کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۰۳۸
تاریخ خبر:

ساخت اپلیکیشن‌های‌‌ درمان و‌ دارو، واقعا نان‌آور است

روزنامه هفت صبح| تحلیلی بر‌گزارش ‌کافه بازار از رفتار‌ کاربران در‌ ایام ‌کرونایی. کافه بازار در گزارشی رفتار کاربران خود را در دوران کرونا بررسی کرده است. این گزارش در یک بازه زمانی ۴۵روزه از ابتدای اسفند تا پایان هفته دوم فروردین با بررسی بیش از ۴۰میلیون کاربر تهیه شده است.

در این گزارش آمده است که با شیوع بیماری کرونا و شدت گرفتن آن در اواسط اسفند، کلماتی مانند کرونا، تست کرونا، سامانه مقابله کرونا، بازی کرونا، نرم‌افزار کرونا بیشترین کلماتی بودند که در کافه بازار جست‌وجو شده است. در ادامه نیز کلماتی چون تب‌سنج کرونا و کروناسنج نیز وجود دارد که به‌علت واقعی نبودن آن‌ها نتیجه‌ای هم در کافه بازار از جست‌وجوی این عبارات یافت نمی‌شود.

*** ۶۴۰ هزار جست‌وجوی مرتبط با کرونا
آمار کافه بازار نشان می‌دهد که طی این دوره ۴۵روزه، کرونا و واژه‌های مرتبط با آن بالغ بر ۶۵۰هزار مرتبه توسط کاربران جست‌وجو شده‌اند. جست‌وجویی که در تاریخ ۱۴ اسفند و چند روز پس از آن به اوج خود رسیده است. طبق این نمودار، «کرونا»، «تست کرونا»، «سامانه مقابله با کرونا» و «بازی کرونا» بیشترین جست‌وجو را در کافه بازار به خود اختصاص داده‌اند.

*** ۳٫۵ میلیون دقیقه تماشای ویدئو
در بخش دیگر گزارش کافه بازار از رفتار کاربران در دوران کرونا به آمار ویدئو پرداخته شده است. بر اساس این گزارش، تماشای ویدئو بیش از ۷۴درصد رشد داشته است. ویدئوهای آموزشی مرتبط با کرونا بیش از ۳٫۵میلیون دقیقه توسط مردم دیده شده که این رقم از ابتدای اسفند تا ۵فروردین در هر هفته به‌ طور میانگین ۷۴درصد رشد داشته است.

این افزایش تا پایان نوروز ۹۹ ادامه داشته است اما در حال حاضر به علت پایان تعطیلات روند نزولی پیدا کرده. نکته جالب این نمودار افزایش قابل توجه میزان تماشای ویدئوهای آموزشی مرتبط با کرونا از اواسط اسفند است که یکی از دلایل آن می‌تواند عرضه ۱۰۰گیگابایت اینترنت خانگی رایگان به تمامی مشترکان ایرانی باشد.در کل تمایل کاربران ایرانی به کسب آگاهی در خصوص ویروس کرونا و نحوه پیشگیری از آن از طریق ویدئو قابل توجه است.

*** رشد ۳۳درصدی دانلود اپلیکیشن
بر اساس گزارش کافه بازار در دوران کرونا یعنی از اول اسفند تا پایان ۱۵ فروردین ماه ۹۹، ۲۰۷میلیون دانلود برنامه توسط کاربران اتفاق افتاده است. همچنین ۱۰۷میلیون بازی نیز در همین بازه زمانی دانلود شده است. بیشترین رشد دانلود بازی‌ها به روزهای آخر تعطیلات نوروز با آمار ۲۲میلیون بار دانلود برمی‌گردد و با اتمام تعطیلات، دانلود بازی‌ها بیشتر شده است. در بخش برنامه‌ها نیز روزهای پایانی نوروز ۹۹ بیشترین آمار دانلود برنامه‌ها با ۳۸میلیون بار دانلود ثبت شده است.

*** دارو و درمان در اوج!
طی این دوره ۴۵روزه، اپلیکیشن‌های دسته «دارو و درمان» با افزایش ۳۱۳درصدی دانلود و به‌روزرسانی مواجه شدند و در ادامه اپلیکیشن‌های خبری و موسیقی به ترتیب با ۱۸۷ و ۳۳درصد بیشترین رشد را در بخش دانلود و آپدیت اپلیکیشن‌ها به خود اختصاص دادند. همچنین بسته شدن اماکن ورزشی و لغو سفرهای تفریحی موجب شده اپلیکیشن‌های ورزشی ۱۴درصد و برنامه‌های سیروسفر و آب و هوا به ترتیب با ۱۵ و ۳۵درصد کاهش دانلود همراه شوند.

این آمار به وضوح تاثیرات ویروس کرونا بر کاهش فعالیت‌ها ورزشی و همچنین مسافرت افراد به دلیل بسته شدن اماکن ورزشی و محدودیت سفرهای بین شهری را نشان می‌دهد. در بخش بازی‌ها نیز شاهد رشد قابل توجهی در میزان دانلود توسط کاربران هستیم. بازی‌های دسته استراتژی، خانوادگی و ماجرایی به ترتیب با ۵۳، ۴۱ و ۳۷ درصد بیشترین رشد را طی این ۴۵ روز داشته‌اند.

*** برنامه‌های محبوب
* یک: یکی از نکات جالبی که در گزارش به آن اشاره شده، شکستن رکورد نصب فعال در یک روز است. «اپلیکیشن رسمی ستاد مقابله با کرونا» توانسته طی یک روز یک میلیون نصب فعال توسط کاربران کافه بازار را به نام خود ثبت کند.

* دو: دیگر اپلیکیشن‌های محبوب در حوزه درمان نیز برنامه‌های «پزشکت»، «ماسک»، «گهواره» و «سفیران سلامتی» هستند که همگی طی این مدت بالای ۱۰ هزار نصب داشتند.

* سه: اما کرونا و قرنطینه خانگی، با وجود تمام محدودیت‌ها باعث نشد کاربران سراسر دنیا کار کردن را متوقف کنند و بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها ایرانی از همان ابتدای اسفند تصمیم به دورکاری و استفاده از ابزارهای ارتباطی آنلاین گرفتند.

آمار کافه بازار نیز به وضوح این مسئله را تایید می‌کند چراکه اپلیکیشن‌های تماس‌ صوتی و تصویری آنلاین از جمله «AdobeConnect» و «زوم» به ترتیب با رشد دانلود ۳۹۱ و ۱۴۰درصدی طی این مدت مواجه شدند. اپلیکیشن‌های «تمام کننده» و «اسکایپ» نیز با ۹۹ و ۴۸درصد در رتبه‌های سوم و چهارم بیشترین دانلود در این حوزه را به خود اختصاص دادند.

توضیحات

Cafe Bazaar

توضیحات

Cafe Bazaar

توضیحات

Cafe Bazaar

توضیحات

corona

کدخبر: ۳۲۲۰۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر