کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۷۳۸
تاریخ خبر:

آیا کاشت میکروچیپ از راه واکسن امکان‌پذیر است؟

روزنامه هفت صبح | «به کسانی که واکسن می‌زنند نزدیک نشوید، زیرا اینها میکروچیپ دارند و دچار تغییر ژنتیکی شده‌اند و از سنخ انسان بودن خارج شده‌اند و مانند ربات کنترل‌شده عمل می‌کنند.» شاید فکر کنید این جمله‌ها بخش‌هایی از یک فیلم علمی- تخیلی است، اما درواقع میکروچیپ از خیلی‌وقت پیش وارد ادبیات روزمره سیاسی و حتی پزشکی ما شده.

این حرف را هم دیروز کانال منتسب به دفتر آقای تبریزیان در واکنش به خبر ورود واکسن روسی منتشر کرد. پیش از این هم کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی گفته بود که با این واکسن‌ها قرار است در بدن ما یک جی‌پی‌اس کار کند. حالا اصلا این میکروچیپ چیست که همه نگران ورود آن به بدن ما هستند؟

*** سفر سینمایی میکروچیپ
یک روزنامه‌نگار علم می‌گوید که ما اولین‌بار در سریال های تلویزیونی با میکروچیپ‌ها آشنا شدیم. بیراه هم نمی‌گوید؛ مثلا موضوع فاینال‌کات، چند اپیزود از سریال بلک میرر، فیلم Hardwired، Upgrade یا ۱۱ فیلم دیگر به همین ریزتراشه‌های خانمان‌سوز برمی‌گشت. در بیشتر آنها هم یا افراد سعی می‌کردند با آن خدمتی به دنیا بکنند یا اینکه از آن در حال فرار بودند.

به گفته او، میکروچیپ در وهله اول به معنی ریزتراشه است؛ تراشه‌هایی که آنقدر ریز هستند که با چشم دیده نمی‌شوند. «ریزتراشه‌ها در گوشی موبایل و وسایل تکنولوژیک به کار می‌روند. اگر ریزتراشه‌ها نبودند، احتمالا هنوز هم باید گوشی‌ها به همان شکل بزرگ قدیمشان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ولی علم آنقدر پیشرفت کرد و تراشه‌ها بسیار ریز شدند که زندگی را برای بشر راحت‌تر کنند.»

این روزنامه‌نگار علم می‌گوید که افراد تحت‌تاثیر کتاب‌ها و فیلم‌های تخیلی گمان می‌کنند که نصب میکروچیپ به همین سادگی است. اما مشخصا این عقاید اعتبار علمی ندارند. «بااین‌حال در دنیایی که هنوز افراد زمین‌تخت‌گرا وجود دارند، خیلی عجیب نیست که گروهی هم اعتقاد داشته باشند که داخل مایع واکسن میکروچیپ حل شده است.»

امروزه یکی از رایج‌ترین استفاده از میکروچیپ، شناسایی جانداران است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان آنها را پیدا کند. هر میکروچیپ یک کد اختصاصی دارد که زمان ساخت توسط اشعه لیزر طراحی می‌شود. این میکروچیپ‌ها را زیر پوست جاندار می‌کارند و کدهایی برای آن طراحی شده که می‌تواند توسط امواج رادیویی برگشتی به دستگاه، موقعیت آن را شناسایی کند. این ریزتراشه‌ها که سازمان دامپزشکی ایران از سال ۱۳۸۲ مجوز استفاده از آنها را داده، با باتری یا هر منبع الکتریکی دیگری کار نمی‌کنند و تا آخر عمر جاندار می‌توانند در بدن او بمانند. به‌خاطر همین هم به‌خصوص برای جلوگیری از گم شدن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در بدن آنها کاشته می‌شود.

*** میکروچیپ‌ها چقدر می‌توانند کوچک شوند؟
حالا که مدام از شرق و غرب این فرضیه واکسن‌های میکروچیپی تقویت می‌شوند، می‌توانیم بپرسیم که مگر آنها چقدر کوچک هستند که وارد بدن انسان شوند؟ سال ۲۰۱۸ اعلام شد که مهندسان موفق شده‌اند کوچک‌ترین میکروچیپ را که اندازه یک دانه برنج است، تولید کنند. ابعاد این تراشه کوچک، پانزده‌صدم میلیمتر در پانزده‌صدم میلیمتر و قطر آن یک‌ششم از یک میلیمتر است. اما آیا این دانه‌های برنج داخل واکسن کرونا هم وجود دارند؟

*** داخل محلول واکسن خبری از میکروچیپ نیست
سی‌نت، یک رسانه بسیار مهم در حوزه فناوری، چند ماه پیش مطلب مفصلی درباره این تئوری‌های توطئه و شبه‌علمی که حول واکسن کرونا وجود دارد منتشر کرد. نویسنده در این مطلب ادعا کرده بود که بله واکسن کرونا میکروچیپ دارد، اما نه خود واکسن؛ سرنگ‌های آن حاوی یک میکروچیپ هستند؛ آن هم نه به صورتی که بعضی از مردم فکر می‌کنند. در این مطلب آمده بود:

«واکسن کرونا میکروچیپ دارد، پس دولت می‌تواند شما را دنبال کند؟ خیر. واکسن کووید-۱۹ هیچ نوع میکروچیپ یا دستگاه ردیاب دیگری برای اینکه دولت‌ها مردم خود را کنترل کنند ندارند. فقط سرنگ‌های واکسن ممکن است حامل چیزی شبیه ریزتراشه‌های RFID باشند که به سازمان‌های بهداشت عمومی اجازه می‌دهند از آن برای جمع‌آوری اطلاعاتی درباره زمان و مکان تزریق استفاده کنند. ولی این ریزتراشه‌ها وارد بدن نمی‌شود.»

این قسمت از متن که به ادعای وجود میکروچیپ در واکسن می‌پردازد، اشاره خوبی به تمام راه‌های دیگری که دولت‌ها از طریق آن می‌توانند شهروندان را ردیابی کنند کرده است. در آن اینطور نوشته شده که اگر یک دولت بخواهد کسی را دنبال کند، می‌تواند با کمک شماره موبایلی که برای ورود به شبکه‌های مجازی استفاده می‎کنیم، اطلاعاتمان در فیسبوک، تلفن همراه، دوربین‌های مداربسته و تراکنش‌های مالی این کار را انجام دهد.

بنابراین دولت‌ها نیاز ندارند که چیزی در بدنمان بگذارند تا مردم را دنبال کنند؛ به‌خاطر اینکه آنها همین امروز هم قدرت انجام این کار را دارند. اما احتمالا مطرح کردن این بحث‌ها با افرادی که مصرانه معتقدند میکروچیپ‌های داخل واکسن اطلاعات شخصی ما را به دولت‌ یا آمریکا منتقل می‌کنند، راه به جایی نبرد؛ مثلا در یک مورد، تبریزیان، همان فردی که معتقد است نباید واکسن را به دلیل این ریزتراشه‌ها تزریق کرد، قبلا هم درمان‌های نوظهور و عجیب دیگری برای بیماری‌های صعب‌العلاج پیشنهاد کرده بود که با شکایت گروهی از پزشکان روبه‌رو شد.

*** تبریزیان که بود؟
تبریزیان در آخرین پست تلگرامی‌اش درباره مضرات واکسن چیزهای دیگری هم نوشته بود؛ مثلا اینکه با این میکروچیپ‌ها، افراد ژن ایمان، نجابت و اخلاق را از دست می‌دهند و همجنس‌گرا می‌شوند. او که در تبریز به دنیا آمده، بخشی از عمرش را در عراق سپری کرده و حالا در مشهد زندگی می‌کند، از دو سال پیش با آتش زدن کتاب مهم و مرجع پزشکی داخلی هاریسون شناخته شد.

تبریزیان خودش را پدر علم اسلامی معرفی کرده است، اما کسی او را با این سمت در وزارت بهداشت به رسمیت نمی‌شناسد. از زمانی که کرونا در کشور ما شایع شد، این روحانی توصیه‌های درمانی مختلفی مثل عسل و سیاهدانه، داروی امام کاظم و روغن بنفشه داشت که با واکنش منفی مسئولان وزارت بهداشت روبه‌رو شد.

چرا وزارت بهداشت به این پیشنهادها واکنش جدی نشان می‌داد؟ به‌خاطر اینکه فقط یک کانال منتسب به او در تلگرام بیشتر از ۲۰۸ هزار عضو دارد و ممکن است این‌بار هم افرادی پیدا شوند که بنا بر توصیه این روحانی، نه‌تنها واکسن نزنند، بلکه «به افرادی که واکسن می‌زنند، نزدیک هم نشوند»؛ پیشنهادی که ممکن است مقابله با کرونا را سخت‌تر یا حداقل به تاخیر بیندازد.

کدخبر: ۳۷۲۷۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر