کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۴۴۸
تاریخ خبر:

مکافات در رفتن از زیر واکسیناسیون چیست؟

روزنامه هفت صبح | آرام آرام جمعیت واکسن‌زده‌ها بیشتر می‌شود و همین موضوع دستگاه‌هایی را قانع کرده تا کم‌کم فقط خدمات‌شان را به افراد واکسینه ‌شده ارائه دهند. شایعاتی وجود دارد که بر اساس آن ارائه کارت واکسیناسیون توسط مراجعه‌کنندگان به تمام ادارات همچون دادگستری، شهرداری، دانشگاه‌ها و… الزامی خواهد شد. در این صورت به زودی شهروندانی که کارت واکسیناسیون ندارند اجازه ورود به ادارات و نهاد‌های دولتی شهرستان را نخواهند داشت؛ اما به غیر از این، نهادهای دیگری هم هستند که تصمیم دارند ورود به ساختمان ادارات بدون کارت واکسن را ممنوع کنند.

از دیروز اعلام شد که سن واکسن به دهه شصتی‌ها رسیده و از هفته دیگر هم به گفته وزیر بهداشت، دانش‌آموزان وارد صف واکسن می‌شوند. به غیر از این در ۱۱ استان هم افراد متولد ۱۳۷۰ به پایین می‌توانند در سامانه واکسن ثبت‌نام کنند. با این حساب تا امروز نزدیک به ۳۸ میلیون دُز واکسن تزریق شده است که ۲۵ میلیون نفر از آنها دُز اولی و ۱۲ میلیون نفر دُز دومی هستند.

محدودیت‌های اجتماعی شامل چه افرادی می‌شود؟ اول از همه گفته شد که مسافران اجازه خرید بلیت قطار یا هواپیما بدون کارت واکسن را نخواهند داشت. این خبر اولین بار از زبان وزیر تازه‌وارد وزارت بهداشت اعلام شد. بهرام عین‌اللهی گفته بود: «به‌زودی کسانی که هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، کارت واکسن دریافت می‌کنند و خدمات عمومی از جمله بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و خدمات بانکی و اقامت در هتل منوط به داشتن کارت واکسن یا به عبارتی کارت سلامت خواهد بود.»

او اسم این کار را قرنطینه هوشمند گذاشت. براساس حرف‌های او وقتی قرنطینه هوشمند اجرایی شود، همه فعالیت‌های روزمره با کارت واکسن، قابل انجام است و لازم نیست که دیگر از قوه قهریه استفاده کنیم. یعنی بر اساس گفته‌های وزیر بهداشت مردم با داشتن کارت می‌توانند مسافرت بروند، در هتل‌ها اقامت داشته باشند و خدمات مختلف از جمله حمل و نقل عمومی به راحتی دریافت کنند.

بعد از آن استاندار کربلا اعلام کرد که شرط حضور مسافران، داشتن کارت واکسیناسیون است. به همین خاطر هم چهاردهم شهریور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد که افرادی که می‌خواهند در مراسم اربعین حسینی حضور داشته باشند، باید حتما دو دُز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند ‌یا این هفته، واکسن را دریافت کنند در غیر این صورت، مجوز خروج از کشور و ورود به عراق را نخواهند داشت. همین اتفاق هم افتاد و ثبت‌نام متقاضیان اربعین در سامانه سماح به شرط تزریق واکسن باز شد تا از ورود افراد واکسینه نشده جلوگیری شود.

علاوه بر این محدودیت‌ها همچنین دیروز عین‌اللهی از یک محدودیت جدید هم خبر داد و گفت: «برای حضور تماشاگران در بازی ایران و کره هنوز تصمیم نگرفتیم، در صورتی که بازی با تماشاگر باشد فقط افرادی می‌توانند وارد استادیوم شوند که هر دو دُز ‌ واکسن را زده باشند.» از اسفند سال ۱۳۹۸ با گسترش کرونا اولین بار بازی سپاهان و پرسپولیس بدون تماشاگر برگزار شده بود. اگر این قانون برای صندلی‌های تماشاگران گذاشته شود، سکوهای استادیوم‌ آزادی برای اولین بار در بیستم مهرماه بالاخره با حضور تماشاچیان پر خواهد شد.

کدخبر: ۴۱۴۴۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر