کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۳۶۶
تاریخ خبر:

آتش پنهان، زیر پوست خاورمیانه

روزنامه هفت صبح | کنش‌ها و واکنش‌های نظامی در منطقه به نقطه جوش رسیده است.خاورمیانه این روزها، بیش از هر وقت دیگری شاهد تحولات نظامی است آن هم بدون اینکه واقعا جنگی در میان باشد. گویی که نبردی پنهان در مناطق مختلف این منطقه پرالتهاب در جریان است.

* یک: از عراق شروع کنیم. همسایه غربی‌مان. چند وقتی است که عراق شاهد حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی است. دست کم می‌دانیم که در یک ماه گذشته، چهار انفجار مهیب در پایگاه‌های نظامی بسیج مردمی عراق به وجود آمده است که آخرین مورد آن مربوط به پایگاه بلد در روز سه‌‌شنبه گذشته بوده است.

منابع غربی می‌گویند اسرائیل عامل این حملات است ولی در خود عراق می‌گویند آمریکایی‌ها عامل این حملات هستند. کار به جایی رسیده که شورای عالی امنیت ملی این کشور تشکیل جلسه داده و در مورد به دست آوردن سیستم پدافند هوایی بحث شده است. از سوی دیگر برخی نهادهای غیررسمی مثل مرجعیت پا را از این هم جلوتر گذاشته و یکی از مراجع نجف، حضور آمریکایی‌ها در این کشور را حرام کرده است.

* دو: با این حال احتمال دخالت اسرائیل در این حملات آنجا افزایش پیدا می‌کند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه گفته این رژیم در هر کشوری، از جمله عراق که ایران در آن علیه اسرائیل پایگاه ایجاد کند عملیات خواهد کرد. پایگاه صهیونیستی «i24» به نقل از نتانیاهو نوشت ارتش اسرائیل در عراق و سایر کشورها در خاورمیانه که ایران در آن علیه اسرائیل پایگاه ایجاد می‌کند، عملیات انجام می‌دهد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رسانه «کان» مدعی شد که ایران در حال ایجاد پایگاه‌هایی در عراق، یمن، سوریه و لبنان علیه اسرائیل است. او گفت که اسرائیل در پاسخ به این اقدام در حال انجام عملیات‌هایی در عراق و برخی کشورهای دیگر از جمله سوریه است. این سخنان در حالی است که روزنامه الجریده کویت هم مدعی شده که اسرائیل در حال تدارک برای حمله به مواضع انصارالله یمن در باب‌المندب است.

* سه: این مواضع باعث می‌شود که عملیات‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی را هم دارای معانی سیاسی بدانیم. دیروز حوالی یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیلی‌ها در نزدیکی رام‌الله، پایتخت دولت خودگران فلسطین یک بمب منفجر شد که به گفته منابع فلسطینی یک نفر را کشته و دو نفر را زخمی کرده است. حماس مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. حمله دیگری نیز در شامگاه روز پنجشنبه در نزدیکی مرز نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی به وجود آمده است.

* چهار: به این وضعیت پیشرفت‌های سریع ارتش سوریه در مناطق اشغالی توسط تروریست‌ها در شمال غرب سوریه را هم اضافه کنید. پیشرفت‌هایی که باعث شده آن‌ها به یک کیلومتری برخی از مواضع دیده‌بانی ارتش ترکیه در این مناطق برسند. در شرایطی که هر لحظه امکان تقابل نظامی بین دو ارتش وجود دارد، ترکیه اعلام کرده از این منطقه نخواهد رفت و شاید همین باعث شده که پوتین دیروز هم با اردوغان به صورت تلفنی صحبت کند. هر چند که پوتین یک مکالمه تلفنی هم با نتانیاهو داشته است.

کدخبر: ۲۷۶۳۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر