کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۶۸۳۵
تاریخ خبر:

ناقلان خاموش ویروس خطرناک کرونا

ایرنا: عضو مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: تحقیقات مبتنی بر شواهد، حاکی از آن است که افراد کم علامت یا فاقد علایم قادر به انتقال بیماری در دوران کمون (نهفتگی) هستند.

دکتر نصیر دهقان روز شنبه در گفت وگویی دوره کمون این بیماری را بین ۳ روز تا ۱۴ روز اعلام کرد و گفت: این افراد باید از حضور در مکان های عمومی به شدت خودداری کنند و در خانه قرنطینه باشند.

وی اظهار داشت: توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در زمینه چگونگی محافظت از خود در برابر ویروس کرونا ساده است که شامل، شستن دست‌ها با آب و صابون به تناوب، مصرف مایعات فراوان و البته رعایت فاصله اجتماعی است که این اقدامات در راستای شکستن زنجیره انتقال است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که تصور می شد کودکان از بیماری زایی و انتقال بیماری مبرّا هستند و امکان درگیری آنها وجود ندارد، اما نتایج تحقیقات اخیر همزمان با ایراد سخنرانی دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، نشان داد آنان هم به طور کلی مصون نیستند و موارد اندکی ابتلا به این ویروس نوپدید در کودکان مشاهده شده است.

افراد مداوا یافته تا ۲ هفته ناقل بیماری کرونا هستند

وی ادامه داد: نتایج یک مطالعه نشان داد که ویروس کرونا می‌تواند تا دو هفته پس از آنکه علائم بیماری ناپدید شد، همچنان در بدن فرد مبتلا باقی بماند و این مسأله سبب لزوم ادامه قرنطینه خانگی به مدت دو هفته پس از ترخیص و اتمام دوره دارویی، مطابق پروتکل وزارت بهداشت شده است.

عضو مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: این افراد با کمک سامانه سیب و مراقبین سلامت، در این مدت مورد پایش قرار می گیرند تا آسیبی به دیگران نرسد.

وی، راه اصلی شیوع این بیماری را از طریق قطرات تنفسی حاصل از سرفه و عطسه اعلام کرد و گفت: بسیاری از افراد علائم خفیف بیماری را تجربه می کنند.

دهقان گفت: هرچند تب بالا و تنگی نفس از مهم ترین علامت های بالینی در موارد ابتلا محسوب می شود؛ اما موارد بسیاری از مبتلایان فاقد تب بالا بوده و صرفا از سرفه های گه گاه و پیشرونده شکایت داشتند که این مسأله نیز برای عموم ما از لحاظ رعایت فاصله اجتماعی بسیار مهم جلوه می کند؛ چرا که این افراد نیز می توانند با جا به جایی های خود افراد بسیاری را مبتلا کنند.

وی گفت: اخبار علمی (و نه شبه علم و انواع شایعات) در حدود ضروریات مورد جستجو و مطالعه قرار گیرند؛ چرا که وارد نمودن استرس و نگرانی بیشتر از واقعیت می تواند همانند خود این بیماری در میان مدت و بلند مدت آسیب رسان باشد که نیازمند مدیریت هیجان و خودمراقبتی مردم است.

کدخبر: ۳۱۶۸۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر