی‌آر از مسافرانی که از سفر اربعین بر می‌گردند قطعی است. این حرف‌ها زمانی زده شد که به نظر می‌رسید کمتر از ۵۰ هزار ایرانی راهی سفر اربعین شوند و همه آنها هم این مسیر را با هواپیما طی کنند، چرا که عراق از مدت‌ها پیش روی محدودیت زائرپذیری و لزوم ورود مسافران فقط به صورت هوایی تاکید کرده بود اما شرایط به این شکل پیش نرفت.

هم ظرفیت رسمی مسافران اربعین بیشتر شد و هم تعداد زیادی از ایرانی‌ها به صورت غیررسمی با عبور از مرز خود را به عراق و کربلا رساندند؛ بنابراین قابل پیش‌بینی بود که امکان دریافت تست کرونا از همه آنها ‌ هنگام بازگشت وجود ندارد مخصوصا وقتی که رستم قاسمی، وزیر راه اعلام کرد ‌ از مسافران تست چشمی گرفته می‌شود.

در نهایت مسافران کم‌کم شروع به برگشت کردند و حالا حرف‌های متفاوتی درباره میزان ابتلای آنها به کرونا و تعداد افرادی که آزمایش شدند می‌شنویم. با این وجود سعی کردیم با کنار هم گذاشتن آمارهای مختلف و حساب سرانگشتی ببینیم که وضعیت به چه شکل پیش رفته و آیا باید منتظر پیک‌های بعدی باشیم یا نه.

‌اولین واکنش را درباره میزان مسافرانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، استاندار کرمان نشان داد. او درباره تست مثبت تعداد قابل‌توجهی از مسافرانی که با پرواز مستقیم از عراق به کرمان بازگشتند اعلام نگرانی کرد و خواست که فهرست افرادی که در مراسم اربعین شرکت کردند به دانشگاه علوم پزشکی کرمان ارائه شود تا از همه آنها تست گرفته شود.

علی زینی‌وند شنبه به ایرنا گفت: «شب گذشته تنها پرواز مستقیم عراق-کرمان بازگشت و نتیجه تست کرونای زائران اربعین نگران‌کننده بود زیرا تعداد قابل‌توجهی از مسافران با تست مثبت بازگشتند.» او از مدیران و کارمندانی که به کربلا رفتند هم خواست که بدون ارائه تست منفی به محل کار خود برنگردند.

اما او دیروز حرف‌هایش را تعدیل کرد و گفت ‌ جای نگرانی نیست چون فقط از ۱۰ درصد مسافران تست کرونا گرفته شده بوده پس نتیجه این تست قابل تعمیم به همه مسافرانی که از مراسم اربعین برگشته‌اند نیست و چون از مجموع ۱۵۰۰ نفری که از کرمان به عراق رفته بودند فقط از حدود ۱۰۰ نفر تست گرفته شده پس نمی‌توان گفت که وضعیت بد است.

‌ مسئول بعدی که در مورد میزان درگیری مسافران اربعین با کرونا اظهار نظر کرد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بود که عدد و رقم هم ارائه داد. جمیل صادقی‌فر گفت: «از حدود ۶۰هزار زائر وارد شده به کشور از طریق مرز بین‌المللی مهران ۲۰هزار تست کرونا انجام گرفت که حدود یک هزار نفر از آنان تست مثبت بودند.

افراد مشکوک و مثبت از بقیه جدا و به صورت جداگانه به استان‌های محل سکونت اعزام شدند و به مسئولان استانی تعداد افراد بیمار و اطلاعات آنها نیز اعلام شد.»‌ اگر بخواهیم مبنای محاسبه‌مان را حرف‌های صادقی‌فر قرار بدهیم می‌بینیم که ۵ درصد مسافرانی که از سفر اربعین برگشته‌اند به کرونا مبتلا شده‌اند؛ حالا باید سراغ تعداد دقیق مسافرانی که به سفر اربعین رفته‌اند برویم.

‌آمارهای دقیق‌تر درباره میزان ابتلا به کرونا و تعداد کل افرادی را که راهی سفر اربعین شده بودند، مسئول بهداشت و درمان ستاد اربعین ارائه داد. پیمان صابریان کل ورودی و خروجی زائران ایرانی اربعین از مرزهای زمینی و هوایی را ۳۹۵ هزار و ۲۸۳ نفر اعلام کرد و گفت ‌ از این تعداد برای ۸۲ هزار و ۸۶۷ نفر تست سریع کرونا انجام گرفته و نتیجه تست ۲۵۸ نفر مثبت بوده و از ۶۹۷۳ نفر تست پی‌سی‌آر گرفته ‌شده و نتیجه تست ۳۳ نفر مثبت بود.

قبل از اینکه بر اساس حرف‌های صابریان شروع به حساب و کتاب کنیم، بخشی از حرف‌هایش را مرور کنیم که در جواب ابراز نگرانی استاندار کرمان زده شد و از آنها هم می‌شود برای حساب و کتاب استفاده کرد. صابریان در مورد پروازی که در کرمان نشسته، گفت: «یک پرواز رفت با ۱۴۰ مسافر از کرمان به عراق رفته و یک پرواز برگشت با ۱۳۷ مسافر از عراق به کرمان برگشته و بنابر اعلان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، از ۱۳۷ مسافر بازگشته از عراق به کرمان برای ۱۲۷ نفرشان تست سریع کرونا انجام گرفت که نتیجه‌‌ تست ۲۷نفر مثبت بود و ۱۰نفر از مسافران نیز راضی به تست نشدند.»

خب تا اینجای کار یک ۵ درصد در بین حرف‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام داشتیم که اگر تعداد مسافران اربعین را طبق حرف‌های ستاد اربعین حدود ۲۰۰ هزا نفر در نظر بگیریم یعنی در مجموع ۱۰ هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا به کشور وارد شده‌اند. این عدد در ظاهر چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد چون از تعداد مبتلاهای جدید کرونا در ایران طی ۲۴ ساعت منتهی به دو بعد از ظهر دیروز، دو هزار نفر هم کمتر است و در نسبت به تعداد مبتلاهای مدت مشابه درست یک هفته پیش چهار هزار نفر کمتر است اما وقتی بدانیم که این افراد متعلق به تمام نقاط ایران بوده‌اند و وقتی وارد کشور می‌شوند شروع به پخش شدن در تمام استان‌ها می‌کنند، ماجرا کمی تغییر می‌کند. ضمن اینکه گفته می‌شود هر فرد مبتلا به کرونای نوع دلتا به طور متوسط می‌تواند ۸ نفر دیگر را مبتلا کند.

حالا سراغ آمارهای مسئول بهداشت و درمان ستاد اربعین می‌رویم که خیلی امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد. او گفته ‌ حدود ۸۳ هزار نفر که تست سریع کرونا داده‌اند فقط ۲۶۰ نفر مثبت بوده‌اند و این یعنی حدود ۰٫۳ درصد و از هفت هزار نفری که تست پی‌سی‌آر داده‌اند فقط تست ۳۳ نفر مثبت بوده که باز هم عدد خیلی کوچکی به دست می‌آید؛ یعنی کمتر از ۰٫۵ درصد و ما اگر همین نیم درصد را ملاک قرار دهیم‌ می‌بینیم که اگر حرف‌های صابریان درست باشد، در مجموع از ۲۰۰ هزار نفری که به سفر اربعین رفته‌اند به طور کلی هزار نفر با کرونا برگشته‌اند که این تقریبا با یک دهم تعداد مبتلاهای جدید روزانه در ایران برابری می‌کند و در صورتی که هر کدام از آنها هشت نفر را هم درگیر کنند در نهایت به عدد هشت هزار نفر می‌رسیم.

کدخبر: ۴۱۸۱۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر