کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۹۹۱
تاریخ خبر:

موج سوم کرونا با تمام ‌قدرت در پیش

روزنامه هفت صبح | تصویری از کارکنان بهداشت و درمان در قم که چهارشنبه به خیابان آمدند تا با هر وسیله‌ای شده مردم را متقاعد کنند که کرونا را جدی بگیرند و بیشتر مراقب خودشان باشند. در روزی که آمار رسمی متوفیان به ۱۷۹ نفر رسید. بیشترین آمار در یک ماه و چهار روز گذشته. آمار مبتلا هم حالا رسما ۱۰ روز است که بالای دو هزار نفر در روز قرار دارد اما چهارشنبه به مرز ۳ هزار نفر رسید.

طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۲ هزار و ۹۸۱ نفر دیگر به طور قطعی مبتلا به کرونا شدند. رقمی کم سابقه چرا که از ابتدای شیوع کرونا تا به حال، ما فقط هفت روز، بیش از این رقم، بیمار داشتیم. این سرنوشت، همان چیزی است که پزشکان در مورد آن هشدار می‌دادند. کنکور، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از عزاداری‌های ماه محرم، سفرهای تعطیلات هفتم تا نهم شهریور دارد تاثیر خود را نشان می‌دهد.

اوضاع در تهران خیلی بد است آن قدر که علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت گفته تعداد بستری هفته پیش دو برابر هفته قبل از آن است و احتمالا آمار این هفته هم بدتر خواهد شد. در قم، سخنگوی وزارت بهداشت گفته که از تیرماه، رنگ خوشی دیده نشده است و در تبریز همین هفته پیش، آن قدر در یک روز آمار کرونا بالا رفته که جلسه ویژه و اضطراری برگزار شده است. با این حال باز هم می‌گوییم که اوضاع در تهران بسیار بد است.

شهری که به گفته ایرج حریرچی به چهارراه تبادل کرونا تبدیل شده و به گفته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا زودتر از پیش‌بینی وزارت بهداشت در حال ورود به موج سوم کرونا است. نگاهی آماری به ماجرا البته جالب توجه خواهد بود. آمار چهارشنبه را با سه روز سه‌شنبه که در شهریور داشتیم مقایسه کردیم. چهارم شهریور، ما هنوز درگیر موج دوم کرونا بودیم با ۲۲۱۳ نفر مبتلا و ۱۲۵ کشته. یک هفته بعد، فضا آرام شده بود.

میزان مبتلا رسیده بود به ۱۶۸۲ نفر و ۱۰۱ نفر کشته شده بودند یعنی باز هم تعداد فوتی‌ها در آستانه دو رقمی شدن بود ولی باز هم هفته پیش آمار شروع کرد به رشد کردن و سه‌شنبه گذشته ۲۳۰۲ نفر مبتلا داشتیم و ۱۳۲ متوفی در یک روز. نگاهی کلی‌تر نشان می‌دهد که ما در ۱۰روز ابتدایی شهریور که با ایام محرم مصادف بود، آمارهای خوب و کاهشی داشتیم.

ولی این بیماری دو الی سه هفته بعد در بستری و چهار الی شش هفته بعد در مرگ و میر خودش را نشان می‌دهد و حالا می‌بینیم که نشانه‌های این وضعیت در میزان ابتلا دیده می‌شود و متاسفانه باید منتظر باشیم که نشانه‌ها را در آمار متوفیان نیز ببینیم. احتمالا در هفته آینده. با این حال امیدواریم که چنین نشود و همه این محاسبات علمی، نادرست باشد. امیدواری که چیز بدی نیست.

کدخبر: ۳۴۹۹۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر