کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۰۲۹۲
تاریخ خبر:

ناگهان برجام به روی میز‌ بازگشت

روزنامه هفت صبح| یک روز بعد از جدال لفظی غیرمستقیم مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، به‌صورت بی‌مقدمه اعلام شد مذاکره در خصوص مسائل پادمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

یک: روز دوشنبه، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شصت‌وششمین کنفرانس عمومی این نهاد بین‌المللی به‌شدت علیه ایران موضع گرفت و گفت: عدم اجرای تعهدات ایران، از‌جمله پروتکل الحاقی، بر توان آژانس برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاثیر جدی گذاشته است.

در صورت اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، آژانس باید شکاف اطلاعاتی ناشی از محدودیت‌های اعمال شده توسط ایران برای نظارت بر فعالیت‌هایش از فوریه پارسال را رفع کند. چالش‌های قابل‌توجهی برای تایید انطباق وضعیت اعلام شده توسط ایران درباره سانتریفيوژ‌ها و رآکتور آب سنگین اراک از ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ وجود خواهد داشت. مسائل پادمانی هنوز حل نشده و آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است.

دو: در همین اجلاس، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: هیچ‌گونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد و تمامی اتهامات صرفا مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست اسرائیل است و محدودیت‌های اعمال شده توسط ایران برای بازرسی‌های آژانس پاسخ به نقض تعهدات طرف‌های مقابل در برجام است.

سه: اما به فاصله 24 ساعت ناگهان رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مذاکرات دوباره با مقام‌های ایران در مورد مسائل پادمانی حل‌ نشده میان آژانس و تهران در زمینه کشف اورانیوم‌های غنی شده با منشا انسانی در مکان‌های اعلام نشده خبر داد. گروسی در حساب توئیتر خود با انتشار عکس‌هایی نوشت که روز دوشنبه مذاکراتی با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشته است. مشخص نیست که در این 24 ساعت چه اتفاقی افتاده که طرفین وارد چنین توافقی شدند.

سه خبر هسته‌ای دیگر
یک: مشاور هیات مذاکره‌کننده ایران تاکید کرد که تهران خواستار دریافت تضمین پیش از امضای هرگونه توافقی است. بر‌اساس این گزارش، محمد مرندی در گفت‌وگو با المیادین گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با وضعیت دشواری مواجه هستند و وضعیت آنها اجازه فشار بیشتر به ایران را نمی‌دهد. وی افزود: گاز در این زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و آمریکا و اروپا آن را خوب می‌دانند.

مشاور هیات مذاکره‌کننده ایران همچنین با بیان اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنچه را دولت آمریکا بر وی دیکته می‌نماید، اجرا می‌کند، افزود: آمریکایی‌ها از آژانس برای فشار بر ایران استفاده می‌کنند و می‌خواهند برخی بندها را مبهم باقی بگذارند تا بتوانند از توافق شانه خالی کنند. وی در عین حال تصریح کرد که ایران آماده همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. (مهر)

دو: تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان تاکید کرد که قطر و آلمان بر سر حمایت از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران توافق کردند. به گزارش روسیا الیوم، وی گفت: با صدراعظم آلمان بر سر اهمیت حمایت از تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی بر سر پرونده هسته‌ای ایران توافق کردیم. امیر قطر افزود: این توافق به تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک می‌کند و فرصت‌های بیشتری برای گفت‌وگو بین کشورهای منطقه برای تحقق امنیت منطقه‌ای فراهم خواهد کرد. (میدل‌ایست نیوز)

سه: عبدالعزیز بن سلمان آل‌سعود، وزیر انرژی عربستان در اظهاراتی مدعی تهدیدآمیز بودن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای صلح و ثبات جهان شد و از مدیرکل آژانس اتمی خواست تا به نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران در چارچوب توافق‌نامه جامع پادمان ادامه دهد. وی ادعا کرد که عربستان سعودی از تلاش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی با ایران حمایت می‌کند تا این کشور مطابق با تعهداتش در چارچوب توافقنامه جامع پادمان رفتار کند. این مقام رژیم سعودی مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران نه‌تنها صلح و ثبات جهان که نظام عدم توسعه تسلیحات اتمی را نیز تهدید می‌کند. (ایرنا)

کدخبر: ۴۸۰۲۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    اولین قدم رو آمریکا محکم برداشت.