کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۹۰۰
تاریخ خبر:

نتانیاهو ‌نتوانست دولت تشکیل دهد

روزنامه هفت صبح | با شمارش بیش از ۹۰ درصد آرای انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی که روز سه‌شنبه برگزار شد، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو و حزب‌ آبی سفید (ائتلاف ژنرال‌ها) به ریاست بنی گانتس آرای یکسانی آورده و دوش به دوش هم حرکت کرده‌اند. ‌ شمارش آرای هر دوی این افراد ‌ به بن‌بست رسیده و هر کدام از احزاب موفق به کسب ۳۲ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، کمیته انتخابات اعلام کرد، شمارش ۹۰ درصد آرا نشان داد، حزب لیکود و آبی ‌سفید هر کدام ۳۲ کرسی به دست آوردند به این ترتیب هیچ یک از دو حزب اصلی نتوانسته‌اند حد نصاب ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرند. طبق نتایج اعلام شده، حزب آویگدور لیبرمن به نام «اسرائیل خانه ما» موفق به کسب ۹ کرسی شد.

لیست عربی مشترک هم ۱۲ کرسی به دست آورده‌ است در حالی که پیش از این طبق نظرسنجی‌های میدانی که شبکه ۱۳ اسرائیل منتشر کرده بود، این حزب توانسته بود از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست ۱۵ کرسی به دست آورد که در تاریخ احزاب عربی در کنست بی‌سابقه است. حزب راستگرای «شاس» نیز ۹ کرسی، حزب «یهودوت هتوراه» هشت کرسی، ائتلاف «راستگرا» نیز هشت کرسی، ائتلاف میانه‌روی «کارگر - گیشر» شش کرسی و اردوگاه دموکراسی پنج کرسی به دست آورده‌اند.

نتایج نشان می‌دهند، بدون حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری لیبرمن،‌ نتانیاهو، نخست وزیر قادر نخواهد بود دولت جدید تشکیل دهد.
برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق و رهبر حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما»، در این مذاکرات نقش سرنوشت‌سازی ایفا کند. لیبرمن هرچند راستگراست اما با بنیامین نتانیاهو اختلافات جدی دارد. نتانیاهو مواضع بسیار تندی در حمایت از تندروهای اسرائیلی دارد و مورد حمایت گروهی است که بسیاری در اسرائیل آنها را خطرناک و تندرو می‌دانند.

براساس گزارش اسکای‌نیوز، طبق نتایج نظرسنجی‌ها، ائتلاف راست‌گرا به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر موقت شانسی برای تشکیل ائتلاف دولتی ندارد.در این راستا نظرسنجی‌ها از کسانی که در انتخابات رژیم صهیونیستی شرکت کرده‌اند، حاکیست که بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتس، رقیب اصلی او، فاصله نزدیکی دارند و موفق به کسب اکثریت محسوسی نشدند.

در انتخابات ماه آوریل امسال، هر چند حزب لیکود بیشترین کرسی‌ها را کسب کرد، بنیامین نتانیاهو در نهایت موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشد. بنیامین نتانیاهو در مبارزات انتخاباتی خود بیش از هر چیز بر امنیت اسرائیل تأکید کرده بود. او هفته گذشته برای جذب رأی جناح راست افراطی وعده داد که اگر مجددا قدرت را در دست بگیرد، بخش‌های مهمی از کرانه غربی رود اردن را ضمیمه اراضی اشغالی کند.

بنی گانتس که فرمانده سابق ارتش است، می‌گوید ‌ اسرائیل پس از یک دهه حکمرانی بنیامین نتانیاهو، به یک رهبر جدید نیاز دارد که به فساد مالی متهم نباشد. ناظران این انتخابات را نوعی همه‌پرسی درباره شخصیت و عملکرد نتانیاهو می‌دانند. بسیاری از ناظران اما معتقدند انتخاب هیچ کدام از این دو نفر به سود کسی نیست.

برخی حتی نگرانند که بنی‌گانتس برای اثبات وفاداری‌اش به تندروها دست به اقدامات شدیدی نسبت به فلسطینی‌ها و حتی حمله به غزه بزند. او سابقه حمله به این منطقه را دارد و پنج سال پیش در درگیری‌های بسیار شدید و حملات اسرائیل به این ناحیه دست داشت و رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی بود.

به همین دلیل این نگرانی‌ها می‌تواند واقعی شود. او در مقابل نتانیاهو به عنوان شخصی میانه‌رو شناخته می‌شود اما در واقع اینطور نیست و احزاب میانه‌روتر نتوانستند رای لازم را به دست آوردند. بنابراین آینده سرزمین‌های اشغالی به دست دو حزب تندرو و راستگرا خواهد افتاد و بعید نیست که بعد از همه این ماجراها کسی که به قدرت رسیده، برای تثبیت جایگاهش خشونت بیشتری را برای فلسطینی‌ها رقم بزند.

کدخبر: ۲۸۰۹۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر