کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۶۷۳۰
تاریخ خبر:

نبرد پنهان در‌ بازار‌ ملتهب‌ نفت

روزنامه هفت صبح | دیروز کشورهای عضو اوپک پلاس با پیشنهاد کاهش تولید ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در روز موافقت کردند. پیش از این شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه اوپک و متحدانش مانند روسیه و قزاقستان ممکن است تصمیم بگیرند تولید خود را در ماه اکتبر محدود کنند تا قیمت‌ها را بالا ببرند.

برخی دیگر اما می‌گفتند که روسیه با کاهش تولید مخالف است و حتی پیش‌بینی می‌کردند که اگر مخالفت مسکو با کاهش ظرفیت تولید اوپک پلاس ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت به‌تدریج دودستگی در بین اعضای این گروه افزایش یابد و این دودستگی نه تنها به کاهش تاثیرگذاری این گروه در بازار منجر خواهد شد، بلکه تداوم آن می‌تواند به فروپاشی اوپک پلاس منتهی شود.

اما در نهایت روسیه به موضعی که عربستان چند روز پیش گرفته بود، روی آورد و حامی کاهش تولید شد و اینگونه قیمت‌ها در روز دوشنبه افزایش یافت. هر بشکه نفت آمریکا با ۲.۶ درصد افزایش به ۸۹.۱ دلار در هر بشکه و نفت برنت، با ۲.۷ درصد افزایش به ۹۵.۵۵ دلار در هر بشکه رسید. کاهش تولید نفت بدترین خبر ممکن برای بازار هم‌اینک ملتهب انرژی است.

بازی عربستان با بازار نفت
کوروش احمدی، یکی از کارشناسان سیاست خارجی دیروز با سایت انتخاب صحبت کرده و گفته: «عربستان حدود ۱۰ روز پیش در ارتباط با احتمال کاهش حجم تولید و صادرات نفت اوپک پلاس با هدف جلوگیری از کاهش قیمت نفت و گاز در صورت احیای برجام موضعی را مطرح کرد.

این امر که می تواند اخلالی از سوی عربستان در کار احیای برجام به‌شمار آید، هم فاکتور مهمی بود؛ چراکه یک انگیزه‌ مهم اروپا و آمریکا این بود که در صورت احیای برجام، نفت ایران وارد بازار می‌شود و به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند. ولی با این صراحتی که عربستان و اوپک پلاس که روسیه هم عضو آن است، عنوان کردند، امکان کاهش قیمت‌ انرژی در صورت نهایی شدن برجام و بازگشت نفت ایران به بازار تا حدی از بین رفته یا کم شده است و به همراه آن ممکن است انگیزه آمریکا و اروپا برای تسریع در احیای برجام نیز کم شده باشد.

اگر این فرض درست باشد، ممکن است طرف‌های غربی دیگر عجله‌ زیادی برای احیا برجام و بهره‌مندی از مزایای آن دربازار انرژی نداشته باشند. لذا فاکتور انتخابات و فاکتور بهای نفت ممکن است غرب را تشویق کرده باشد که تنها درصورتی که ایران امتیاز بدهد، به دنبال احیای سریع برجام برود و در غیر اینصورت آن را به تعویق بیاندازند.»

ماجرا این است که در هفته‌های گذشته، عربستان سعودی با هدف تثبیت قیمت نفت، نارضایتی خود را از میزان تولید نفت اوپک اعلام کرد. اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی بلافاصله با حمایت کشورهای عمده تولیدکننده نفت اوپک همراه شد. برخی رسانه‌ها بر این باورند که تصمیم ریاض برای کاهش ظرفیت تولید اوپک پیامی به دولت جو بایدن است.

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی، نوشت شاید در ظاهر، هدف اصلی عربستان سعودی از کاهش ظرفیت تولید نفت دلالان نفتی باشند اما مخاطب این پیام در حقیقت دولت بایدن است که خود را برای احیای توافق اتمی با ایران آماده می‌کند. عربستان سعودی با توجه به ظرفیت تولید و نفوذ در بین اعضای اوپک می‌تواند ظرفیت خود را تا حد یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد و این کاهش ظرفیت تولید نفت عربستان سعودی می‌تواند به کاهش جدی تاثیر بازگشت احتمالی ایران به بازار نفت منجر شود.

کدخبر: ۴۷۶۷۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر