کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۹۵۲
تاریخ خبر:

موفقیت غیرمنتظره ‌ایرانی‌ها؛ از یوروویژن تا گات‌تلنت

روزنامه هفت صبح | چهار ایرانی در چهار نقطه مختلف جهان در این چند روز گذشته به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کردند. دو جوان خواننده در اروپا، یک پزشک و یک ورزشکار در خاورمیانه. در پرتغال پسر ۱۸ساله ایرانی بر حسب اتفاق در مسابقات استعدادیابی پرتغال شرکت کرده و شگفتی‌ساز شده و از طرفی یک خواننده ۲۷ساله ایرانی-فرانسوی در مسابقات یوروویژن به مرحله فینال رسیده. در عین حال یک پزشک ایرانی مدال بین‌المللی فلورانس نایتینگل دریافت کرده و یک تکواندوکار ایرانی ۲۲ ساله هم موفق شده با درخشش در مسابقات انتخابی اردن مجوز حضور در المپیک توکیو را کسب کند.

*** یاسین صفا
یک پسر ۱۸ ساله ایرانی ساکن چین که همراه خانواده‌اش برای تفریح به پرتغال سفر کرده، برحسب اتفاق و به دلیل شیوع کرونا در این کشور ماندگار شده و در این فاصله تصمیم گرفته در یک برنامه استعدادیابی هم شرکت کند. یاسین صفا به برنامه گات تلنت پرتغال رفته و با اجرای موسیقی توانسته نظر مساعد داوران این مسابقه تلویزیونی را جلب کند و به مرحله بعد برود. نکته جالب اینکه او بعد از اجرای اصلی به درخواست داوران یک آهنگ ایرانی هم اجرا کرده.

ویدئویی از او در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گرفته که در حال اجرای آهنگ «هوای تو» از فرزاد فرخ با گیتار است که می‌گوید «آه که نبودت به من آتش جان زد» اجرای یاسین در مقایسه با نسخه اصلی البته خیلی چنگی به دل نمی‌زند اما ظاهرا داوران پرتغالی آن را خیلی پسندیدند. محمد یاسین صفا متولد ایران است اما در دو سالگی به همراه خانواده و به دلیل شغل پدرش که تاجر است به چین سفر کردند. مدتی بعد آنها دوباره به ایران برمی‌گردند و وقتی یاسین ۱۰ ساله بوده یک‌بار دیگر برای زندگی راهی چین می‌شوند. یاسین گفته از هفت سالگی نوازندگی پیانو و ویولن را شروع کرده و از ۱۵ سالگی به نواختن گیتار و خواندن آواز هم روی آورده است.

*** باربارا پراوی
یک خواننده ایرانی‌الاصل این هفته به موفقیت قابل توجهی در مسابقات یوروویژن دست پیدا کرده. اینطور که سایت کافه سینما نوشته در مسابقات نهایی مسابقات آواز یوروویژن ۲۰۲۱ باربارا پراوی به نمایندگی از کشور فرانسه بعد از یک گروه ایتالیایی به مقام دوم رسیده. حالا این باربارا پراوی خواننده ۲۸ ساله از مادری ایرانی و پدری صرب متولد شده. پدر بزرگ مادری این خواننده حسین زنده‌رودی از نقاشان سرشناس ایرانی و از بنیانگذاران مکتب سقاخانه و شیوه نقاشیخط است.

زنده‌رودی رکورددار فروش یک تابلوی نقاشی مدرن در تاریخ ایران است که ۱۳ سال پیش در حراج بین‌المللی کریستی با ۱٫۶ میلیون دلار به فروش رسید. نوه این نقاش باربارا پراوی است که با وجود متولد شدن در پاریس در مصاحبه‌هایش بارها از علاقه به ایران و حافظ و سعدی گفته. فرانسه امسال برای اولین بار شرکت‌کننده نهایی در مسابقات یوروویژن را با رای مردم انتخاب کرد که باربارا پراوی با وجود رقبای سرسختی که داشت موفق شد از نماینده فرانسه در مسابقات یوروویژن امسال در هلند باشد.

بعضی رسانه‌ها نوشتند ترانه‌ها و ظاهر او یادآور ادیت پیاف خواننده مشهور قرن بیستم فرانسه است. گفتنی است مسابقات آواز یوروویژن از سال ۱۹۵۶ به صورت سالانه با حضور شرکت‌کننده‌هایی از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود و پارسال به علت شیوع کرونا این مسابقات به تعویق افتاده بود. مسابقه فینال یورو ویژن امسال را ۵٫۵ میلیون نفر در فرانسه تماشا کردند.

*** سید ناصر عمادی چشمی
مدال فلورانس نایتینگل امسال به یک پزشک ‎ایرانی رسید. سید ناصر عمادی چشمی، پزشک داوطلب ایرانی از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در چهل و هشتمین دوره اهدای مدال فلورانس نایتینگل موفق به کسب این مدال شد. کمیسیون اعطای مدال فلورانس نایتینگل متشکل از فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و شورای بین‌المللی پرستاران با توجه به معیارهایی مثل شجاعت، ایثار و آمادگی برای ارائه خدمت، فعالیت‌های عملی به نفع مجروحان، بیماران یا سایر آسیب‌دیدگان ناشی از سوانح و جنگ و اقدامات ابتکاری در زمینه بهبود کیفیت درمان یا آموزش، هر دو سال یک بار به پرستاران دارای این معیارها، این مدال افتخار را اعطا می‌کند.

عمادی که تحصیلات خود را در رشته پوست در دانشگاه تهران گذرانده، در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و خدماتی مثل طبابت‌های داوطلبانه در ایران، عراق، کنیا، تانزانیا، سومالی، غنا، نیجریه، بروندی، آفریقای جنوبی، زیمبابوه و افغانستان را در کارنامه خود دارد. عمادی پیش از این در سال ۱۳۹۴ همزمان با روز پزشک، به عنوان جهادی‌ترین پزشک کشور، به دلیل ارائه خدمات پزشکی در مناطق محروم ایران و به آوارگان حمله داعش در کردستان عراق معرفی شد. سید ناصر عمادی متولد ۱۳۴۵ و از جانبازان دوران دفاع مقدس است که در سال ۱۳۸۹ هم موفق به دریافت نشان ملی ایثار از رئیس‌جمهور شد. او در سال ۱۳۹۴مشاور رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هم بود.

*** ناهید کیانی
ناهید کیانی تنها دختر المپیکی تکواندوی ایران است. او در مسابقات کسب سهمیه المپیک قاره آسیا که با حضور ۸۴ تکواندوکار از ۲۸ کشور در امان پایتخت اردن برگزار شد توانست به فینال راه پیدا کند و در وزن ۵۷ کیلوگرم مجوز حضور در المپیک توکیو را به دست بیاورد. به این ترتیب ناهید کیانی تنها مسافر زن تکواندوی ایران در مسابقات المپیک است. این در حالی است که مهلا مومن زاده که از او به عنوان پدیده تکواندوی ایران نام می‌بردند با شکست در مرحله نیمه‌نهایی از کسب مجوز المپیک بازماند.

به این ترتیب بعد از سارا خوش جمال فکری (پکن ۲۰۰۸)، سوسن حاجی پور (لندن ۲۰۱۲) و کیمیا علیزاده (ریو ۲۰۱۶)، کیانی چهارمین زن تکواندوکار است که موفق به کسب سهمیه المپیک می‌شود. این تکواندوکار ایرانی متولد ۱۳۷۷ در اصفهان است و پیش از این در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۶ و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ هم موفق به کسب مدال برنز شده است. نکته بامزه اینکه او در یکی از مصاحبه‌هایش ماجرای ورودش به رشته تکواندو را اینطور شرح داده که:‌ « ابتدا می‌خواسته در کلاس‌های کاراته شرکت کند اما مادرش به اشتباه لباس تکواندو خریده.»

کدخبر: ۳۹۱۹۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر