کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۲۴۶
تاریخ خبر:

میراث ۱۰۰‌میلیون دلاری در معرض تخریب!

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | این روزها ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که داد علاقه‌مندان به صنعت خودرو را درآورده است. آنگونه که در این ویدئوها مشخص است، عده‌ای در حال بازسازی خودروهای تاریخی همچون پورشه، مرسدس بنز و لامبورگینی هستند.

اما به شیوه‌ای کاملاً کف میدانی! کاشف به عمل آمده است که این خودروها مربوط به موزه خودروهای تاریخی ایران هستند. موزه‌ای که از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان است و در سال ۱۳۸۲ افتتاح شد تا بیش از ۵۰ کالسکه‌، موتورسیکلت‌ و خودروی دربارهای قاجار و پهلوی را به نمایش بگذارد.

از تعطیلی تا بازگشایی؛ یک تراژدی! موزه خودروهای تاریخی که محل جمع ‌شدن دوستداران وسایل نقلیه کلاسیک و علاقه‌مندان به تاریخ ایران بود در سال ۱۳۹۵ به دلیل بازسازی تعطیل شد.برخلاف تصور عموم اما این بازسازی نزدیک به پنج سال طول کشید و حال این موزه آماده بازگشایی است. اگرچه اینجاست که تراژدی آغاز می‌شود.

مسئولان بنیاد برای بازگرداندن این خودروها به موزه، شاید از روی خیرخواهی، تصمیم گرفتند تا آنها را بازسازی و نونوار کنند و بعد به موزه بفرستند. اما این پروژه به صورت غیراصولی و بدون انجام مطالعات اولیه انجام شده و فاجعه درست کرده است.کاهش ۲۰ میلیون دلاری ارزش خودروها : امید آذرزمانی از فعالان حوزه خودروهای کلاسیک در گفت‌و‌گو با هفت‌صبح از اشکالات متعدد بازسازی خودروهای کلاسیک موزه سخن می‌گوید.

او به رنگ‌آمیزی غیراصولی، تعویض تریم چرمی اصل خودروها با چرم بی‌کیفیت داخلی اشاره می‌کند و می‌گوید از ارزش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلاری خودروهای حاضر در موزه با این پروژه نزدیک به ۲۰ میلیون دلار کم شده است. تاکنون خودروهای خاصی نظیر لامبورگینی دیابلو، لامبورگینی کانتاش، پورشه ۹۳۴ و ام پی وی (خودروی مخصوص ولیهعد) دچار این تغییر رنگ و صافکاری غیراصولی ‌شده‌اند.

شیشه ایرانی برای فراری سوپرفست :‌ یکی دیگر از فعالان این حوزه که نخواست نامش افشا شود، در گفت‌و‌گو با هفت‌صبح به تعویض شیشه جلوی شکسته فراری سوپرفست موزه با نمونه غیراورجینال ایرانی خبر داد و گفت در هر جای دنیا برای این کار با سازنده اصلی نامه‌نگاری می‌شود تا نمونه اوریجینال قطعه برای بازسازی تهیه و ارسال شود.

در ضمن باید اشاره کرد که اصولاً خودروهای موزه که معمولاً کارکرد زیر هزار کیلومتر داشته‌اند نیاز به بازسازی ندارند. این فعال صنعت خودرو خاطرنشان کرد که از برخی از خودروهای موزه تنها یک دستگاه در جهان وجود دارد و اگر آسیبی توسط مالک به آن وارد شود به عنوان تاریخچه آن خودرو ارزش پیدا می‌کند. بنیاد با صافکاری و تغییر رنگ این خودروها عملی غیرحرفه‌ای و توسط اشخاص ناشناس (و نه شرکت‌های معتبر این حوزه) انجام داده است.

*** خاص‌ترین‌های ایران
از گنجینه‌های مهم موزه می‌توان به این موارد اشاره کرد: مرسدس بنز ۵۰۰ کا که هدیه هیتلر به پهلوی اول بوده و از آن تنها دو دستگاه در جهان وجود دارد (مرسدس بنز خود این خودرو را در اختیار ندارد و تا به حال چند بار برای خریدش اقدام کرده است)، رولزرویس احمدشاه قاجار، کالسکه ناصرالدین‌شاه قاجار، کالسکه تاج‌گذاری پهلوی، لامبورگینی کانتاش و خودروی ام پی وی که محصول مشترک پورشه، مرسدس بنز و فولکس‌واگن است.

از آن تنها یک دستگاه در جهان موجود است و دارای دو سوئیچ طلایی و نقره‌ای می‌‌باشد که راننده می‌تواند با استفاده از سوییچ نقره‌ای تنها از دنده‌های یک و دو استفاده کند و ۳۰ کیلومتر سرعت بگیرد، اما با سوئیچ طلایی هیچ محدودیتی وجود ندارد تا به راحتی به سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۴۲۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر