کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۵۲۰
تاریخ خبر:

نتانیاهو‌ در‌ رویای‌ بازگشت با سرنگونی نفتالی بنت‌

روزنامه هفت صبح | یک: روز دوشنبه طومار زندگی سیاسی نتانیاهوی ۷۱ساله در هم پیچیده شد. نفتالی بنت در حالی توانست اکثریت را در کنست به دست بیاورد که وضعیتی خطرناک داشت و بعید نبود که اگر نمایندگان کمی نظرشان را عوض می‌کردند، باز هم کار به انتخابات دوباره بکشد و نتانیاهو زمان بخرد. اما بالاخره بنت با ۶۰ رای در مقابل ۵۹ رای مامور تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی شده و ادای سوگند کرد. بنت دولت خود را «دولت تغییر» خواند.

* دو: بنت، سیاستمدار راستگرای افراطی که ۴۹سال دارد، به‌عنوان کارآموز بنیامین نتانیاهو وارد صحنه سیاست اسرائیل شده و بعد تبدیل به بلای جان نخست‌وزیر پیشین شد.او مشاور، دستیار ارشد و رئیس ستاد نتانیاهو بوده و سمت‌های وزیر آموزش و پرورش و دفاع را هم در دولت‌های اخیر او به‌عهده داشته است. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای بدون اشاره به نام بنیامین نتانیاهو از تشکیل دولت جدید استقبال و بر تداوم حمایت کشورش از اسرائیل تاکید کرد.

* سه: بنت تنها دو سال می‌تواند نخست‌وزیر اسرائیل باشد چراکه بار بعد قرار است دولت به لاپید برسد و دولت فعلی ائتلافی است.لاپید سیاستمداری میانه‌روست و برخی امید دارند که او بتواند رژیم صهیونیستی را از تندروی‌های یک دهه اخیر دور کند. پارلمان اسرائیل رئیس‌جدیدی هم انتخاب کرد.میکی لوی ۶۷ رای از ۱۲۰ رای را به دست آورد و جای یاریو لیوین از حزب لیکود، حزب نتانیاهو را گرفت. لوی عضو حزب «آینده آنجاست» به رهبری یائیر لاپید است که قرار است در دولتی ائتلافی، دو سال نخست‌وزیر باشد. لوی که ۶۹ سال دارد ازخانواده‌ای کرد یهودی است و از سال ۲۰۱۳ وارد پارلمان شده است. او در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ معاون وزیر اقتصاد بوده است.

* چهار: اما پایان نتانیاهو به معنای پایان تندروها نیست.در جلسه فوق‌العاده کنست، پارلمان رژیم صهیونیستی برای رای‌ اعتماد به دولت ائتلافی جدید، رهبران احزاب در آن سخنرانی‌های تندی کردند. نفتالی بنت گفت دولت او اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و تلاش‌ برای احیای برجام و احتمال بازگشت آمریکا به این توافق را «اشتباه» خواند و گفت هنوز خاورمیانه از آسیب‌های توافق هسته‌ای «که پول زیادی در اختیار ایران گذاشت» بهبود نیافته است.

او برنامه هسته‌ای ایران را «یکی از چالش‌های اصلی» دولت ائتلافی جدید دانست و گفت اسرائیل بخشی از برجام نیست و «حق آزادی عمل کامل» در مقابل ایران دارد. نتانیاهو بعد از این سخنان گفت که نفتالی بنت جایگاه و اعتبار بین‌المللی و توانایی لازم برای مقابله با ایران را ندارد. او با حمله شدید به ائتلاف تازه، به عنوان رهبر مخالفان در پارلمان وعده داد که به زودی این دولت را «سرنگون» خواهد کرد.

* پنج: تشکیل دولت تازه به دو سال بن‌بست سیاسی در اسرائیل پایان می‌دهد؛ دوره‌ای که چهار انتخابات در آن برگزار شد و حالا یک دولت از حزب تندروی یمینا جایگزین فردی شده که از او به عنوان شاه یاد می‌کردند. براساس یک توافق بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ در قدرت خواهد بود و بعد از آن لاپید برای دو سال به نخست‌وزیری می‌رسد. نتانیاهو، که رکورد طولانی‌ترین نخست وزیری تاریخ اسرائیل را دارد، رهبری حزب راست‌گرای لیکود را حفظ می‌کند و به رهبر اپوزیسیون تبدیل می‌شود.

* شش: نتانیاهو می‌گوید باز خواهد گشت. اما اوضاع آنطور که او فکر می‌کند پیش نمی‌رود. بی بی طولانی‌ترین دوره نخست وزیری را داشته و حالا در حالی از قدرت خارج می‌شود که پرونده‌های فساد مالی بسیاری دارد که باید در مورد آنها به دادگاه پاسخگو باشد. حالا دیگر نتانیاهو مصونیت سیاسی ندارد و در جهان هم کسی برایش تره خرد نمی‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا حتی حاضر نشده تا نامش را ببرد و دوره انزوا و تنهایی برای نتانیاهو آغاز شده است.

* هفت: ائتلافی که در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفته اما مبهم و عجیب است. همه احزاب حاضر در سرزمین‌های اشغالی دست به یکی کردند تا نتانیاهو را از قدرت ساقط کنند. اما حالا به نظر می‌رسد کنترل این احزاب و همکاری همه دیدگاه‌ها و گروه‌ها با هم کار آسانی نباشد. حتی احزاب عربی و چپ گرایان عرب هم در این ائتلاف حضور دارند و این اوضاع را سخت‌تر هم می‌کند.

کدخبر: ۳۹۶۵۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر