کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۲۰۸
تاریخ خبر:

موج تحریم کالاهای فرانسوی ‌در کشورهای اسلامی

روزنامه هفت صبح | جنگ لفظی بین ترکیه و ماکرون بالا گرفته و رئیس‌جمهور ترکیه دوباره خطاب به همتای فرانسوی خود گفته بود که باید مورد معاینه روانی قرار بگیرد. رئیس‌جمهور فرانسه هم بار دیگر مواضع قبلی خود را تکرار کرد و موضوع تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای اسلامی به خصوص کشورهای عربی، داغ شده است.

*** ماجرا از کجا شروع شد؟
مکرون پس از قتل یک معلم تاریخ در پاریس که تصاویر موهن از پیامبر اسلام (ص) را در کلاس‌های درس به نمایش می‌گذاشته، ضمن حمایت از انتشار چنین تصاویری، به بهانه آزادی بیان گفت: او کشته شد زیرا اسلام‌گرایان آینده ما را می‌خواهند. اما درفرانسه به کشیدن کاریکاتور ادامه می‌دهیم. پس از آن که اردوغان با زدن کنایه به مکرون از او خواست که تست روانی بدهد، فرانسه هم در واکنش به این سخنان سفیر خود را از ترکیه فرا خواند. در عین حال حواسمان هست که این دو در خصوص دخالت‌های ترکیه در شرق مدیترانه و اختلاف با یونان نیز با یکدیگر تنش داشتند.

***سخنان جدید ماکرون و اردوغان
«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه یکشنبه‌شب در پیامی توئیتری نوشت: ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. ما با روحیه‌ای صلح‌جویانه به همه تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم. ما گفتار نفرت‌پراکنانه را نمی‌پذیریم و از گفت‌وگوی عقلانی دفاع می‌کنیم. ما همیشه در طرف کرامت انسانی و ارزش‌های جهانشمول خواهیم ماند.

رئیس جمهوری ترکیه هم یک روز پس از آن که با الفاظ تندی به همتای فرانسوی‌اش حمله کرد، روز یکشنبه بار دیگر نظیر همان سخنان را تکرار کرد و گفت «فکر اردوغان شبانه روز ذهن مکرون را اشغال کرده است». وی افزود: «به همین دلیل او واقعا نیاز دارد که تحت آزمایش (روانی) قرار گیرد.»

*** داستان تحریم چیست؟
به دنبال اظهارات مکرون، هشتگ «تحریم کالاهای فرانسوی» در کشورهای عربی به ترند فضای مجازی تبدیل شد و بسیاری استفاده از این کالاها را ممنوع کردند. «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، عالی‌ترین مقام سیاسی است که خواستار مشارکت در این تحریم شده است. اردوغان گفته: خطاب به مردم کشورم، هرگز تبلیغ مارک‌های فرانسوی را نکنید و به هیچ وجه کالاهای ساخت فرانسه را نخرید. درست همان‌طور که در فرانسه گفته شده کالاهای ساخت ترکیه را نخرید.

*** چه تحریم‌هایی صورت گرفته است؟
* کاربران عرب در توئیتر فهرستی از کالاهای فرانسه در بازارهای کشورهای عربی را منتشر کرده‌ و خواستار تحریم این اجناس شده‌اند.

* فروشگاه‌ها و مراکز تجاری کویت در اعتراض به اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه با نصب پلاکاردهایی از آغاز تحریم کالاهای فرانسوی خبر داده‌اند.

* در کویت، یک اتحادیه بزرگ خرده فروشی دستور تحریم کالاهای فرانسوی را صادر کرده است. اتحادیه غیردولتی تعاونی‌‌های مصرف کنندگان گفت که این بخشنامه را در پاسخ به توهین‌های مکرر علیه پیامبر اسلام صادر کرده است.

* برخی از سوپرمارکت‌ها در اردن، قطر و کویت کالاهای فرانسوی از جمله محصولات آرایشی- بهداشتی همچون رنگ مو را از قفسه‌هایشان حذف کردند.

* فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های توزیع کالا در قطر نیز با اعلام اسامی تولیدات فرانسه با صدور بیانیه‌ای از جمع‌آوری این محصولات از فروشگاه‌ها و عدم توزیع آن از این پس خبر دادند.

* دانشگاه قطر نیز جمعه شب در حساب توئیتری‌اش اعلام کرد که با توجه به حوادث اخیر و اهانت عمدی به اسلام، مدیریت دانشگاه تصمیم گرفته است که فعالیت هفته فرهنگی فرانسه را به مدت نامعلومی به تعویق بیندازد.

* در عربستان سعودی که بزرگترین اقتصاد دنیای عرب محسوب می‌شود، هشتگ بایکوت سوپرمارکت‌های فرانسوی کرفور به دومین ترند فضای مجازی در روز یکشنبه تبدیل شد. این فروشگاه دومین سوپرمارکت خارجی پرطرفدار در عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد جهان عرب است.

*** واکنش فرانسه به تحریم چه بوده است؟
وزارت خارجه فرانسه ظهر روز دوشنبه در بیانیه‌ای از کشورهای اسلامی خواست ممنوعیتی را که به دلیل حمایت رئیس‌جمهوری این کشور از اهانت به پیامبر اسلام (ص) بر کالاهای فرانسوی اعمال کرده‌اند، متوقف کنند. وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه مدعی شده این دعوت‌ها برای تحریم (بایکوت) و همچنین حملات علیه کشور ما (فرانسه) که از سوی اقلیتی افراطی پیگیری می‌شود، بی‌اساس است و باید متوقف شود.

*** سایر واکنش‌ها
* در واکنش به اظهارات ماکرون اعتراضات کوچکی در لیبی، شمال سوریه و غزه دیده شد.
* «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به اظهارات ضداسلامی اخیر امانوئل مکرون در توئیتر نوشت: «این باعث تأسف است که او (مکرون) به جای تروریست‌هایی که خشونت انجام می‌دهند- چه مسلمان باشند یا سفیربرترپندار و یا طرفداران تفکر نازی‌ها- ترغیب اسلام‌هراسی به وسیله حمله به اسلام را انتخاب کرده است. باعث تأسف است که رئیس‌جمهور مکرون عامدانه مسلمانان از جمله شهروندان فرانسه را تحریک می‌کند.»

* اردوغان با گسترش دامنه انتقادات خود گفت سیاست اسلام‌ستیزی و دشمنی با مسلمانان در برخی از کشورهای اروپایی توسط مقاماتی در سطح روسای دولت این کشورها حمایت می‌شود. او گفت با مسلمانان در اروپا مانند یهودیان پیش از جنگ جهانی دوم برخورد می‌شود. رئیس‌جمهور ترکیه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، را هم خطاب قرار داد و گفت:

ظاهرا در کشور شما آزادی دین وجود داشت و دولت شما ضامن امنیت افرادی بود که فرایض دینی خود را به جا می‌آورند، پس چرا بیش از ۱۰۰ نیروی پلیس به نماز صبح در یک مسجد یورش بردند؟ شما تاکنون چنین مواردی را در ترکیه ‌شنیده یا دیده‌اید؟ خیر، چون در ترکیه آزادی دین به معنای واقعی کلمه وجود دارد. سخنگوی خانم مرکل هم گفت صدراعظم آلمان اظهارات اهانت‌آمیز آقای اردوغان علیه امانوئل مکرون را محکوم کرده است.

کدخبر: ۳۵۶۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    تولید 206و7 رومتوقف کنید!