کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۲۵۱
تاریخ خبر:

مورینیو و ژاوی آلونسو جانشین زیدان می‌شوند؟

روزنالمه هفت صبح | چه اتفاقی برای رئال مادرید‌ افتاده؟ اوضاع رئال آنقدر بد است که‌گفته می‌شود مورینیو،‌ ژاوی آلونسو و یکی، دو نفر دیگر‌گوش به زنگ‌تماس پرز برای جانشینی زیدان هستند. هفته نخست لیگ قهرمانان با شکست تحقیرآمیز رئال مادرید مقابل پاری‌سن‌ژرمن پایان یافت تا رئالی که فصل را خوب شروع نکرده با تحمل این باخت به وضعیت بدی دچار شود و عرصه بر زیدان و تیمش تنگ‌تر از قبل شود. اما چه شد که رئال مادرید بعد از سه قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان و سه تغییر روی نیمکت، دچار چنین وضعیتی شده است؟

*** قرار نبود اینطور شود
بازگشت زین‌الدین زیدان ۹ ماه بعد از جدایی‌اش از رئال مادرید، به نظر می‌رسید پایانی باشد بر تمام بحران‌ها در مادرید. مردی که رئال مادرید را به عناوین پیاپی در لیگ قهرمانان رساند با بازگشتش امید و توقعات را به رختکن برنابئو بازگرداند و همگان تصور می‌کردند دوباره روزهای خوش را خواهند دید.

فصل پیش اوضاع حتی بعد از بازگشت زیدان هم خوب پیش نرفت. آنها در پنج بازی آخر فصل خود فقط یک برد را کسب کردند‌ اما این استدلال وجود داشت که تیم نیاز به بازسازی، تقویت و دگرگونی دارد. درست است که نه پوگبا آمد و نه نیمار و نه امباپه‌ اما رئال مادرید با صرف ۳۰۰ میلیون یورو بازیکنان خوبی را جذب کرد و تقریباً در هر سه بخش تقویت شد.با همه این خریدها و ترکیب خوبی که رئال مادرید دارد، آنها چهارشنبه شب در لیگ قهرمانان در مقابل پاری‌سن‌ژرمن بدون نیمار، امباپه و کاوانی‌ تحقیر شدند.

جالب است بدانید که از فصل ۲۰۰۳ و از زمان جمع‌آوری داده‌ها توسط اپتا، این برای نخستین بار بود که سفیدپوشان مادریدی در یک بازی اروپایی حتی یک شوت درون چارچوب ندارند.نمایش رئال مادرید آنقدر ضعیف بود و تیم زیدان در مقابل یاران توخل مغلوب کاملی بود که سرمربی فرانسوی در پایان مسابقه اعتراف کرد پاری‌سن‌ژرمن از هر نظر نسبت به تیمش بهتر بود. حتی بازیکنان رئال مادرید نیز به عملکرد ضعیف تیم خود اعتراف کردند و انتقاد از عملکرد و نتیجه رئال مادرید در پاریس، تیتر اول رسانه‌های اسپانیایی شد.

*** آینده‌ای مملو از تردید؟
شاید هنوز زود است بخواهیم قضاوت کلی داشته باشیم و حکم قطعی برای رئال مادرید صادر کنیم. هنوز پنج مسابقه به پایان مرحله گروهی باقی است. رئال مادرید در گروهی قرار گرفته که هنوز فرصت‌های زیادی برای جبران و حتی صدرنشینی دارد‌ اما نباید از این نکته غافل شد که نه جایگاه زیدان مطمئن است و نه آینده رئال مادرید روشن.

آیا کار بازسازی تیم در تابستان به خوبی و به طور کامل انجام شد؟ پاسخ خیر است. تیم فعلی رئال مادرید آمیخته‌ای است از بازیکنان جدیدی که در ترکیب تیم جا نیفتاده‌اند و بازیکنان سابقی که بی‌اشتها، کم‌عطش و خسته نشان می‌دهند. برخی بازیکنانی که حالا از حضورشان در برنابئو حتی بیش از ۱۰ سال می‌گذرد.

راموس و مارسلو همچنان از ارکان خط دفاعی به حساب می‌آیند ولی با ۳۳ و ۳۱ سال سن، کم‌کم به سال‌‌های پایانی فوتبال خود نزدیک می‌شوند. رئال مادرید در پنج بازی این فصل خود هنوز کلین‌شیتی به ثبت نرسانده است‌ و اگر با آمار فصل قبل محاسبه کنیم، از آخرین کلین‌شیت آنها ۱۰ بازی می‌گذرد. پاری‌سن‌ژرمن سه گل به رئال زد، همان کاری که سوسیه‌داد کرد. ویارئال، بتیس و لوانته هم حتی موفق شدند دو گل وارد دروازه مادرید کنند.

همین موضوع در مورد خط هافبک رئال مادرید به چشم می‌خورد، چه بسا با شدت بیشتر. زیدان در تابستان به دو بازیکن جوان تیمش در خط هافبک اجازه خروج داد؛ سبایوس و یورنته رئال را ترک کردند و این در شرایطی است که مودریچ ۳۴ سال دارد و قرار نیست مثل سابق بتواند در کل فصل بار خط هافبک تیمش را به دوش بکشد. در غیاب او در پاریس، خط هافبک رئال مادرید با حضور کروس، کاسیمیرو و خامس، حرفی برای گفتن مقابل پاریس نداشت.

در بخش هجومی نیز، همچنان خلأ رونالدو به شدت احساس می‌شود. نه فقط از لحاظ گلزنی، بلکه به خاطر عطش او برای موفقیت، به خاطر ذهنیتش برای برد و حضور پررنگی که در بخش هجومی رئال ایفا می‌کرد. اکنون در ترکیب رئال مادرید بازیکنی نیست که همچون رونالدو ورق را به یکباره برگرداند، بازیکنی در سطح و اندازه او که بتواند تفاوت را درون زمین رقم بزند.

رئال مادرید در تابستان ۱۰۰ میلیون برای خرید هازارد خرج کرد اما او هنوز فروغی در رئال مادرید نداشته است. با وضعیتی که او در تمرینات پیش فصل از لحاظ جسمانی داشت، توقع هم نمی‌رفت بتواند به زودی روی فرم بیاید. بدتر اینکه پیش از بازی نخست فصل، دچار مصدومیت از ناحیه ران پا شد و حالا به تازگی از بند مصدومیت رها شده و طبیعی است که برای رسیدن به فرم خوب خود، به زمان نیاز دارد.

اما جز او، خریدهای دیگر رئال مادرید نیز هنوز در ترکیب تیم جا نیفتاده‌اند. مندی ۴۳ میلیون پوندی که برای رقابت با مارسلو در سمت چپ خط دفاع خریداری شده، در بازی چهارشنبه شب مقابل پاری‌سن‌ژرمن، به دردسر افتاد، همانطور که میلیتائو نتوانست جای خالی ستاره‌ای چون راموس را پر کند. توقع از ستاره ۱۸ ساله‌ای چون رودریگو هم نمی‌تواند زیاد باشد. لوکا یوویچ نیز هنوز آن بازیکن تاثیرگذار و گلزن فرانکفورت نشده است.

کدخبر: ۲۸۱۲۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر