کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۶۶۹۰
تاریخ خبر:

ناامیدی‌های چند میلیون دلاری دو غول آمریکایی

روزنامه هفت صبح | بعد از اینکه برای مدت‌ها محصولات کره‌ای نقل محفل خوره‌های سریال بودند حالا دوباره دو غول آمریکایی وارد صحنه شده‌اند؛ یکی با بازی تاج و تخت و اژدها و دیگری با یک نوستالژی بزرگ از داستان‌های فانتزی یعنی ارباب حلقه‌ها که هر دو از رمان‌های معروف نویسنده آمریکایی یعنی جی. آر. آر. تالکین هستند اما اینطور که از بازتاب پخش اولین قسمت‌های این ابرپروژه سریالی بر می‌آید هر دوی آنها بیشتر از اینکه استقبال‌کننده‌ها و منتظرانشان را راضی کنند آنها را وادار به انتقاد کرده‌اند.

البته خیلی‌ها می‌گویند که انتقادهای تند و تیز به خاطر کیفیت بسیار بالایی است که بیننده‌ها انتظار دارند و عقبه‌ای که هر دو سریال از آنها برخوردار هستند وگرنه بازدید جهانی چند ده میلیون از همین قسمت‌های ابتدایی نشان می‌دهد که قرار است این دو سریال هم در فهرست محبوب‌ترین‌ها جا خوش کنند.

جالب اینکه با وجود همه انتقادها، شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند به میدان کل‌کل و رقابت طرفداران این دو سریال که آنها را با هم مقایسه می‌کنند. شاید ریشه این رقابت تا اندازه‌ای به رقابت بزرگی که بین کمپانی‌های تولیدکننده آنها وجود دارد هم برگردد یعنی اچ بی او و آمازون که اولی از شاخ‌های قدیمی ساخت سریال است و دومی با هزینه و سر و صدای زیاد به تازگی وارد بازی شده و می‌خواهد خودی نشان بدهد.

تاج و تخت خاندان اژدها
یکی از فانتزی‌ترین بخش‌های سریال فوق محبوب بازی تاج و تخت قسمتی بود که به خاندان تارگرین یا همان صاحبان اژدها تعلق داشت. شخصیت اصلی این بخش دنریس تارگرین بود، زنی مو نقره‌ای و افسانه‌ای که به موقع بی‌رحم بود و به موقع با درایت. خاندان اژدها که محصول جدید شبکه تلویزیونی اچ بی او است که برای ساخت هر کدام از دو قسمت اولش ۲۰ میلیون دلار هزینه شده و از مدت‌ها پیش وعده پخشش داده می‌شد به گذشته خاندان تارگرین یا همان اجداد خانم دنریس می‌پردازد و در واقع ۲۰۰ سال قبل از آنچه در سریال بازی تاج و تخت دیدیم را روایت می‌کند.

زمانی که اژدها به تعداد بالا وجود داشت تا جایی که هر بچه‌ای به دنیا می‌آمد یک تخت اژدها درون گهواره‌اش می‌گذاشتند تا با او بزرگ شود و اژدهای مخصوص و ملازم خودش باشد. اگر سریال را ندیده‌اید با خواندن همین مختصر هم متوجه می‌شوید که سریال پر است از جلوه‌های ویژه و صحنه‌پردازی‌های عجیب.

همینطور کلی بازیگر مو نقره‌ای و پر ابهت که قرار است بر سر تخت پادشاهی با هم در بیفتند. جالب اینکه همین موضوع بین طرفداران قدیمی سریال بازی تاج و تخت بر سر این سریال جدید تفرقه انداخته است و آنها می‌گویند که سریال اصلی مملو از مسائل پیچیده انسانی بود و قسمت اژدها نمک و فلفل آن محسوب می‌شد.

اما در سریال جدید تمرکز روی همان بخش است و جلوه‌های ویژه و تلاش برای ساخت سریالی فوق فانتزی ممکن است روی روابط انسانی و رقابت‌های پیچیده سیاسی بر سر قدرت سایه بیندازد. در مقابل اما عشاق اژدها و خاندان تارگرین می‌گویند که اتفاقا همین دو قسمت هم پر بوده از سکانس‌هایی که پیچیدگی‌های شخصیتی کاراکترها و روابط آنها را نشان می‌دهد.

در مورد بازیگران سریال هم بین خوره سریال‌های فضای مجازی اختلاف زیادی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند که تا اینجای کار بازی‌ها چنگی به دل نمی‌زند و خلاف سریال بازی تاج و تخت که از همان ابتدا نظرت به چند بازیگر مثل تریون، سرسی، آریا و… جلب می‌شد در سریال خاندان اژدها خبری از بازی‌های جذاب نیست اما در مقابل بازیگران این سریال جدید عده زیادی را هم شیفته خودش کرده است .

مثلا خیلی‌ها از بازی خوب بازیگر نقش رینیرا گفته‌اند که با وجود سن کم توانسته کار را در بیاورد و همین ابتدای کار هم عده زیادی جذب بازی دیمون شده‌اند که احتمالا قرار است شخصیت خاکستری یا حتی ضد قهرمان داستان را بازی کند. عده‌ای هم این بین هستند که می‌گویند هنوز برای شیفته بازی‌ها و بازیگران شدن زود است و برای قوام کاراکترها و ورود کاراکترهای جذاب جدید باید صبر بیشتری داشت.

در مورد روند قصه هم بین طرفداران پر و پا قرص داستان بازی تاج و تخت اختلاف وجود دارد. بعضی از آنها می‌گویند که داستان اصلی اختلاف پادشاه و برادرش از قراری که در سریال نشان داده شده نبوده و بعضی‌ها هم از حضور بازیگران رنگین پوست در نقش بعضی از اعضای خاندان تارگرین شاکی هستند و می‌گویند این موضوع با اصل قصه همخوانی ندارد. در مقابل عده زیادی هم قرار دارند که یادآوری می‌کنند خود جرج آر آر مارتین خالق رمان ترانه یخ و آتش که سریال بازی تاج و تخت و این سریال جدید از روی رمان او ساخته شده‌اند در روند ساختن فیلم حضور داشته و اینطور انتقادها وارد نیست.

اچ بی او می‌گوید که در دو روز اول انتشار قسمت اول ۲۰میلیون نفر فقط در آمریکا سریال را دیده‌اند و همین می‌تواند برای تاریخ این سرویس یک رکورد باشد اما منتقدان می‌گویند این استقبال به دلیل محبوبیت سریال بازی تاج و تخت است و اگر خاندان اژدها نتواند در ادامه نظرها را جلب کند امکان ریزش مخاطبان آن وجود دارد.

حلقه‌های قدرت
دومین سریالی که این روزها را به روزهای خوب و شیرینی برای خوره‌های سریال مخصوصا فانتزی بازها جلب کرده سریالی است که قبلا فیلم سینمایی چند قسمتی‌اش ساخته شده یعنی ارباب حلقه‌ها که البته با اسم کمی متفاوت «حلقه‌های قدرت». این سریال از سریال رقیبش یعنی خاندان اژدها پر طمطراق‌تر و پر هزینه‌تر است. در واقع آمازون در نوامبر ۲۰۱۷ حقوق پخش تلویزیونی ارباب حلقه‌ها را به مبلغ ۲۵۰میلیون دلار خریداری کرد و متعهد شد که پنج فصل از آن را به ارزش حداقل یک میلیارد دلار تولید کند برای فصل اول با هشت قسمت هم هزینه ۴۶۵ میلیون دلاری اعلام شد.

این هزینه باعث شد که ارباب حلقه‌ها به پرهزینه‌ترین مجموعه تلویزیونی که تاکنون ساخته شده بدل شود. جالب اینکه زیرقصه‌ای که برای ساخت حلقه‌های قدرت استفاده شده هم به وقایع قبل از روزگار ارباب حلقه‌ها می‌پردازد و در واقع مانند سریال خاندان اژدها بیننده‌ها را به گذشته می‌برد.

اینطور که آمازون اعلام کرده فصل اول مجموعه تلویزیونی ارباب حلقه‌ها شامل ۲۰ قسمت خواهد بود و کارگردانی دو اپیزود اول آن را خوان آنتونیو بایونا، کارگردان فیلم‌های یتیم‌خانه، هیولایی فرا می‌خواند و دنیای ژوراسیک ۲ ساخته است. اینطور که از واکنش اهالی شبکه‌های اجتماعی می‌توان فهمید تا اینجای کار جلوه‌های ویژه بیننده‌ها را راضی کرده، لانگ شات‌هایی که سرزمین‌های افسانه‌ای را با جزئیات نشان می‌دهند و نماهایی که جلوه‌های بصری زیادی دارد خیلی خوب از آب در آمده .

اما تغییراتی که گویا سازنده‌ها در بعضی قسمت‌های داستان ایجاد کرده‌اند طرفداران پر و پا قرص را شاکی کرده مثلا بعضی‌ها می‌گویند که در نسخه مکتوب شخصیت‌های زن داستان تا این اندازه پررنگ نیستند. از آن طرف عده‌ای هم همین نکته را از نقاط قوت سریال می‌دانند. در مورد این سریال هم عده‌ای به حضور شخصیت‌های رنگین پوست اعتراض دارند و می‌گویند که در اصل داستان چنین کاراکترهایی نبوده. نکته دیگر اینکه کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی هم از شباهت بعضی نمادهای سریال با نمادهای اسلامی شاکی هستند و بعضی‌های دیگر هم می‌گویند که کل سریال پروژه‌ای برای جا انداختن مفاهیم ضد شرقی است.

کسانی که بازیگران مجموعه برایشان مهم هستند هم می‌گویند که بازیگران مطرحی که در نسخه‌های سینمایی قصه بازی کرده بودند مانند کیت بلانشت کجا و بازیگران سریال کجا؟ انتقاد دیگری که زیاد در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود نحوه استفاده از جلوه‌های ویژه است و عده زیادی می‌گویند که حجم این کار آنقدر زیاد است که حس دیدن انیمیشن و ویدئو گیم به مخاطب القا می‌شود و سریال حالت واقعی خودش را از دست داده است. در نهایت نکته جالبی که خبر از رقابت سنگین این سریال با بقیه سریال‌ها و ترس هواداران سریال‌های برتر تاریخ می‌دهد این است که در سایت IMDB حدود ۲۰هزار نفر به آن نمره یک داده‌اند و موجی از کامنت‌های تند و تیز هم علیه آن راه افتاده است.

کدخبر: ۴۷۶۶۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • kamran_tr

    هر دو اثر یک نویسنده نیستن . ارباب حلقه ها دو جی آر آر تالکین نوشته . نغمه ی آتش و یخ که بازی تاج و تخت رو ازش اقتباس کر دن رو جی آر آر مارتین نوشته.