کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۱۱۳
تاریخ خبر:

نبرد تن به‌تن به سبک سرجوخه

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | از هفته پیش پخش تیزر سریال سرجوخه در شبکه سه شروع شده و از هفته آینده این سریال امنیتی روانه آنتن خواهد شد. بر اساس این تیزر و نیز اطلاعاتی که از سریال بیرون می‌آید، می‌توان حدس زد سرجوخه مصافی نو با مسائل امنیتی دارد. سرجوخه را سید‌امیر جهانی نوشته است که با روایت دو قصه موازی به زندگی دو شخصیت، از دو طبقه اجتماعی مختلف می‌پردازد. این سریال مثل دیگر آثار احمد معظمی- ابوالفضل صفری، داستان امنیتی خود را در بستری عاشقانه بیان می‌کند و به مسائل اجتماعی هم نقب می‌زند.

مورد اول| چالش جوان‌ها
مهم‌ترین چالش سرجوخه، نوع مواجهه با جوان‌هاست. آنها در بستر اصلی قصه قرار دارند و گره مسائل امنیتی به آنها ختم می‌شود. در تیزری که در شبکه سه دیده‌ایم، سهم جوان‌ها در اضلاع مختلف داستان بیش از دیگران است. نکته مهم‌تر اما تصویری واقعی است که در این سریال از جوان‌ها نشان داده شده. ایراد سریال‌های تلویزیون عدم تناسب داستان‌ها با واقعیت است اما حالا به‌نظر می‌رسد، سازندگان سرجوخه به شمایل جوان‌های امروزی نزدیک شده‌اند. نمایش آمال و آرزوی آنها، تیپی که انتخاب کرده‌اند، رفتاری که دارند و نوع ادبیات گفتاری‌شان از نشانه‌هایی است که می‌توان امیدوار بود، سرجوخه راه را درست پیموده.

مورد دوم| شاخ اینستاگرام
احمد معظمی و ابوالفضل صفری در مقام کارگردان و تهیه‌کننده سابقه ساخت سریال‌های امنیتی سارق، ترور خاموش و خانه امن را در کارنامه دارند. امتیاز این سریال‌ها ورود به بخش تاریک اتفاقاتی است که چشم مخاطب را بر روی واقعیت‌هایی باز می‌کند. این‌بار پای شاخ‌های اینستاگرام به قصه باز شده. احتمالا خیلی‌ها از خودشان می‌پرسند نسبت این چهره‌های مشهور با مسائل امنیتی چیست؟

بر اساس وعده سازندگان و نیز درون‌مایه تیزر می‌توان پیش‌بینی کرد، یکی از امتیازات و جذابیت‌های سرجوخه پرداختن به همین شاخ‌های اینستاگرام و نسبت آنها با مسائل امنیتی باشد. سید‌حسین امیر‌جهانی گفته: «ما اصلا به سمت قضاوت نرفتیم که بگوییم فضای مجازی خوب است یا بد. همه ما آسیب‌ها و معایب این فضا را می‌دانیم و از مزیت‌هایش هم با خبریم و در این سریال هم به هر دو جنبه این فضا پرداخته می‌شود‌. نمی‌توان کتمان کرد در وضعیت فعلی جامعه، فضای مجازی و اینفلوئنسرها به یکی از ارکان مهم زندگی مردم تبدیل شده‌اند و نمی‌توان با نفی آن صورت مسئله را پاک کرد.»

مورد سوم‌| خط‌شکنی‌ها
علاوه بر اینفلوئنسرها، در تیزر سرجوخه مواردی نشان داده شده که می‌توان برای آنها از عنوان خط‌شکنی استفاده کرد. نمایش بوکس و رقابت‌های غیرقانونی از مواردی است که تلویزیون آنها را نادیده گرفته. حال آنکه علاوه بر جذابیت دراماتیک، واجد توجه جدی هم هست. در این تاریکخانه‌هاست که خیلی اتفاقات رخ می‌دهد و خیلی‌ها بدون اطلاع از عواقب آن به دام می‌افتند.

نویسنده سریال در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری مهر گفته: «‌در سرجوخه لایه‌های مختلفی از جامعه مورد توجه قرار گرفته است، متن و دوربین سریال بر موضوعات و سوژه‌هایی از جامعه امروزی که تا‌کنون در تلویزیون به‌خصوص در سریال‌ها مغفول مانده و دیده نشده، فوکوس کرده است. در این سریال اتمسفری حاکم است که سال‌هاست در سریال‌های تلویزیونی شاهدش نبوده‌ایم.»

مورد چهارم| تنوع لوکیشن
یکی از ایرادات سریال‌های تلویزیونی، یکنواختی لوکیشن‌هاست. سازندگان برای صرفه‌جویی در هزینه، داستان را در چند لوکیشن معدود روایت می‌کنند. این اتفاق روی جذابیت داستان هم اثر منفی می‌گذارد. در تیزر سرجوخه اما نزدیک به ۱۰ لوکیشن به‌چشم می‌خورد: شهر، بیابان، کوه، دریا، ایران، دوبی و… ضمن آنکه جلوه‌های ویژه سریال هم نوید می‌دهد سرجوخه از نظر بصری دارای امتیاز برای ایجاد تنوع و جذابیت است.

مورد پنجم| یک ترکیب نوید‌بخش
در سریال‌هایی که معظمی ساخته، همیشه شاهد ترکیب بازیگران مطرح و چهره‌های جدید بوده‌ایم. سریال قبلی او یعنی خانه امن شهرت نیلوفر کوخانی را باعث شد و به‌نظر می‌رسد سرجوخه زمینه شهرت بازیگران دیگری را فراهم کند. سامان صفاری، حمیدرضا محمدی، آرش آصفی، نازنین کیوانی و نیلوفر کوخانی بازیگران جوانی هستند که در کنار بازیگران باتجربه‌ای چون حبیب دهقان‌نسب، علی اوسیوند، قربان نجفی و علیرضا جلالی‌تبار قرار گرفته‌اند.

کدخبر: ۴۲۰۱۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر