کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۵۹۱
تاریخ خبر:

موقعیت سخت و پیچیده ‌خانم خزعلی

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | شرایط خانم خزعلی را درک می‌کنیم. وقتی که در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها با کلماتی سخت و پیچیده سعی می‌کند در واقع هیچ اطلاعی به خواننده ندهد. او معاون امور زنان رئیس‌جمهور است‌. در یک دولت اصولگرا که از حمایت ویژه طیف‌های مختلف اصولگرایان برخوردار است از‌جمله روحانیت‌. خود خانم خزعلی دختر مرحوم آیت‌الله خزعلی است و رئیس‌جمهور هم داماد آیت‌الله علم‌الهدی.

بعد فکر کنید در چنین کانسپتی، ‌یکی از ماموریت‌های پیش‌رو مهیا کردن حضور تماشاگران زن در مسابقات فوتبال طبق دستورالعمل فیفا و ضرب‌‌الاجل اینفانتینو است‌. آن‌هم وقتی که در کشوری مثل عربستان این مسئله حل شده و حالا ایران در این مقوله ممنوعیت حضور تماشاگران زن در مسابقات فوتبال مردان تنها مانده است. و خب اگر هم شریکی داشته باشد فقط طالبان است.‌ برای یک ناظر بیرونی مسئله خیلی ساده است‌: ‌خب چه‌ می‌شود حالا؟ ‌بگذارید زن‌ها هم بیایند بازی‌ها را ببینند.

خب این تصور اشتباهی است. اینجا با کلی مانع فقهی روبه‌رو هستیم، ‌کلی قرائت محافظه‌کارانه و در نبود آیت‌الله خمینی، ‌هیچ نیروی فقهی قدرتمندی نیست که در برابر خوانش‌های فوق‌محافظه‌کارانه از فقه بایستد. صداهایی هم اگر هست در مقابل صدای قدرتمند علمای جبهه محافظه‌کار (در صفت محافظه‌کار هیچ تخفیف و طعنه‌ای نیست،‌ کلمه‌ای کامل‌تر در مقابل عبارت سوء‌تفاهم‌برانگیز سنتی است) قدرتی ندارند.

فدراسیون تا به امروز به اشکال مختلف خودش را از این دردسر نجات داده. یک روز به بهانه کرونا‌،‌ یک روز به بهانه عدم امنیت اخلاقی، ‌یک روز به بهانه عدم رعایت شأن زنان و یکی دو بار هم با ترفند دعوت‌های گزینشی خود را از مواجهه با مخالفت علما رهانیده است‌. دیروز عزیزی‌خادم به همراهی خانم خزعلی رفته‌اند به بازدید از اردوی تیم ملی فوتبال زنان‌.

طبق گزارش ایسنا انسیه خزعلی در حاشیه بازدید از تمرین تیم ملی فوتبال زنان در مورد ورود زنان به ورزشگاه در دیدارهای انتخابی جام جهانی فوتبال، بیان کرد: جلسات در حال برگزاری است و امیدوار هستیم زودتر نتیجه اعلام شود. او در پاسخ به این پرسش که امکان دارد در بهمن، زنان بتوانند برای بازی‌های تیم ملی در ورزشگاه حاضر باشند، تاکید کرد: این موضوع منوط به تصمیم‌گیری کلان در دولت است و جلساتی در حال برگزاری است و امیدوار هستیم این کار انجام گیرد.

خزعلی در واکنش به این موضوع که اگر اجازه ورود زنان به ورزشگاه داده نشود، احتمال تعلیق وجود دارد، تصریح کرد: اجازه بدهید تصمیم‌گیری شود، سپس نتیجه اعلام خواهد شد.نکته مهم‌تر این‌که در برخی قرائت‌های فقهی حضور تیم‌های ورزشی زنان در مسابقات بین‌المللی هم می‌تواند زیر‌سوال برود‌. دیروز خانم خزعلی با محبت با اعضای تیم فوتبال زنان برخورد کردند. به‌خصوص با الهام فرهمند که همراه کودک پنج ماهه‌اش در اردو حاضر است، اما خودشان می‌دانند که شاید دورنما آن‌قدرها هم سهل و آسان نباشد. کشمکش سختی در بین است. خیلی سخت.

کدخبر: ۴۳۳۵۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر