کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۲۲۹
تاریخ خبر:

موضع‌گیری‌‌ ‌‌برنامه‌های تلویزیون در قطعی برق

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | قطع مکرر و مستمر برق، تبدیل به مهم‌ترین خبر این روزهای کشور شده است. تاثیر منفی این اتفاق بر ارکان مختلف آنقدر شدید است که هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند، از کنارش بگذرد. در تلویزیون هم برق یکی از موضوعات تکرار شونده است که برنامه‌ها به اشکال مختلف به آن می‌پردازند. تعدادی از برنامه‌ها ماجرا را از منظر فنی بررسی کرده‌اند و مجریان برخی برنامه‌ها با انتقاد و نیش و کنایه، به مصاف برق می‌روند. گاهی نیز از این نقد و متلک‌ها، بوی تسویه‌حساب با دولت به مشام می‌رسد.

‌مورد اول| تحلیل‌ها
در شبکه خبر، ساعتی بعد از نخستین قطعی‌های برق، شاهد گفت‌وگوی مجریان این شبکه با مسئولان بودیم. این شبکه به دلیل ذات خود، اخبار برق را مدام زیرنویس می‌کند و از مسئولان نقل قول می‌آورد. روز گذشته غالب برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون هم به قطعی‌های برق پرداختند. در این میان هادی مدقق مدیر کل دفتر مشترکین توانیر به برنامه صبح بخیر ایران آمده بود و حرف‌های متفاوتی بیان کرد.

او تحلیلی همه فهم درباره دلیل قطعی‌های برق به زبان آورد و در نهایت آب پاکی روی دست مخاطبان ریخت. مدقق این طور گفت که اوضاع وخیم‌تر از این حرف‌ها است و به زودی مشکل حل نمی‌شود. به گفته او، مشکل باید ریشه‌ای از بین برود اما برنامه‌ای جامع برای آن موجود نیست! هشدار مدقق وقتی جدی‌تر شد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال برد و گفت هیچ کدام از آنها در برنامه‌های خود اشاره‌ای به انرژی و بحران آن نکردند.

‌مورد دوم| کنایه‌ها
ساده‌ترین کار این است که با پیش آمدن یک بحران، شروع کنیم به غر زدن. حتما مجریان تلویزیون برای ایجاد حس همدلی با مردم، می‌توانند کمی غر بزنند و انتقاد کنند اما با این روش‌ها مشکلی حل نمی‌شود. محمد دلاوری در برنامه تهران بیست مثل همیشه چنین کرد و مسئولان را نواخت. در همین شبکه پنج، مجری برنامه صبحگاهی، نوک پیکان انتقاد را به کل دولت گرفت و رئیس‌جمهور را هم از کنایه‌های عجیب بی‌نصیب نگذاشت.

احساسی‌ترین و نسنجیده‌ترین جمله مجری سلام تهران، جایی بود که خطاب به دولتمردان گفت سال‌هاست مسئولیت دارید؛ خسته شده‌اید و زودتر دولت را تحویل بدهید! نمی‌دانیم سازندگان برنامه سلام تهران چرا به‌جای تحلیل ماجرا و بیان نقدی اصولی و محترمانه، متنی این چنین کودکانه برای مجری‌شان نوشته‌اند. اوج بدسلیقگی در جمله پایانی مجری نهفته بود که گفت «علی برکت‌الله.»

مورد سوم| تعویقی‌ها
سریال دودکش، به دلیل آماده نبودن، دیرتر از موعد روی آنتن رفت و این یعنی سازندگان، قسمت‌های جدید را ساعتی قبل از پخش به دست ناظر می‌رسانند. قطعی برق باعث شد قسمت ششم این سریال به موقع آماده نشود و دوشنبه شب، بار دیگر قسمت پنجم روی آنتن رفت. شبکه یک، دلیل عدم پخش دودکش را مشکل فنی دانست .

اما رسانه‌ها اصل ماجرا را این‌گونه نوشتند: به دلیل قطع مکرر برق و ایجاد مشکل در روند امور فنی، باکس مونتاژ و گرفتن خروجی قسمت ششم امشب ۱۴ تیرماه روی آنتن نخواهد رفت. قطع برق، تولید دیگر برنامه‌ها را نیز دچار مشکل کرده. از جمله مسابقه ایران که تهیه‌کننده‌اش گفته کار عقب افتاده و چه بسا در موعد مقرر به آنتن نرسد.

مورد چهارم| وی‌او‌دی‌ها
‌در وی‌او‌دی‌ها هم اثر منفی برق به چشم آمد. روز دوشنبه قسمت آخر می‌خواهم زنده بمانم، در ساعت مقرر یعنی ۸ صبح بارگذاری نشد و روابط عمومی فیلیمو دلیل آن را قطعی برق دانست: «گروه سازنده سعی کردند با تلاش بی‌وقفه پخش سریال را در ساعت هشت صبح آماده کنند اما قطعی چند باره برق روند آماده‌سازی را کند کرد.» می‌خواهم زنده بمانم با کمی تغییر در روز دوشنبه به دست مخاطبان رسید و پرونده فصل اول آن بسته شد.

مورد پنجم| وایرالی‌ها
قطعی‌های برق ادامه خواهد داشت و تلویزیون گسترده‌ترین رسانه‌ای است که می‌تواند اطلاعات تحلیلی و خبرهای کاربردی را در اختیار مخاطبان قرار دهد. مجریان در این چند روز تا توانستند غر زدند و به اندازه کافی وایرال شدند. تداوم این شیوه احساسی مصاف با مشکل مهمی چون برق، کافی است و مجریان به جای جمله‌های وایرالی‌، باید بخش پنهان ماجرا را واکاوی کنند. مجریان علاقه‌مند به وایرال، می‌دانند عمر دولت کنونی رو به پایان است و فقط چند ماه برای غر و وایرال فرصت دارند!

کدخبر: ۴۰۱۲۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر