کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۳۶۵۴
تاریخ خبر:

نامه سلطان برای احیای برجام

روزنامه هفت صبح | میانجی همیشگی دیروز به ایران آمده بود. وزیر خارجه دولت عمان که مهم‌ترین واسطه بین ایران و آمریکا در سال‌های اخیر بوده است. آن هم در شرایطی که همه طرف‌ها می‌گویند در روزهای آخر توافق برای احیای برجام هستیم. وزیر خارجه عمان دیروز گفت که نامه‌ای هم به تهران آورده و همین موضوع احتمال میانجی‌گری او را افزایش داد.

خبر رسمی این بود که «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان صبح چهارشنبه چهارم اسفند ماه وارد تهران شد و پیش از ظهر در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال رسمی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه قرار گرفت. پس از آن وزرای خارجه بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

این نخستین سفر وزیر خارجه عمان به تهران بعد از تصدی امیرعبداللهیان به سمت وزیر امور خارجه است. امیرعبداللهیان چندی پیش (۲۰ دی ماه) به مسقط و پس از آن به دوحه سفر کرد و با همتای عمانی دیدار و گفت‌وگو کرد. » در نشست خبری پس از این دیدار، وزیر خارجه عمان، ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت:

مایه افتخار است که در این سفر نامه سلطان عمان را به برادرش ابراهیم رئیسی تقدیم می‌کنم که این پیام در رابطه با روابط دوجانبه دو کشور است که روابط خوبی است و روابط تاریخی است که رشد بسیار خوبی دارد. البوسعیدی ادامه داد: امیدواریم که سفر آقای رئیسی در آینده نزدیک به عمان صورت بگیرد تا مرحله جدیدی از روابط و همکاری دوجانبه بین دو کشور را داشته باشیم.

وزیر خارجه عمان گفت: مسائل مختلف همکاری بین دو کشور به خصوص در زمینه اقتصادی و تجاری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری که می‌تواند مورد توجه دو کشور باشد نه فقط در سطح دولتی بلکه در سطح بخش خصوصی می‌خواهیم این روابط را گسترش دهیم و جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به ریاست وزرای تجارت دو کشور در مسقط برگزار و از نتایج این نشست‌ها ابراز خرسندی می‌کنیم و نتایج آن را مورد حمایت قرار داده و پیگیری خواهیم کرد تا اهداف مدنظرمان را محقق کنیم.

وی با بیان این‌که زمینه‌های متنوع همکاری بین دو کشور زیاد است، خاطرنشان کرد: ارتباط تاریخی در سطح ملت‌های دو کشور و جامعه دو کشور وجود دارد. وزیر خارجه عمان ادامه داد: روابط سیاسی دو کشور مبتنی بر اعتماد متقابل و احترام متقابل و منافع مشترک است که همیشه تلاش می‌کنیم تا این منافع به نفع هر دو کشور باشد و همچنین به نفع منطقه باشد.

حرف‌های حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری هم مهم بود. وزیر امور خارجه در بخشی از سخنان خود درباره روابط با عربستان صحبت کرد و گفت: در مناسبات ایران و ریاض تاکنون چهار دور گفت‌وگو با کمک و مساعدت مقامات ذیربط عراق انجام شده است. از طریق وزیر خارجه عراق که در مونیخ با هم دیدار داشتیم پیامی دریافت کردیم مبنی بر اعلام آمادگی طرف سعودی برای تداوم این گفت‌وگوها دریافت کردیم و ما آمادگی خود را برای گفت‌وگو و رسیدن به نتایج رو به جلو در مناسبات دو کشور اعلام کردیم. آمادگی داریم درباره مسائل منطقه‌ای به سیاست رایزنی و گفت‌وگوها و همکاری‌های مشترک با همه طرف‌ها با جدیت ادامه دهیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: معتقدیم حل بحران‌های متعدد در منطقه هیچ راهی جز گفت‌وگو، مشورت و در نتیجه آن همکاری ندارد. رقابت‌های مبتنی بر عدم اعتماد هم نتیجه‌ای جز تخریب منطقه و بر باد رفتن ثروت‌های بزرگ منطقه نخواهد داشت. امیدواریم همه طرف‌ها این را درک کنند که نمی‌توانند امنیت خود را در سایه ناامن سازی محیط دیگران کسب کنند. بر همین اساس یک بار دیگر بر آمادگی خود را برای هرگونه ابتکار منطقه‌ای که به توسعه امنیت پایدار و رشد هر چه بیشتر اقتصادی و انسانی منطقه کمک کند، تأکید می‌کنیم.

وی به شرایط اوکراین اشاره کرد و افزود: از آنچه در بحران اوکراین روی داده خرسند نیستیم. متاسفانه رفتارهای تحریک کننده ناتو و آمریکا شرایط را در منطقه شمالی و پیرامونی ایران نگران کرده است. همه طرف‌ها را ترغیب می‌کنیم از طریق سیاسی و مسالمت آمیز به این بحران خاتمه داده شود. وزیر خارجه به تماس‌های تلفنی با وزرای خارجه روسیه و اوکراین اشاره کرد و افزود: موضع علنی و شفاف ایران مبنی بر این‌که مداخله آمریکا و ناتو کمکی نمی‌کند و یک اقدام تحریک آمیز است و همچنان مسیر حل این مسئله جنگ نیست بلکه گفت‌وگو و اتخاذ راهکارهای مسالمت آمیز است.

امیدواریم در این مسئله نیز منطقه شاهد شرایطی پیچیده‌تر نباشد و از این مسیر، مسائل حل و فصل شود.وزیر خارجه کشورمان در ادامه به مذاکرات جاری در وین نیز اشاره کرد و تایید کرد که در مورد برجام نیز با همتای عمانی خود صحبت کرده و گفت: مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است. امروز مذاکرات وین و مسائل منطقه را با همتای عمانی مورد بحث قرار دادیم. همچنان موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات وین باقی مانده است.

در مونیخ و آقای باقری در وین به صراحت به طرف‌های غربی و به بورل تأکید کردیم که به هیچ وجه در مذاکرات وین از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما تحت هیچ شرایطی در مذاکرات وین از خطوط قرمز ایران عبور نخواهیم کرد و پایبندی خودمان را به این مسئله با قوت نشان خواهیم داد. لازمه هرگونه مذاکره‌ای را مفید بودن آن می‌دانیم و این‌که منافعی برای ملت بزرگ ایران در آن مذاکره متصور باشد.

وی درباره نحوه مذاکرات در وین گفت: کماکان گفت‌وگوهای مستقیم مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان ۱+۴ داریم و از طریق آقای مورا نماینده اتحادیه اروپا و تبادل نان پیپر Non-Paper با نماینده آمریکا و نماینده ایران تبادل پیام‌ها به این شکل انجام می‌شود. ما از مقامات آمریکا پیام‌های زیادی را دریافت می‌کنیم مبنی بر ضرورت گفت‌‌وگوی مستقیم. برای ما مهم این است که چه نفعی در این گفت‌وگو خواهد بود و آیا آینده متفاوتی از آنچه در مذاکرات کنونی روی داده و آیا دستاوردی فراتر از این وجود خواهد داشت یا خیر.

از طرف آمریکایی تاکنون عمدتا حرف و پیام‌های مثبت شنیده‌ایم، ولی طرف آمریکایی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود به عمل نیاورده است. رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لذا در مجموعه مذاکرات وین تا این جا خوشبین هستیم و امیدارم اندک موضوعات حساس و مهم و باقیمانده در مذاکرات با واقع بینی طرف غربی طی روزهای آینده به نتیجه برسد و از تلاش‌هایی که در بیش از ۹ ماه گذشته در وین حاصل شده به این نتیجه برسیم که همه طرف‌های مقابل ما در بازگشت به تعهدات کامل خودشان ذیل توافق سال ۲۰۱۵ در وین پایبند خواهند ماند.

کدخبر: ۴۴۳۶۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر