کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۹۵۱
تاریخ خبر:

موج دوم اعتراضات علیه نژادپرستی

روزنامه هفت صبح | کمتر از ۲۴ساعت پس از آنکه افسری آمریکایی یک مرد سیاه‌پوست را حین بازداشت در شهر آتلانتا کشت، موج جدیدی از اعتراضات مردمی به‌راه افتاد و اریکا شیلدز، رئیس‌پلیس این شهر در جنوب شرقی ایالت جورجیا استعفای خود را اعلام کرد.به گزارش اسپوتنیک، «ریشارد بروکس» ۲۷ساله پس از آنکه جمعه‌شب از ناحیه پشت هدف تیراندازی یک افسر پلیس قرار گرفت، در بیمارستان جان داد.

براساس اعلام دفتر تحقیقات ایالت جورجیا، بروکس در داخل خودرو خودش قرار داشت و در حالت توقف، پشت فرمان خوابش برده بود که دو افسر به سمت خودروی او رفتند و کشمکشی بر سر انجام تست هوشیاری درگرفت. تصاویر ویدئویی از صحنه حادثه نشان می‌دهد، بروکس شوک الکتریکی افسری را می‌کشد و قصد فرار دارد. یکی از افسران به‌دنبال او می‌دود و آن‌ها از دید دوربین‌ها خارج می‌شوند اما صدای شلیک سه‌گلوله به گوش می‌رسد.

معترضان فردای آن روز(شنبه) به خیابان‌ها آمدند و خواستار پاسخگویی پلیس شدند. گفته می‌شود ریشارد بروکس در‌حالی‌که برای تحویل‌گرفتن غذا از یک رستوران رفته، پشت فرمان اتومبیل به خواب رفته بود. اریکا شیلدز شنبه در بیانیه‌ای استعفای خود را از ریاست پلیس شهر آتلانتا اعلام کرد. به گفته این مقام مستعفی «زمان آن است که اکنون این شهر رو به جلو حرکت کند و اعتماد میان ماموران اجرای قانون و جوامعی که به آن‌ها خدمت می‌کنند، ایجاد شود.»

کیشا لنس باتمز، شهردار آتلانتا با تایید این استعفا در کنفرانسی مطبوعاتی خواستار تعلیق فوری آن دو افسر پلیس شد. او گفت باور ندارد که این «توجیهی برای استفاده از نیروی کشنده باشد.»
اعتراضات گسترده در فرانسه و انگلیس پلیس فرانسه روز شنبه معترضان در پاریس را از راهپیمایی در پایتخت منع کرد و پس از آنکه برخی معترضان به طرف آنها اشیایی پرتاب کردند، پلیس فرانسه متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد.

در شهر لیون، پلیس در پایان راهپیمایی که در آن حدود ۲۰۰۰تن شرکت داشتند، متوسل به استفاده از آب پرفشار و شلیک گاز اشک‌آور شد. راهپیمایی پاریس به درخواست گروه فشاری برگزار شد که برای اجرای عدالت در حق آداما ترائوره، مرد سیاه‌پوستی که در سال ۲۰۱۶ میلادی هنگامی ‌که تحت بازداشت پلیس بود، کشته شد، مبارزه می‌کند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار اصلاح نظام‌مند اقدامات پلیس در فرانسه شد. این راهپیمایی‌ها در آخر هفته‌ای برگزار شدند که دیدبان پلیس فرانسه افشا کرد، نزدیک به ۱۵۰۰شکایت از افسران پلیس در سال گذشته دریافت کرده که نیمی ‌از آنها مربوط به خشونت پلیس بوده‌اند. لندن، معترضان راست افراطی پس از به چالش کشیدن مردمی ‌که علیه نژادپرستی راهپیمایی‌ می‌کردند، با افسران پلیس در مرکز شهر درگیر شدند.

در جریان این درگیری چندین تن از معترضان راست افراطی بازداشت شدند و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز این معترضان راست افراطی را به‌عنوان «اراذل و اوباش نژادپرست» محکوم کرد و گفت: این افراد در خیابان‌های ما جایی ندارند. پلیس کلان‌شهر لندن گفت: هزاران‌تن از مردم محدودیت‌های اعمال‌شده به‌خاطر شیوع ویروس کرونا را نادیده گرفتند و در داخل و پیرامون میدان پارلمان تجمع کردند. تصاویر تلویزیونی نشان داد که برخی آشوبگران به طرف افسران پلیس بطری و بمب‌های دودزا پرتاب کردند و با معترضان ضد نژادپرستی نیز درگیر شدند.

پلیس اعلام کرد که بیش از ۱۰۰تن در لندن بازداشت شده‌اند و شش‌افسر پلیس نیز در جریان درگیری‌ها زخمی ‌شدند. اعتراضات ضدنژادپرستی در دیگر شهرهای انگلیس از جمله برایتون و لیورپول نیز برگزار شد. هزاران تن نیز در شهرهای مختلف سوئیس به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین راهپیمایی با مشارکت ۱۰هزار تن در شهر زوریخ برگزار شد. پلیس سوئیس اعلام کرد که در پی درگیری نیروهای پلیس با فعالان چپ افراطی تعدادی از افسران زخمی ‌و تعدادی از فعالان نیز بازداشت شدند. در ژنو هم نزدیک به ۱۰هزار تن علیه نژادپرستی دست به راهپیمایی زدند.

در آلمان نزدیک به ۲۰۰۰‌تن در شهر اشتوتگارت به خیابان‌ها آمدند. ۵۰۰تن نیز در شهر لوبک و ۲۵۰تن نیز در شهر‌ هامبورگ دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. در راهپیمایی‌های آلمان هیچ درگیری و مشکلی گزارش نشده است. در استرالیا، به‌رغم محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا، هزاران‌تن در شهرهای مختلف این کشور برای دومین‌هفته متوالی به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین راهپیمایی در شهر «پرت» برگزار شد.

بسیاری از معترضین بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «کشتار در بازداشت را متوقف کنید» و «استرالیایی‌های سفیدپوست دست از دروغ‌گفتن به خودتان بردارید»؛ شعارهایی که بر مرگ بیش از ۴۰۰بومی ‌استرالیایی در بازداشت طی سه‌دهه گذشته تاکید دارند. راهپیمایی‌های کوچک‌تری نیز برای حقوق مردم بومی ‌در بندر داروین و شهرهای نزدیک به ایالت کوئینزلند برگزار شدند.

کدخبر: ۳۳۳۹۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر