کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۱۹۲
تاریخ خبر:

نامه حساس ‌از‌ حجاز‌ ‌رسید

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی‌ | آیا عمران‌خان حامل نامه‌ای از سعودی‌هاست‌که از‌ تنش منطقه ‌می‌کاهد؟ عمران خان، نخست وزیر پاکستان که در عربستان به سر می‌برد امروز به تهران سفر کرد. از زمان حضور روسای کشورها در نیویورک برای نشست سالانه سازمان ملل، عمران خان خودش را به عنوان یک میانجی میان تهران و ریاض معرفی کرده است. او در این سفر گفته بود که از من درخواست شده تا میانجیگری کنم.

این کریکت باز سابق که سال گذشته ۱۲میلیارد دلار از سعودی‌ها به عنوان کمک گرفت، در مدتی که نخست وزیر پاکستان شده سعی کرده تعادل را در روابط با ایران و عربستان حفظ کند. او حالا هم به تهران نزدیک است و هم حرفش در ریاض برش دارد. به نظر می‌رسد که هیچ نخست‌وزیر دیگری در اسلام‌آباد نتوانسته بود اوضاع را اینطور هدایت کند.

حالا در میان اسم‌هایی که برای میانجیگری مطرح است، او بیش از دیگران می‌درخشد چون هوشمندانه موضوع را قبل از اینکه به جایی برسد در سازمان ملل مطرح کرد و کنترل اوضاع را به دست گرفت. این کاری بود که عادل عبدالمهدی عراقی تا به امروز قادر به انجام آن نبوده و احتمالا تا به خودش بجنبد از قافله عقب افتاده است. ریاض هم که حالا دو میلیارد دلار پس از حمله به تاسیسات آرامکو ضرر دیده و از دست ترامپ عصبانی است، چندان معطل نخواهد شد.

سفر عمران خان در آخر هفته گذشته به ریاض هم مشمول همین موضوع شد. او ابتدا عازم عربستان شد و بعد تهران را انتخاب کرد. دیروز علی ربیعی، سخنگوی دولت در مورد این سفر اینطور توضیح داد:«کشورهای متعددی با حسن نیت کوشیده‌‌اند میانجی تنش‌زدایی تهران-ریاض شوند و برخی از آن‌ها حامل پیام سعودی‌ها هم بوده‌اند.

در سطح رسانه‌‌ای، حداقل، نخست‌‌وزیر پاکستان به ‌طور رسمی اعلام کرد که ولیعهد عربستان از وی خواسته با رئیس‌ جمهور ایران درباره سعودی‌‌ها مذاکره کند. همچنین وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرده است که «درباره آنچه سخنگوی دولت ایران درباره صلح در یمن گفت، پادشاه سعودی درباره یمن با ایران صحبت نکرده و نخواهد کرد.

مسئله یمن، کاملاً به یمنی‌‌ها مربوط است.» سخنگوی دولت همچنین گفت که نخست وزیر پاکستان پیامی از ولیعهد سعودی ارسال کرده و خواستار گفت‌و‌گو با تهران شد.با اتفاقاتی که دیروز افتاده بسیاری معتقدند برخلاف گمانه‌زنی‌های اولیه، عربستان نمی‌تواند باعث حادثه روز گذشته برای نفتکش ایرانی باشد.

اما انگشت اشاره جای دیگر و به سوی رژیم صهیونیستی است. برخی از ناظران معتقدند اسرائیل تلاش می‌کند هر طور شده جلوی یک گفت‌وگو و آشتی میان تهران و ریاض را بگیرد و این هم یکی دیگر از حربه‌های آن‌ها برای آلوده کردن فضا میان دو کشور است. برخی از منابع امنیتی خارجی در توئیتر هم دیروز می‌گفتند که حمله به نفتکش ایرانی توسط یک قایق توپدار اسرائیلی انجام گرفته که ساعت ۱۱ شب از پایگاه دریایی اسرائیل در جزیره دهلک اریتره خارج شده و در ساعت۲ و ۴۵ دقیقه در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی بندر سودان مشاهده شده است.

کدخبر: ۲۸۵۱۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر