کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۸۴۴۳
تاریخ خبر:

نبرد‌ تمام‌ عیار سایپا و ایران‌ خودرو ‌

روزنامه هفت صبح | سایپا و ایران‌خودرو به عنوان دو خودروساز بزرگ وطنی در هشت رده مختلف، محصولات خود را به نبردی تمام‌عیار آورده‌اند؛ جدالی که نتایج‌ جالبی داشته است .

بازی بزرگان در قاب یک گزارش. این بهترین عنوان برای نبرد ایران‌خودرو و سایپا در این گزارش است. در هشت رده و کلاس مختلف، این دو شرکت رودر‌روی هم قرار گرفته‌اند و گاه سایپا و گاه هم ایران‌خودرو برنده ماجرا بوده است. این دو شرکت که نرخ تولید نزدیک به همی دارند و در اغلب کلاس‌های خودرویی، محصولاتی با تجهیزات و عملکرد مشابه عرضه کرده‌اند، سالانه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه در کشور، خودرو می‌فروشند و اغلب شرکای خود را از کشورهای ژاپن، کره، ‌فرانسه و چین انتخاب می‌کنند. سایپا که سبد محصولات بومی خود را هر لحظه پررنگ می‌کند، از ابتدای امسال وضعیت تولید بهتری در مقایسه با ایران‌خودرو داشته و به همین دلیل، فروش بیشتری را هم تجربه می‌کند.

سایپا که هم‌اینک در مرکز تحقیقات و نوآوری خود محصولات مختلفی را با زبان طراحی مشترک و نزدیک به رهام آماده عرضه به بازار دارد، فعلا در بخش‌های پایین‌تر از ۷۵ میلیون تومان بیشترین فروش را با سه خودرو پراید، تیبا و ساینا دارد. ایران‌خودرو هم که در‌صدد بومی‌سازی پلتفرم ۳۰۱ جهت عرضه نسل تازه سمند و چند هاچ‌بک و شاسی‌بلند جدید است، اغلب فروش خود را مدیون محصولاتی در رده ۷۵ تا ۱۷۵ میلیون تومان است. سورن، سمند، پژو ۲۰۶، دنا و پژو پارس از موفق‌ترین خودروهای این شرکت در این رده از بازار هستند. ما اینجا در هفت‌صبح، در هشت رده انبوهی از خودروهای این دو شرکت در رده‌های متنوع را روبه‌روی هم قرار دادیم تا ببینیم ارزش بازاری کدام ‌یک بیشتر و بهتر است.

*** ساینا اتومات- ۶۸ میلیون تومان / رانا - ۸۲ میلیون تومان
طبیعتا با کیفیت نازلی که رانا دارد، ساینا اتومات از هر جهت گزینه بهتری برای خرید است. به غیر از جعبه دنده cvt، فهرست امکانات بهتر و قیمت ارزان‌تر این خودرو از عمده دلایل گرایش بهتر بازار به ساینا و ساینا اتومات است. رانا هم به غیر از کیفیت پایین قطعات داخلی یا فنی، موتور بسیار خوبی دارد که در کورس‌های مختلف به راحتی ساینا و رقبای هم‌سطح را کنار می‌زند.

*** چانگان cs35 - 175 میلیون تومان / هایما s5 - 245 میلیون تومان
از هر نظر که بخواهید، چانگان خودرو بهتر، هماهنگ‌تر، موزون‌تر و مناسب‌تری برای خرید در این کلاس است و همه این عوامل دست به دست هم داده تا cs35 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای چهار سال اخیر در بازار ایران باشد. این خودرو که با مشارکت فورد ساخته شده، محصولی بادوام‌تر، نرم‌تر و ارزان‌تر از هایما اس۵ است که هر وقت در خیابان آن را می‌بینیم، واقعا می‌ترسیم!

*** تیبا۲ - ۵۷ میلیون تومان / پژو ۲۰۶ تیپ۲ - ۸۳ میلیون تومان
دو خودرو مشخصات و ابعاد و فلسفه ساخت یکسانی دارند. با این حال قیمت بیشتر و هزینه نگهداری بالاتر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ موجب شده تا اغلب خریداران تیبا۲ را با همان طعم و مزه در یک رده کیفی پایین‌تر انتخاب کنند که این عامل موجب موفقیت بالای سایپا شده است. تیبا۲ که اتاق بزرگ‌تری در مقایسه با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارد، شاید تنها در بخش طراحی و کیفت مواد اتاق پشت سر ۲۰۶ قرار گیرد.

*** کیا سراتو آپشنال - ۲۹۵ / دنا توربو پلاس- ۱۷۵ میلیون تومان
فاصله کیفیت، طراحی و دوام این دو خودرو، نصف فاصله واقعی صنعت خودرو ایران و کره است! چرا؟ چون از سال ۲۰۰۸ که سراتو آپشنال به خط تولید کیا آمده تا سال ۲۰۱۹ که دنا پلاس توربو به بازار عرضه شده، روند رشد و پیشرفت کره‌ای‌ها بسیار سریع‌تر شده است. طبیعتا دنا ارزان‌تر، مهیج‌تر و کم‌هزینه‌تر است ولی سراتو اتومات است و با ایمنی و امکانات و راحتی بیشتر، گزینه مقبول‌تری به ‌نظر می‌رسد.

*** کوییک پلاس - ۱۰۱ میلیون تومان / پژو ۲۰۷ اتومات - ۱۶۱ میلیون تومان
کوییک پلاس که به جعبه‌دنده cvt مجهز است و دستاورد بخش تحقیقات سایپا، مستقیما با هدف رقابت با پژو ۲۰۷ اتومات و خودروهایی از این دست طراحی شده و به نسبت قیمت و گنجایش بهتری که دارد، ارزش بالاتری را به خریدارانش می‌دهد. پژو ۲۰۷ هم که حدود۶۰ میلیون تومان گران‌تر است، با کیفیت ساخت، گیربکس تیپ‌ترونیک، تزئینات بهتر و موتور قوی‌تر سواری بهتری را عاید سرنشینان می‌کند.

*** پیکاپ ریچ - ۱۹۴ میلیون تومان / فوتون تونلند - ۲۸۹ میلیون تومان
دو وانت چینی که با یک فاصله قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومانی، مشخصات فنی نزدیکی دارند و هر دو از پیشرانه ۲۴۰۰ سی‌سی میتسوبیشی سود می‌برند. ریچ تقریبا هیچ امکاناتی ندارد و البته ایمنی بدنه آن به شدت پایین است. تونلند اما به واسطه توانایی فوتون در بخش خودروهای تجاری محصول موزون‌تر و راحت‌تری است. انتخاب بین این دو واقعا سخت است ولی ریچ به نظر با توجه به ‌ فاصله قیمتی زیاد، انتخاب بهتری است.

*** آریو z300 - ۱۲۷ میلیون تومان / سمند سورن - ۹۲ میلیون تومان
بسته به اینکه نسخه عادی یا توربو موتور ملی روی سورن باشد، این انتخاب تغییر می‌کند. از آنجا که آریو یک خودرو کاملا خانوادگی و شهری است، خرید سورن معمولی با توجه به ابعاد مشابه با آریو تنها باب میل عاشقان سرعت است. آریو که روی پلتفرم تویوتا آلیون ساخته شده، در مقایسه با سورن استهلاک کمتری دارد؛ گرچه به خاطر وارداتی بودن قطعات، هزینه نگهداری بسیار بالاتری دارد.

*** سیتروئن c3 - 363 میلیون تومان / پژو ۲۰۰۸ - ۳۱۰ میلیون تومان
با پلتفرم، موتور و معماری فنی کاملا مشترک، انتخاب بین این دو محصول پسابرجامی واقعا سخت است. خوشبختانه ایمنی دو خودرو بالاست. منتها پژو ۲۰۰۸ با توجه به تیراژ بالاتر و تعداد بیشتر، احتمالا خودرو معمول‌تری است. ظاهر سیتروئن سی۳ بسیار متفاوت و جذاب است. منتها هاچ‌بک بودن سی۳ و کراس‌اوور بودن ۲۰۰۸ احتمالا دلیل اقبال بیشتر بازار به شیر فرانسوی است.

کدخبر: ۲۶۸۴۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر